Október elsejétől a 12 tonnánál nagyobb teherautók és buszok csak holttér-figyelővel hajthatnak be Milánóba, és fel is kell matricázni a járműveket.
A Milánó csaknem egészét lefedő környezetvédelmi zónába eddig is csak regisztráció után hajthattak be a külföldi járművek, most ezt ki kell egészíteni a holttér-figyelő beépítéséről szóló szerviz papírokkal. A milánói önkormányzat júliusi döntése értelmében ugyanis október elsejétől, hétköznapokon 7:30 és 19:30 között a város csaknem egészét lefedő AreaB zónába csak olyan 12 tonna feletti teherautók (N3) és buszok (M3) hajthatnak be, amelyek el vannak látva holttérfigyelővel.
Milyen holttér-figyelő kell?
Többféle berendezés érhető el a piacon, a rendelet csak minimum követelményeket ír elő. A berendezésnek képesnek kell lenni a jármű holtterében lévő akadályok észlelésére, és ezt valamilyen jelzésekkel a sofőr tudomására hozni úgy, hogy még időben reagálhasson.
Legalább két elhelyezési pont kell: egy a jármű elejére, és egy a jobb oldalára. Javasolják azonban a kétoldali elhelyezést, hogy a sofőr még pontosabban észlelhesse a holtteret. Követelmény, hogy a berendezés jelezze a hibás működését is, illetve feleljen meg az EU-s és egyéb szabványoknak.
Kell matrica is
Legalább 25 cm magas és 17 cm széles holtérre figyelmeztető matricákat is el kell helyezni, hogy az figyelmeztesse a veszélyre a gyalogosokat és a kerekpárosokat. (Elfogadják a francia nyelvű matricát is!)
A teherautókra, buszokra, az utánfutókra és félpótkocsikra is 3 matrica kell. Egy-egy a vezetőfülke jobb és bal oldalára (buszoknál, utánfutóknál a jármű elejétől számított egy méteres távolságra), és egy hátulra, a jobb oldalra, a földtől 0,90-1,50 m magasság között.
Regisztrálni kell
A milánói AreaB-zónába külföldi busz vagy 12 méternél nem hosszabb teherautó egy ingyenes regisztrációt követően akkor hajthat be, ha legalább Euro2-es benzines, vagy Euro5-ös dízel motorral rendelkezik. 2024. október 1-jétől szigorodnak a követelmények és a teherautóknál már benzines Euro3-as, vagy dízel Euro6-os, a buszoknál benzines Euro3-as, vagy dízel Euro5-ös motor lesz az elvárás.
Ezek az előírások egészülnek ki október elsejétől a kötelezően beépített holttérfigyelővel, aminek a meglétét be kell jelenteni a helyi hatóságoknak. Aki még nem járt erre soha, annak regisztrálni kell az AreaB zónába bit.ly/AreaBRegisztráció oldalon. Ha már regisztráltunk, akkor csak be kell lépni a fiókunkba (bit.ly/AreaBBelépés).
Belépve a fiókba
keressük meg az engedélyek (permesso) menüpontot,
itt válasszuk ki az engedély típusát: “Area B Divieto di accesso angolo cieco”,
a jármű kategóriáját (N3, M3)
Ezt követően 3 MB nagyságban tölthetjük fel a következő szükséges dokumentumokat:
- forgalmi engedély másolata,
- a szerviz lepecsételt nyilatkozata a beépített holttérfigyelő típusáról, valamint a jármű rendszámáról és alvázszámáról.
Türelmi idő 2024. december 31-ig
A behajtást kamerákkal ellenőrzik (A kamerák elhelyezési pontjai: bit.ly/AreaBKamerák). A jogtalanul behajtók 80 eurós büntetésre számíthatnak. Ám a hatóságok legkésőbb 2024. december 31-ig adtak türelmi időt azoknak, akik már megrendelték a holttérfigyelő beszerelését, de még nem építették be. A megrendelést igazolni kell valamilyen dokumentummal, pl. szerződéssel, számlával. A felmatricázás ez esetben is kötelező.
A regisztrációs felületre ilyenkor a következőket kell feltölteniük:
- forgalmi engedély másolata,
- számla, mely tartalmazza a holttérfigyelő típusát.
Ezután kattintsunk a kérés (Richiedi) gombra, és készen vagyunk! Az önkormányzat visszaigazolása után bátran behajthatunk az AreaB-be.
2024. október 1-től már 3,5 t felett is kell
Az élet azonban nem áll meg. Jövőre, 2024. október 1-vel, az AraeB területén a 3,5 t feletti buszokra és teherautókra (N2, M2) is kötelezővé teszik a holttérfigyelőt, illetve a felmatricázást Itt is kötelező lesz a regisztráció, de lesz türelmi idő, ami 2025. december 31-ig tart majd.
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.