10 buszig nem kell piacfelügyeleti díjat fizetni a szerződéses és különjárati szolgáltatóknak, és 10 busz felett is feleződnek a díjak ezeken a területeken. Többek között ez szerepel egy – már a parlament előtt fekvő – törvénytervezetben.
Rovatunkban a személyszállításban dolgozó szakemberek tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Az előző számunkban Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára az ágazatot érintő jogszabályi változtatásokra vonatkozó kérdéseket tett fel az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkárának, dr. Kerékgyártó Jánosnak:
E havi kérés-csokrunk: Milyen jogszabályi változásokra számíthatnak 2025-ben és 2026-ban a különjárati autóbuszos szolgáltatók, figyelembe véve a szaktárcánál megnyitott – a piacfelügyeleti díjra, a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványra és a TEMPO 100 minősítésekre vonatkozó – kérdéseket, illetve a KRESZ megújításával összefüggő jogalkotási folyamatot?”
Dr. Kerékgyártó János az ELTÉ-n végzett jogász. Pályáját a Budapest Főváros Közigazgatási Hivatalában kezdte, majd a közlekedés-szabályozási feladatokat ellátó minisztériumokban, a GKM-ben és az NFM dolgozott. 2015-től a BKK-hoz került, ahol 2019-ben vezérigazgató-helyettesé nevezték ki. 2020-ban következett a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI), majd a VPE vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. ügyvezetője lett. 2022 óta az ÉKM Közlekedési Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes államtitkára. A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) társelnöke.
Salátatörvény a “kertek alatt”
Dr. Kerékgyártó János helyettes államtitkár válaszából kiderül, hogy a tárca már benyújtott egy törvényjavaslatot „a közlekedési ágazat egyes kérdéseinek” rendezéséről. (A javaslat T.11625 irományszámmal elérhető a Parlament honlapján.) Az ilyen törvényeket hívják salátatörvénynek, mert általában egymáshoz nem, vagy csak lazán kapcsolódó szabályozásokat, módosításokat tartalmaz. Ebben az előterjesztésben is sok közlekedési jogszabály módosítása szerepel, a KTI beolvasztásától, légi- és vasúti közlekedési törvényen és a műszaki mentés szabályozásán keresztül egészen a buszosokat érintő, a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012-es XLI. törvény módosításáig. Ebben szerepel az, hogy differenciálni fogják a piacfelügyeleti díjat, amire az államtitkár szerint tapasztalatok, visszajelzések alapján érett meg a helyzet.
10 buszig nem lesz piacfelügyeleti díj a szerződéses és különjáratokra
Ha elfogadják a törvényt, akkor a 10 vagy kevesebb autóbuszt üzemeltető, szerződéses vagy különjárati személyszállítást végző szolgáltatóknak már nem kell majd piacfelügyeleti díjat fizetni.
A fizetendő, új éves piacfelügyeleti díjat a törvény 1. sz melléklete tartalmazza majd. Ebből megállapítható az is, hogy a szerződéses és különjárati szolgáltatást nyújtóknak 10 busz felett is csak fele annyi (50%) lesz az éves díj, mint a többieknek. Maguk a díjak nem változtak, tehát ez tényleg felezés lesz.
| szolgáltató által üzemeltetett engedélyköteles autóbuszok száma | piacfelügyeleti díj éves mértéke (Ft) az autóbusszal díj ellenében közúti személyszállítást végző közlekedési szolgáltatóknak | piacfelügyeleti díj éves mértéke (Ft) a kizárólag a szerződéses és különjárati személyszállítást végző közlekedési szolgáltatóknak |
| 1-5 | 50.000 | 0 |
| 6-10 | 100.000 | 0 |
| 11-20 | 200.000 | 100.000 |
| 21-50 | 500.000 | 250.000 |
| 51-100 | 1.000.000 | 500.000 |
| 101-250 | 2.000.000 | 1.000.000 |
| 251-500 | 3.000.000 | 1.500.000 |
| 501-1000 | 4.000.000 | 2.000.000 |
| 1000 felett | 5.000.000 | 2.500.000 |
A törvénytervezet vitája április végén lezárult. A megszavazása után a kihirdetést követő 5. napon léphet életbe, vagyis hamarosan várható.
Zajlik a szakmai párbeszéd
A Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány és a TEMPO 100 minősítésekkel kapcsolatban dr. Kerékgyártó János elmondta, hogy jelenleg még zajlik a párbeszéd az érintett szakmai szervezetekkel, és folyamatban van a jogszabályok felülvizsgálata is, ezért konkrétumokat itt még nem tud mondani.
Hasonló a helyzet a KRESZ esetében is. Folyamatban van a jogalkotás, mint mondja „az azzal kapcsolatos egyes témakörök és javaslatok a társadalmasítás részeként lesznek megismerhetők.” Ez azt jelenti, hogy hamarosan olvasható és véleményezhető lesz a javasolt norma-szöveg.
Őri András
Forrás: ÉKM
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.