Közismert, hogy a személyszállító vállalkozások borzasztó nehéz helyzetben vannak. A kevés állami támogatás mellett sokan a tartalékaikból és a munkásszállításokból tartják fent magukat. Szerencsére vannak már előjegyzések, megrendelések buszos utakra, de hogy mikor lehet teljesen munkába állni, azt a vírushelyzet határozza meg.
Lassan egy éve küzdünk a koronavírus-járvánnyal, ami gyakorlatilag padlóra küldte az autóbuszos vállalkozásokat. Cégvezetőket kérdeztünk arról, milyen munkákat tudnak végezni, hogyan látják az ágazat helyzetét és mire számítanak. Mint a nyilatkozatokból kiderült, átgondolt gazdálkodással, kevesebb költségből próbálnak meg talpon maradni. A kockázatos és bizonytalan helyzet miatt pedig óvatosak a jövőt illetően.
Az elbocsátott sofőrök vissza szeretnének jönni
A kiskunfélegyházi Szalai-Busz Kft. több mint 70 autóbusszal rendelkezik, ezek egy része a vírus helyzet miatt jelenleg nem dolgozik.
– Szerződéses járataink megmaradtak, azonban teljesen megszűntek a nemzetközi és a belföldi különjáratok. A gépkocsivezetők egy részétől meg kellett válni sajnos, de a legtöbb dolgozónkat – a munkakörök átszervezése mellett, az elérhető támogatások segítségével – sikerült megtartanunk. Pozitív elismerésként értékeljük, hogy azon kollégák is, akiket jelenleg nem tudunk alkalmazni, jelzéseik szerint vissza szeretnének térni hozzánk – fogalmazott Szalai Zsolt ügyvezető.
Mint mondta, fontos a pozitív hozzáállás, mert a helyzet ellen nem tudunk mit tenni. – Cégünk több mint 30 éves múlttal rendelkező, többgenerációs családi vállalkozás, mely közel 60 ember részére biztosít stabil munkahelyet. Célunk, hogy ezt a stabilitást fenntartsuk. Ennek érdekében – a kialakult helyzet okán – igyekszünk folyamatosan fejlődni, profil bővítésen gondolkodunk, és bízunk benne, hogy mielőbb visszatérhetünk a nemzetközi utakra is – hangsúlyozta az ügyvezető.
Szerinte meg kell gondolni, hogy a jelenlegi helyzetben milyen fejlesztéseket tervez, milyen kockázatokat vállal egy vállalkozás. Ők a járvány előtt is óvatosan haladtak előbbre. Ez 30 év munkája. Szalai Zsolt abban bízik, hogy a nyár vége felé, ősszel már több feladatuk lesz, de a teljes újraindulás szerinte csak 2022-ben várható, addig a turizmus sem fog igazán újranyitni.
Kicsi pluszokkal tudnak életben maradni
A kecskeméti Róna Busz Travelt is a folyamatos munkásszállítások óvták meg a pandémiás időszak súlyosabb következményeitől. Ezzel és kis pluszokkal tudnak életben maradni. 27 járművük közül most 3 nagyobb buszt különjáratra, 6 nagyobbat és 7-8 húszfős buszt pedig munkásjáratra használnak.
Tavaly a munkavállalók egynegyedét el kellett küldeniük, de a bértámogatásnak köszönhetően tovább tudták alkalmazni azokat a sofőröket, akik régóta náluk dolgoznak. Az elbocsátottak közül egyébként mindenki el tudott helyezkedni sofőrként más vállalatnál. A Róna Busznál remélik, hogy a járvány időszak az oltások bevezetésével lassan megoldódik, és áprilistól könnyebb lesz a helyzet. Előjegyzéseik már vannak, és a sofőrök is kitartóak, bizakodóak, hogy minél hamarabb lezárul a járványhelyzet és többet dolgozhatnak, ezáltal pedig többet is kereshetnek majd.
Sokan szabadulnának a buszoktól
A családi vállalkozásként működő Molnár Plusz Bt. három járművéből most csak egy üzemel, mint iskolajárat. Korábban belföldi és nemzetközi utakat is vállaltak, de egy éve már sehová nem tudnak buszokat indítani. – Nem is tudom, mikor lesz változás. Kicsit stresszes az ember, hiszen hosszú évek során hozzászoktunk, hogy mentünk és tettük a dolgunkat, de most nem tudjuk, mi lesz holnap. Volt, hogy betegség miatt az iskola egész decemberben bezárt. Nem könnyű a helyzet, de bízom benne, hogy tavasszal valami alakul – fogalmazott Molnár János tulajdonos.
Mint mondta, nem vettek igénybe semmilyen állami támogatást, hitelük nincs, és nem is szeretnének felvenni. Addig nyújtózkodnak csak, amíg a takaró ér, feleslegesen nem költekeznek, csak amit muszáj. Szerencsére a forgalomból kivont járművek után nem kell súlyadót és biztosítást fizetni. Molnár János úgy látja, sok buszos vállalkozás bedől, rengetegen szabadulnának meg a buszoktól áron alul. – Sokan kimenekülnek ebből a szakmából, és úgy érzem, még kevesebben leszünk. De ha rá van kényszerítve az ember, akkor váltani kell. Most nagyon át kell gondolni, ki mit lép, remélem, hogy mi megmaradunk a piacon – jegyezte meg.
Nem akarják hitelbe verni magukat
Hiába vannak érdeklődők a buszos utazások iránt, mindent a vírushelyzet határoz meg. Ha munkásszállítás nem lenne, nagyon nagy bajban lenne a pannonhalmi Tempolux Busz Kft. is. Lábik László ügyvezető elmondása szerint ezzel tudnak kijönni majdnem nullára, de ehhez a tartalékokból is hozzá kell tenniük. A támogatások közül, amit lehet, próbálnak igénybe venni, ilyen például a munkahelymegtartó támogatás és az 50 százalékos bértámogatás. Üzemanyagra most nem kell annyit kiadni, kevesebb a javítási költség és a telephelyi rezsi, viszont a bérleti díjat ugyanúgy kell fizetniük, erre nem kaptak semmilyen kedvezményt a tulajdonostól.
Hitelt pedig – bármennyire kedvező konstrukciókat is kínál az állam – nem akarnak felvenni. – Annyira bizonytalan most minden, hogy abból próbálunk fennmaradni, ami van. Nincs hitelünk, és nem is akarjuk hitelbe verni magunkat. Talán, ha újra elindul minden, akkor elgondolkozunk azon, hogy meg merjük-e lépni – emelte ki Lábik László.
Mint mondta, 15 járművükből 10-et kivontak a forgalomból. A bevételeik 50 százalékát az iskolás járatok, 20 százalékát a turisztika, 30 százalékát a munkásszállítás tette ki. A főállású dolgozóik 80 százalékát meg tudták tartani, ami annak is köszönhető, hogy volt 7-8 bejelentett nyugdíjas munkatársuk is, akik automatikusan nem jöttek, amikor a válság elkezdődött. Az ügyvezető viszont úgy látja, a vírushelyzet rossz hatással van a dolgozókra, többen elkeseredettek és kevésbé motiváltak.
Ettől függetlenül készülnek az újraindulásra. A telephelyen a járműveken hónapokkal ezelőtt elvégezték az esztétikai javításokat, amire korábban nem volt idejük. Igyekeznek javítani az álló helyzetben történő romlásokat is, hogy ha újra lesz munka, azonnal indulni tudjanak. Lábik László szerint azonban erre szeptember előtt nem nagyon lehet számítani.
Szilágyi Katalin
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.