Újra piaci áron kell tankolni a buszokat. A kialakult üzemanyaghiány miatt döntött úgy a kormány, hogy a 3,5 tonna feletti külföldi járműveket, a hazai a buszokat és a 7,5 tonna feletti tehergépkocsikat kizárja a hatósági árból.
Az üzemanyagok árát novemberben maximalizálta a kormány először csak 4 hónapra, majd az intézkedést februárban meghosszabbították május 15-éig. Ez idő alatt a gázolaj és a 95-ös benzin ára sehol sem lehet magasabb 480 forintnál. A kormányrendelet azonban csak a kiskereskedelmi árat határozta meg, a nagykereskedelmit már nem befolyásolta. Így történt meg, hogy februárra a kutak már drágábban vásárolták meg az üzemanyagot a forgalmazóktól, mint amennyiért azt a vevőknek árusíthatták.
Időközben a környező országok üzemanyag-turizmusa is beindult, s fennállt annak a veszélye, hogy például a környező országok fuvarozóinak magyarországi tankolása növeli egyre nagyobbra a kutasok veszteségeit. Ez a veszteség olyan mértékűvé vált, hogy már nem csak a kis kutak kerültek veszélybe: elsőként a Shell jelentette be, hogy az autópályák melletti kútjain korlátozni kezdte az egy tankolás alkalmával vásárolható üzemanyag mennyiségét körülbelül 100 literre. Néhány nappal később a MOL is bevezette a tankolási limitet, méghozzá valamennyi benzinkútjára. Az ország egész területén 100 literben határozták meg a tankolható mennyiséget. A nagynyomású kutakra ezt nem terjesztették ki: itt a MOL-üzemanyagkártyával rendelkező tankolók limit nélkül tölthettek üzemanyagot a járműveikbe.
———————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Magyar abszurd: menetrend szerinti busz a benzinkúton
Március elején egyre több olyan kép jelent meg a sajtóban vagy épp a közösségi oldalakon, hogy menetrend szerinti buszok és nagy teherautók állnak be a sima benzinkutakra üzemanyagért. Ennek az volt az oka, hogy itt rögzített áron, literenként 480 forintért tankolhattak, míg a cégek saját, belső kútjaira továbbra is csak piaci áron juthatott el az üzemanyag.
Az üzemanyagok árára vonatkozó mostani intézkedés mutatja, hogy gazdaságilag mennyire elhibázott lépés volt az árplafon bevezetése. A kormány úgy adott meg egy kedvezményt, hogy annak teljes kockázatát a hazai vállalkozók fizették meg, miközben haszonélvezői lettek a külföldi fuvarozók és magánszemélyek is. Az átgondolatlan intézkedés felborította az üzemanyag-piac egyensúlyát. A fuvarozókat és a buszos szolgáltató cégeket is a benzinkutakra terelte – a helyzet tökéletes karikatúrája a benzinkúton tankoló menetrend szerinti járat fényképe.
A hatósági ár megszűnését a kormány a piaci nyugalmat visszaállító rendelkezésként hirdeti. Pedig valójában csak az történik, hogy az áremelkedés teljes súlyát ezzel a fuvarozókra terhelik. Nem kell hozzá nagy jóstehetség, hogy az intézkedés rakétaként fogja tovább emelni az amúgy is magas inflációt. Ha a fuvarozó 480 forint helyett 700 forint felett tankolhat gázolajat, akkor ez az áremelkedés minden szállított termék árába be fog épülni. Vagy áremelkedések lesznek, vagy leáll a fuvarozás, ami jelentős áruhiányt fog eredményezni. A lakosság hangulatjavító intézkedésként élvezheti a 480-as árat, ám mindennek a valós árát a boltok pénztárainál meg fogja fizetni.
———————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Február végén már könnyítettek, de ez kevésnek bizonyult
Megoldásként február végén a kormány előbb tárgyalást kezdett a kis kutakat képviselő szervezetekkel, s egy sor könnyítést helyezett kilátásba. A február 23-i megállapodás a következő pontokat tartalmazta:
- hitelmoratórium
- a készletezési díj elengedése (ez literenként 4 forintot jelent – az intézkedés meg is jelent a nagykereskedelmi árplafont rögzítő rendeletben)
- a szociális hozzájárulási adó elengedése május 31-ig, visszamenőleg január elsejétől
- beruházások 70%-os támogatása (ez például egy tankolóautomata 14 millió forintos árából 10 millió forintot jelenthet)
- kamatmentes áthidaló hitel Széchenyi Kártyán
- a külföldről beszerzett energia esetén fizetendő adó eltörlése.
Néhány nappal később azonban kitört az orosz-ukrán háború. A forint árfolyama még tovább romlott, az olajárak pedig ismét emelkedni kezdtek. Ez talán azt mutatta a kormány számára, hogy a tervezett intézkedések nem lesznek elegendőek. Így február 28-án váratlanul megjelent egy új rendelet, mely a nagykereskedők számára is bevezette az árstopot.
Árstop a nagykereskedőknek is
A rendelet értelmében a már említett 95-ös benzin és a gázolaj bruttó nagykereskedelmi ára nem lehet magasabb 480 forintnál. Az árplafon meghatározása mellett a benzin és a gázolaj jövedéki adóját is csökkentették: akkor még 5 forinttal. Néhány nappal később a kis benzinkutak még egy kedvezményt kaptak: literenként 20 forint támogatást nyújt számukra a kormány márciustól májusig. Ennek a feltétele, hogy nem tarthatnak üzemszünetet, és nem küldhetik el a dolgozóikat.
A hiány miatt kizárták a fuvarozókat
A március 7-ével kezdődő hétre már érezhető üzemanyaghiány kezdett kibontakozni. Elsősorban a nyugati határhoz közeli településeken egyszerűen elfogyott a készlet, nem volt gázolaj a kutakon. Emiatt szinte minden hálózat kénytelen korlátozásokat bevezetni. Volt, ahol már csak 5-10 litert engednek egy-egy járműtulajdonosnak tankolni.
A hiányt egyértelműen az ár maximalizálására bevezetett szabályok okozták. A kormány a kutak számára kötelezővé tette a csökkentett árakkal történő működést, a nagykereskedők számára azonban nem határozott meg ilyen feltételt. A nagykereskedők egy része így inkább nem hozott be üzemanyagot, de nem akarták azt most már igen jelentős, literenként akár 100 forintos veszteséggel árusítani. A benzinkutak így hiába tartottak nyitva, nem volt elég eladható üzemanyag. A hírek szerint az ÖMV és a Shell már nem hozott be üzemanyagot, a MOL pedig egymagában nem bírta a keresletet kielégíteni. A kormány ismét lépni kényszerült.
Március 10-én döntöttek arról, hogy a külföldi rendszámú, 3,5 tonna feletti járműveket, valamint a hazai buszokat és 7,5 tonnát meghaladó össztömegű teherautókat csak a nagynyomású kútoszlopokon lehet megtankolni (ebbe a kategóriába a legalább percenként 80 liter átfolyási sebességű kútfejek tartoznak). Az itt kiszolgált üzemanyagra az árrögzítés nem vonatkozik. A járműveket piaci áron kell megtankolni.
Tovább csökkentették a jövedéki adót is, literenként 20 forinttal. A gázolaj adója így literenként 85,35 forint, a benziné 95 forint lett. A fuvarozók által visszaigényelhető összegek azonban nem változtak, az továbbra is csak 3,50 forint literenként.
57/2022, 94/2022 kormányrendelet
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.