Egyetlen cég nyerte meg az összes általános iskola tanulóinak az uszodai szállítását. A nyertes cég 2025-ig több mint 16 milliárd forintot kereshet ezen az üzleten. Kisebb szolgáltatók legfeljebb alvállalkozóként kaphatnak majd megbízást.
Az elmúlt évtizedben a gazdasági élet számos területén tapasztalhattuk, hogy a kormány a nagy cégeket segíti, miközben a kisvállalkozásokat hagyja elsorvadni. Ezt a törekvést a közbeszerzési rendszer hatékonyan támogatja. Ahelyett, hogy egy kistelepülés kis munkáját helyi vállalkozás végezhetné, kiírnak egy központosított, több milliárd forintot érő közbeszerzést az egész országban végzendő feladatokra. Így csak egy eljárást kell lefolytatni, s ennek eredményeként a szerződő fél az egész országban meghatározhatja, hogy ki végezze el a munkát. Számos példát találunk az ilyen központosító törekvésekre. Így történt például a hulladékszállítás esetében is. Az állam elvette a szolgáltatást az önkormányzatoktól, és létrehozott egy hatalmas, központi szervezetet erre a célra. Így történik számos esetben a közétkeztetéssel is: a kis, helyi konyhák helyett a nagyvárosok összes iskoláját ellátó központi cégek szállítják az iskolásoknak az ételt. Még a takarítást is központosítják: 2020-ban például a MÁV összes személykocsijának takarítását nyerte el három évre egyetlen vállalkozás összesen több mint 18 milliárd forintért.
A röpködő milliárdokban az a közös, hogy ezekhez kisvállalkozások legfeljebb sokadik alvállalkozóként férhetnek csak hozzá. A megbízást kivétel nélkül jól bejáratott, gondosan kiválasztott cégek nyerik az élet minden területén.
Ez a módszer a közelmúltban megjelent az autóbuszos személyszállításban is. Egy olyan piac központosítása történt meg, amiről senki nem gondolta, hogy nagyságrendje eléri azt a szintet, amit már érdemes központosítva megszerezni.
2025-ig egy cég kezében lesz az összes uszodai gyerekszállítás
Általános iskolás gyermekek évek óta járnak úszni tanulni a testnevelésórák keretében. Az uszodába hol különbusz szállította a gyerekeket, hol menetrend szerinti járatokkal oldották meg a közlekedést. Ezt a szolgáltatást egységesítették most a megszokott módon: egyetlen cég nyerte el az uszodai személyszállításokat egészen a 2024/25-ös tanévig. Az elkövetkezendő 4 évben tehát az úszásoktatásra járó összes iskolást a budapesti székhelyű INTER TAN-KER Zrt. fogja szállítani. A munkáért a cég nettó 16,7 milliárd forintot kap.
Egy hónapot adtak a pályázatokra
A megbízást a Magyar Úszó Szövetség tette közzé a Közbeszerzési Értesítőben. Az eljárás novemberben indult, ám már karácsony előtt be kellett nyújtani az ajánlatokat. Egy hónap állt rendelkezésre, ennyi idő alatt kellett a vállalkozásoknak kigondolniuk, hogy képesek-e teljesíteni egy olyan szolgáltatást mely gyakorlatilag az ország valamennyi uszodával rendelkező városára kiterjed. Egyértelműen az tudott megfelelni ennek a feladatnak, aki nem a kiírás megjelenésekor kezdett a megvalósításon gondolkodni, hanem számított a megbízásra.
A több, mint 16 milliárdos megbízás
A nyertes feladata, hogy minden megyében biztosítsa a gyermekek szállítását az adott településen lévő tanuszodához és vissza. A tanuszoda és az oktatási intézmény távolsága maximum 20 kilométer, az autóbuszok átlagos napi futása mintegy 75 kilométer lehet. Az oktatási intézmény és a helyi tanuszoda épülete között előre egyeztetett időpontokban, tanítási napokon, 07:30 és 16:00 óra között előre megadott menetrendek alapján kell teljesíteni a szolgáltatást, az egyes félévekre vagy teljes tanévekre megadott megrendelések alapján.
Az oktatásba évről-évre egyre több gyermeket vonnak be. A mostani tanévben körülbelül 17 ezer, a következőben 44 ezer, majd 79, végül 115 ezer gyermek szállításáról van szó. A kiírás szerint ehhez idén 15-20 nagybuszra, ugyanennyi midi és 45-50 kisbuszra van szükség. Ez a szám is növekszik, a záró tanévben már közel 500 járművet kell a nyertesnek biztosítania.
Két jelentkező közül választották ki a győztest
A meglehetősen nagy logisztikai feladatra végül két jelentkező is akadt, közülük a már említett INTER TAN-KER Zrt. nyerte el a megbízást. A szerződéses keretösszeg 16,7 milliárd forint.
Az INTER TAN-KER Zrt. saját weboldala szerint 2002-ben alakult, ma főleg szervezési tevékenységet lát el. Debrecenben és Kecskeméten rendelkeznek nagyobb telephellyel, buszparkkal.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.