Ausztriában a személyszállítási ágazatra érvényes minimálbért a szakszervezetek és az iparkamara aktuális ágazati kollektív szerződése határozza meg. Az idén meglehetősen nehezen jött össze a megállapodás.
A magán busztársaságokra vonatkozó kollektív szerződés első tárgyalása még decemberben kezdődött, de a sokadik fordulóra sem született eredmény. A szakszervezet még figyelmeztető sztrájkot is szervezett februárban. Végül március 5-re született meg a megállapodás a 3,6%-os béremelésről 2025-re.
Ugyancsak megállapodtak az éjszakai munkavégzés két lépcsőben történő, összesen 2 órás megemeléséről. (Ennek pontos részletei még nem ismertek. Eddig a 0-5 óra között volt, a munkavállalók pedig 22-06 közöttre kérték.) A szerződés lapzártánk idején még nem végleges, azt még az osztrák szakszervezeti szövetség tagjainak is el kell fogadni. A megállapodás a 2026-os évet is érinteni fogja.
Ami viszont a tavalyi megállapodás alapján már január 1-től változott:
- a heti pihenő- vagy munkaszüneti napon végzett munkára 7 óra átalánydíj jár + 100%-os pótlék. Ha túlóra is van ekkor, akkor azért is 100%-os pótdíjat kell fizetni.
- A buszvezetők szolgálati idejének meghatározásánál pedig figyelembe kell venni a más munkáltatónál eltöltött időt is, max. 10 év időtartamban.
A táblázatban találja a magán busztársaságok alkalmazottainak várható, 2025-ös minimálbérét. Ezt kell kapnia a sofőrnek az Ausztriában töltött időre, ha nem csak tranzitál, és a szállítás nem kétoldalú (se az indulási, se az érkezési hely nem Magyarország).
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.