Nyakunkon a tél, szerveződnek az adventi meg a síutak. De tényleg szerveződnek? Erről kérdeztük az utazási irodákat és a buszos vállalkozásokat.
Nagy érvágás a szakmának a külföldi iskolai utak leállítása
Egy Kásler Miklós miniszter által jegyzett, az oktatási intézményeknek szóló belső utasítás november 2-ától minisztériumi engedélyhez kötötte a 18 év alatti diákok szervezett külföldi utazását. Az iskolák tehát idén nem szervezhetnek sítáborokat. Ez megint nagy érvágás a szakmának. Mert bár utazási irodák is szerveznek síutakat, a síelésre befizető családok általában egyénileg, a saját gépkocsival utaznak. S bár az utazási irodák azt mondják, a téli síutakra jelentkezők számában kevéssé érezhető még a járvány, sok megrendelésre nem számítanak a buszosok. Ezek a társaságok állandó, kipróbált buszosokkal dolgoznak, újak csak elvétve kerülnek be a körbe. A buszos síutakat leginkább, mintegy 90 %-ban a diákok veszik igénybe. Amikor az oktatási intézmények szervezik a síutakat, ők általában közvetlenül szerződnek a buszosokkal. A buszos vállalkozóknál eddig is az érdeklődések zöme oktatási intézményektől érkezett, elvétve volt köztük irodás. Ezek pedig most mind kútba esnek.
Egynapos, belföldi diákutak vannak
A hazai, általában a környékbeli egynapos utak viszont beindultak az elmúlt időszakban. Ilyenek a múzeum- vagy színházlátogatások, de a kötelező úszásoktatásra is hirtelen sok járat kell. Beszélik, hogy mostanában elkezdték kiszórni az oktatási intézmények az ezévi „bennragadt” pénzeket. Talán ez az oka a mostani dömpingnek.
Adventi vásárok: a járvány miatt nehezebb feltölteni az utakat
A másik közkedvelt téli utazási célpont az adventi vásárok látogatása. Bécs, Prága, Milánó, hogy csak a leghíresebb külföldi lehetőségeket említsük. Sokan kíváncsiak a hazai nagyvárosok Debrecen, Szeged, Pécs vagy éppen a főváros, Budapest forgatagára is.
Az adventi és az 1-3 napos külföldi utakra idáig szépen fokozatosan jöttek a jelentkezések, mostanra viszont ez megtorpanni látszik – mondják az utazásszervezők. Ennek hátterében az október végi-november elejei járványadatok állnak. Az emberek elkezdtek újra félni, így az utakat ismét nehezebb feltölteni.
A fuvardíjak a padlón
Nem elég, hogy alig van munka, de a fuvardíjak is a padlón vannak. A buszos társadalomnak mintegy másfél éve nincs lehetősége válogatni a pandémia miatt kialakult piacon. Ha munka adódik, a túléléshez azt még „röptében” le kell csapni, különben elviszi más. Sajnos ennek a szemléletnek erőteljesen áldozatul esik a fuvardíj is. Ha valaki érvényesíteni szeretné a cikk írásakor az adBlue-mizéria miatti kb. 750 Ft-os üzemanyag árat (550 Ft a gázolaj, és 200 Ft az adBlue hozzá.), akkor borítékolható, hogy nem lesz könnyű helyzetben. A buszos vállalkozók egy része már nem is vállal síutat az alacsony fuvardíj miatt. – Sajnos mindig van olyan kolléga, aki alánk ígér – mondja több vállalkozó. Ráfizetni pedig nem igazán szeretnének.
A személyszállításban tapasztalható bizonytalanságok miatt egyre többen kezdik leépíteni az utasok szállítását, és ráállnak a teherautózásra. – Szeretnék minden nap dolgozni, és azt akarom csinálni, ami „tutibiztosan” jövedelmez. Vallom, hogy a mai világban egy buszosnak érdemes több lábon állni. Úgy lesz a nagyobb esély munkához jutni, ha mindenfelé kiépítjük a kapcsolatainkat – tanácsolja egy személyszállító.
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.