• Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Home
  • Belföld
  • Tíz buszig nem lesz piacfelügyeleti díj

Tíz buszig nem lesz piacfelügyeleti díj

2025.06.03.2025.06.03. Tíz buszig nem lesz piacfelügyeleti díj bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

10 buszig nem kell piacfelügyeleti díjat fizetni a szerződéses és különjárati szolgáltatóknak, és 10 busz felett is feleződnek a díjak ezeken a területeken. Többek között ez szerepel egy – már a parlament előtt fekvő  – törvénytervezetben.  


Rovatunkban a személyszállításban dolgozó szakemberek tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Az előző számunkban Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára az ágazatot érintő jogszabályi változtatásokra vonatkozó kérdéseket tett fel az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkárának, dr. Kerékgyártó Jánosnak: 

E havi kérés-csokrunk: Milyen jogszabályi változásokra számíthatnak 2025-ben és 2026-ban a különjárati autóbuszos szolgáltatók, figyelembe véve a szaktárcánál megnyitott – a piacfelügyeleti díjra, a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványra és a TEMPO 100 minősítésekre vonatkozó – kérdéseket, illetve a KRESZ megújításával összefüggő jogalkotási folyamatot?”

Dr. Kerékgyártó János az ELTÉ-n végzett jogász. Pályáját a Budapest Főváros Közigazgatási Hivatalában kezdte, majd a közlekedés-szabályozási feladatokat ellátó minisztériumokban, a GKM-ben és az NFM dolgozott. 2015-től a BKK-hoz került, ahol 2019-ben vezérigazgató-helyettesé nevezték ki. 2020-ban következett a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI), majd a VPE vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. ügyvezetője lett. 2022 óta az ÉKM Közlekedési Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes államtitkára. A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) társelnöke.

Salátatörvény a “kertek alatt”

Dr. Kerékgyártó János helyettes államtitkár válaszából kiderül, hogy a tárca már benyújtott egy törvényjavaslatot „a közlekedési ágazat egyes kérdéseinek” rendezéséről. (A javaslat T.11625 irományszámmal elérhető a Parlament honlapján.) Az ilyen törvényeket hívják salátatörvénynek, mert általában egymáshoz nem, vagy csak lazán kapcsolódó szabályozásokat, módosításokat tartalmaz. Ebben az előterjesztésben is sok közlekedési jogszabály módosítása szerepel, a KTI beolvasztásától, légi- és vasúti közlekedési törvényen és a műszaki mentés szabályozásán keresztül egészen a buszosokat érintő, a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012-es XLI. törvény módosításáig. Ebben szerepel az, hogy differenciálni fogják a piacfelügyeleti díjat, amire az államtitkár szerint  tapasztalatok, visszajelzések alapján érett meg a helyzet.

10 buszig nem lesz piacfelügyeleti díj a szerződéses és különjáratokra

Ha elfogadják a törvényt, akkor a 10 vagy kevesebb autóbuszt üzemeltető, szerződéses vagy különjárati személyszállítást végző szolgáltatóknak már nem kell majd piacfelügyeleti díjat fizetni. 

A fizetendő, új éves piacfelügyeleti díjat a törvény 1. sz melléklete tartalmazza majd. Ebből megállapítható az is, hogy a szerződéses és különjárati szolgáltatást nyújtóknak 10 busz felett is csak fele annyi (50%) lesz az éves díj, mint a többieknek. Maguk a díjak nem változtak, tehát ez tényleg felezés lesz.

szolgáltató által üzemeltetett engedélyköteles autóbuszok száma piacfelügyeleti díj éves mértéke (Ft) az autóbusszal díj ellenében közúti személyszállítást végző közlekedési szolgáltatóknak  piacfelügyeleti díj éves mértéke (Ft) a kizárólag a szerződéses és különjárati személyszállítást végző közlekedési szolgáltatóknak
1-5 50.000 0
6-10 100.000 0
11-20 200.000 100.000
21-50 500.000 250.000
51-100 1.000.000 500.000
101-250 2.000.000 1.000.000
251-500 3.000.000 1.500.000
501-1000 4.000.000 2.000.000
1000 felett 5.000.000 2.500.000

A törvénytervezet vitája április végén lezárult. A megszavazása után a kihirdetést követő 5. napon léphet életbe, vagyis hamarosan várható.

Zajlik a szakmai párbeszéd

A Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány és a TEMPO 100 minősítésekkel kapcsolatban dr. Kerékgyártó János elmondta, hogy jelenleg még zajlik a párbeszéd az érintett szakmai szervezetekkel, és folyamatban van a jogszabályok felülvizsgálata is, ezért konkrétumokat itt még nem tud mondani. 

Hasonló a helyzet a KRESZ esetében is. Folyamatban van a jogalkotás, mint mondja „az azzal kapcsolatos egyes témakörök és javaslatok a társadalmasítás részeként lesznek megismerhetők.” Ez azt jelenti, hogy hamarosan olvasható és véleményezhető lesz a javasolt norma-szöveg.

Őri András

Forrás: ÉKM

 

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Bejegyzés navigáció

Kötelező-e a napidíj?
Párizsból „kiszökött” a Pass Autocar

Ezek is érdekelhetik:

Hazai siker – A BusWorld innovációs díját a MyBusDirect Zrt. kapta

2025.11.16. No Comments

Eltűnnek a magaspadlós buszok 

2025.11.16. No Comments

Csaknem ezer új busz érkezik a magyar közlekedésbe

2025.11.16. No Comments
Bejelentkezés

Megjelent új szakkönyvünk! Rendelje meg!

Várható időjárás

booked.net