Októbertől akár egyetlen kattintással is elkészíthetjük az áfabevallást. Könnyen pórul járhat azonban, aki módosítás nélkül elfogadja az adóhatóság tervezetét. Jobban járunk, ha azt csak nyersanyagnak tekintjük, aminek minden sorát alaposan át kell nézni a beküldés előtt.
A teljes körű online számlaadat-szolgáltatással megnyílt annak a lehetősége, hogy a vállalkozások áfabevallását is a NAV készítse el. Hiszen ott van minden adat. Nemcsak azok a számlák jelennek meg a rendszerben, amiket mi állítunk ki, hanem azok is, amiket a mi nevünkre állítottak ki mások. Elvben tehát minden adott ahhoz, hogy a két lista egymás mellé helyezésével a NAV akár önműködően elkészítse a cégek áfabevallását. A valóság azonban nem ennyire egyszerű.
Az elképzelés az volt, hogy a mikro- és kisvállalkozások számára teljes egészében a NAV készíti el a bevallás-tervezetet, amit mi majd egy kattintással tudunk érvényesíteni. Kezdetben olyan elképzelés is volt, hogy egy idő után akkor is automatikusan élesedni fog a bevallás, ha azt nem hagyjuk jóvá, nem változtatunk rajta semmit.
Sokan nyomták a képzeletbeli vészcsengőt már ekkor is, hogy nem lesz ez így jó. Pontatlan és veszélyes lesz így a rendszer. A vállalkozók egy része majd azt hiszi, hogy ez tényleg ennyire egyszerű, és tüzetes átvizsgálás nélkül jóváhagyja a tervezetet. Csakhogy a felelősség az övé lesz, nem az adóhatóságé. A tervezet tele lesz olyan tételekkel, amiknek nem lehetne levonni az áfáját. Hiszen benne lesz minden egyes számla, amit az adott vállalkozás nevére kiállítottak, akár elszámolható, akár nem. Például egy éttermi számla, ami hiába szerepel a nyilvántartásban, nem vonható le az áfája. Vagy azok a számlák, amiknek csak arányosítással vonható le az áfatartalmuk (pl. mobiltelefon). Ha valaki nem ellenőrzi tételesen, hanem jóváhagyja úgy, ahogy van, akkor bead egy szabálytalan adóbevallást. Ez majd akkor derül csak ki, ha az ellenőrök vizsgálják át a tételeket.
Ha az adózó ennél megfontoltabban viselkedik, akkor meg nem sokra megy a NAV tervezetével. A könyvelőnek tételesen át kell néznie minden egyes sort, s össze kell vetnie saját könyvelésével az adatokat. Több munkája lesz vele, mint ha nulláról rakná össze a bevallást.
A jogos aggályok mellett úgy tűnik, a NAV sem készült el a rendszerrel. Például az online pénztárgépek adatai is várhatóan csak a nyár végén jelennek meg az adatszolgáltatási rendszerben, holott ezek nagyon is kellenek a bevallásokhoz. Meg talán a vezetőség is átgondolta a jogos aggodalmakat. Az utóbbi időben azt hirdetik, hogy a rendszer nem lesz kötelező, szó sincs arról, hogy egy újabb kötelezettséget tennének a vállalkozók és könyvelőik nyakába. Segítségről és lehetőségről beszélnek, hangsúlyozva, hogy a bevallás jóváhagyása továbbra is a mi felelősségünk marad. Nekünk kell ellenőrizni, hogy az adatok megfelelnek-e a valós gazdasági eseményeknek.
A korábbi hírek szerint július elsején kellett volna elérhetővé válnia a bevallás-tervezeteknek. Ez nem történt meg, sőt, július 16-án megjelent egy kormányrendelet, ami további hónapokkal tolta ki a határidőt. Eszerint az első e-áfa tervezeteket az október elsejével kezdődő adó-megállapítási időszakra fogják csak elkészíteni. Azaz legkorábban a novemberi havi bevallásokról lesz tervezet. Az importra vonatkozó adatokat pedig csak jövőre, 2022. február 1. után fogja tartalmazni a tervezet. Ekkor még mindig nem lesz teljes. Ha az adózónak visszaigényelhető adója lenne, de ennek nem a kiutalását kéri, hanem más adónemre kell átvezetni, ezt csak 2022. áprilisától tudja az e-áfa rendszerben megtenni. Jövő júliustól válik elérhetővé az önellenőrzés, és ekkortól fogja tartalmazni a rendszer egyes fordított áfás ügyletekre vonatkozó adatokat is. (Az eredeti dátumok az áfatörvényben szerepelnek, a határidő hosszabbítását egy veszélyhelyzet alatti átmeneti szabályt tartalmazó, 429/2021. kormányrendelettel oldották meg.)
Az e-áfa a jövőben valóban könnyítést jelenthet, ám alaposan át kell gondolnunk, hogy milyen adatokkal kell majd korrigálnunk a bevallásokat. Nem veszik el a hagyományos benyújtás lehetősége sem. A NAV szerint a saját informatikai rendszereket használó nagyobb cégek valószínű, hogy saját programjaik mellett maradnak, míg a NAV automatikus kitöltésű rendszere a legkisebb vállalkozóknak nyúlt majd értékelhető segítséget.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.