Sajnos előfordul, hogy a tankolókártya elveszik, vagy valaki nemes egyszerűséggel lenyúlja. Hogyan előzzük ezt meg, mit tegyünk és kihez forduljunk ilyen esetben?
A Jolly Joker üzemanyagkártya
Nem véletlenül egyre népszerűbbek a tankolókártyák: rengeteg nemzetközi elfogadóhely van, nem kell öt különböző valutát hurcolni magunkkal. A legtöbb helyen halasztott fizetésre is van lehetőség, emellett kedvezményeket is adnak az üzemanyag árából. Sőt, pontokat is gyűjthetünk, amiket beváltva pár hónap múlva szuper akciós serpenyőkészlettel lephetjük meg az asszonyt.
Hátrányuk, hogy kicsik és vékonyak, tehát könnyű elhagyni és meglovasítani is. Sajnos sokszor benne van a pakliban, hogy akár napokkal később vesszük észre, hogy “hoppá, a fene vigye, pedig emlékszem, eddig itt volt ebben a rekeszben, most meg nem találom.” Külön öröm, ha ezt egy tankolás után észleljük Varsó határában, és pont nincs nálunk ezer zloty, meg persze lengyelül sem tudunk egy mukkot sem.
Letiltani azonnal!
Ha rádöbbenünk, hogy eltűnt a kártya, akkor azonnal le kell tiltani! A legtöbb cégnél már van lehetőség online ügyintézésre is, a nagyobb vállalatok pedig 0-24 órás call-centerrel állnak a rendelkezésünkre ilyen esetekben.
Elég a kártya, a PIN és egy kedves mosoly
A legtöbb benzinkúton nem kérnek személyi igazolványt, a kártya használatához elég a kilométeróra állása és a PIN kód. Esetleg a rendszám, “durvább” esetben a blokkon egy macskakaparás. Meg nyilván az, hogy a Kovács Béla névre kiállított kártyával ne egy hölgy tipegjen be fizetni. Viszont a felelősség a miénk: ha elhagyjuk a kártyát, a letiltásig kifizetett tankolások a mi számlánkat terhelik. Összetehetjük a kezünket, ha a cég ebből 2 forintot is átvállal.
Nyilván lopásnak minősül, ha valaki a mi kártyákkal tankol. Persze vannak bizonyítékok is a benzinkutak kameráinak köszönhetően, de ember legyen a talpán, aki végigpofoz egy ilyen jogi eljárást. Főleg ha meg van spékelve nemzetközi szálakkal. Arról nem is beszélve, hogy a hasonló “piti” tolvajnak valószínűleg nem lesz semmi a nevén, jogi nyelven nincs végrehajtás alá vonható vagyona. Úgyhogy ahelyett, hogy futnánk a pénzünk után, próbáljunk figyelni a megelőzésre, és nagyon vigyázzunk a kártyánkra!
Jobb félni, mint megijedni
Azt mondani sem kell, hogy a PIN kódot soha nem szabad együtt tartani a kártyával. Az üzemanyagkártyát kezeljük úgy, mint a bankkártyánkat, és próbáljuk meg azt a négy számot még betuszkolni a fejünkbe a többi kód és jelszó mellé.
Rengeteg lehetőség van már a “tankolókártya-piacon” is, éljünk ezekkel! Állítsunk be napi limitet, vagy ha viszonylag jobban előrelátható a tankolásunk, akkor heti, havi és éves korlátokat is kérhetünk. Járjunk utána, hogy van-e olyan lehetőség, hogy az egyszerre megvásárolt üzemanyag ne léphesse túl a tank méretét, kapacitását! Sok helyen a kártya használatát földrajzilag is lehet korlátozni: például ha csak belföldön dolgozunk, akkor egy berlini tankolást ne tudjon a tolvaj a mi kontónkra kifizetni.
Nyilván nem lesz ingyen, a két szép szemünkért, de megfontolandó olyan kártyában gondolkodni, amelyik “atombiztos” és komoly szakértői háttere van. A mai technológiáknak köszönhetően a kártyák már nem másolhatóak, tehát attól nem kell félnünk, hogy így károsít meg minket egy kreatívabb kamaszfiúkból álló hackerbanda. Találni olyan szolgáltatást is, ahol egy komplett biztonsági szakértői csoport figyel a háttérből. Ha szokatlan kártyahasználatot, gyanús ügyleteket észlelnek, akkor azonnal ugranak. Riasztási szolgálatuk van, tehát értesítenek minket, és bekérik a benzinkút kamerafelvételeit, amin látható, hogy ki tankolt stb. Érdemes az ilyen lehetőségeken is kicsit morfondírozni.
Végül, de nem utolsó sorban: nagyobb vállalkozásoknál célszerű egy szabályzatot is kidolgozni, amiben rendezzük, hogy hasonló helyzetekben ki állja a cechet. Behajtjuk a hanyag sofőrön vagy grál lovagok leszünk, és kifizetjük mi? Persze az sem árt, ha ezt a szabályt a dolgozóink is ismerik, talán legegyszerűbb a kártya átadásakor kipipálni ezt a történetet.
Kis Zsuzsanna
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.