Lenne egy szerb fuvarom. Szükségem lesz a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványra vagy útnak indulhatok nélküle?
A nemzetközi időszakos vizsgálati bizonyítványra csak akkor van szükségünk, ha busszal vagy 3,5 tonna össztömeget meghaladó teherautóval az Európai Gazdasági Térség (EGT) tagállamain kívüli országba szállítunk (101/2003 GKM rendelet 2 §).
Az Európai Unióban, Izlandon, Norvégiában és Lichtensteinben tehát nem lesz szükségünk a bizonyítványra, Angliában viszont újabban megkövetelik.
Szerbiában viszont nem kell, itt elfogadják a magyar forgalmit (2014. évi LVIII. törvény).
Kivételt képeznek még az INTERBUS megállapodás szerint tevékenykedő nemzetközi személyszállító járművek. Ezeknek az INERBUS-os megállapodás előírásainak kell megfelelniük és nincs szükségük a bizonyítványra. Így az INTERBUS megállapodás alapján a magyar forgalmival mehetünk:
– Bosznia-Hercegovinába,
– Észak Macedóniába,
– Montenegróba
– és Törökországba is.
Hol kell Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány?
Sokan kiváltják a bizonyítványt, mert soha nem lehet tudni, mikor lesz egy olyan út, amikor szükség lesz rá. Előfordulhat, hogy éppen Albánián keresztül kell majd Görögországba mennünk, vagy Ukrajnán keresztül visszajönnünk.
Jelenleg az alábbi országokban kérik a bizonyítványt:
– Albánia,
– Belorusszia,
– Moldávia,
– Oroszország és
– Ukrajna.
Minősítő vizsgálat kell a bizonyítványhoz
A bizonyítványt a fővárosi vagy megyei közlekedési hatóság állítja ki egy minősítő vizsgálat alapján (a kormányhivatal). A minősítő vizsgálat nem más, mint egy normál műszaki vizsga, amelynek során kicsivel több szempontból nézik meg a buszt, mert a bizonyítvány kiadásához szükséges, plusz feltételeknek is meg kell felelni. Vizsgálják például a kipufogó rendszert, a szervókormányt, üzemanyagtartályt, légkondícionáló és hűtőberendezést. (A 101/2003 GKM rendelet mellékletében pontosan megtaláljuk, mit vizsgálnak.)
Koros autóbuszokra nem szokás bizonyítványt kérni
Régebbi gyártású autóbuszoknál fontos szempont az autóbusz használatbavételi időpontja. A busz ugyanis csak akkor minősíthető alkalmasnak a nemzetközi közlekedésre, ha az üzemeltetési határnapja nem múlt el. A határnap az első forgalomba helyezés időpontjától függ. Ha ez nem ismert, akkor a gyártási év utolsó napja számít.
A forgalomba helyezés ideje és az ahhoz kapcsolódó üzemeltetési határnap:
- 12. 31-ig 2000. 12. 31.
- 12. 31-ig 2001. 12. 31.
- 12. 31-ig 2002. 12. 31.
- 12. 31-ig 2003. 12. 31.
- 12. 31-ig 2004. 12. 31.
- 09. 30-ig 2006. 12. 31.
- 09. 30. napja után –
A fenti táblázat utolsó sorában szereplő autóbuszt például, 1993. szeptember 30. után vették használatba. Ebben az esetben a nemzetközi vizsgáztatásnak nincs időbeli korlátja. Ha viszont 1993. szeptember 30-a előtt forgalomba került a busz, akkor csak 2006. végéig mehetett nemzetközi forgalomba.
Itt lép be a képbe a szakértői vizsgálat, melynek során a megfelelő állapotban lévő, koros jármű az üzemeltetési határnapon túl is kaphat tanúsítványt arra, hogy alkalmas a Bizonyítvány kiadására. Valljuk be, ilyen tanúsítványért nem állnak sorba a buszos vállalkozók. Ezt nem is csodálhatjuk, mert ugyan ki olyan merész, hogy egy 1993 előtt gyártott buszra nemzetközi engedélyt kérjen?
A szakértői vizsgálatot egyébként külön felhatalmazással rendelkező autóbusz szervizek, hivatalos néven felhatalmazott autóbusz-fenntartók végzik.
Kaibinger Tamás
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.