Sonfalvi Áronnal a BusWorld Blog adminisztrátorával tekintjük át, hogy mi mindenre érdemes figyelnünk a marketing során.
Névjegy
Sonfalvi Áron járműgépész mérnökként végzett a BME-n, 20 éve foglalkozik buszokkal. Dolgozott buszgyárban, maszek buszos cégnél, mosta, szerelte, vezette, és nem utolsósorban fotózta már őket.
A BusWorldblog.com Áron saját busz fotós blogjaként indult 2008-ban, ami évek alatt meghatározó szakmai bloggá nőtte ki magát.
Az első maga a busz
Mielőtt nekiállunk a marketingbe időt, energiát, esetleg pénzt fektetni, tegyük fel magunknak a kérdést: Én beleülnék szívesen a járművembe? Utaznék vele? Senki nem utazik szívesen egy olyan buszon, ahol a rossz, elvált szigetelés miatt az ablakok közé pára szorul és emiatt nem lát ki az utas. De az a busz sem tetszetős, amelynek karosszériáját napokig vagy hetekig sár lepi el. Ne feledjük – emlékeztet Áron –, hogy járművünk külső-belső állapota sok mindent elárul cégünkről. A munkaeszközünk legyen tiszta, rendben tartott! Ha egy ilyen busszal reggel hétkor beállunk az iskola elé, akkor a szülők elhiszik, hogy a járgánnyal valóban megtesszük az előttünk álló 500 km-es osztálykirándulást. Ez a marketing kezdeti lépcsőfoka.
A régebbi járműveknél a retro lehet a hívószó
Áron megemlíti, hogy az egykor szitokszónak számító, „kiöregedett“ Ikarus buszokban ismét meg lehet találni a lehetőséget. Hiszen ha egy 250-est szépen kipofozunk, akkor retro járműként hirdethetjük meg akár esküvői buszként vagy nosztalgiajáratként. Minél idősebb és klasszikusabb a jármű, annál több lehetőséget nyithat meg előttünk. Persze a megfelelő alkatrészek felhajtása nem könnyű feladat, de ez már egy másik probléma.
A buszunk a saját reklámfelületünk
Sok buszos vállalkozó érthető okokból nem fektet be az egységes arculatba. Megelégednek az adott járműszínnel, ami csak akkor kellemetlen ha a külföldről vett buszunkat meghagyjuk az eredeti feliratokkal. A jármű átfestése és fényezése persze sokba kerül, azonban már jó minőségű, és megfelelő felbontású matricákat is lehet készíttetni – tanácsolja Áron.
Mindenképpen tüntessük fel a cégünk nevét, elérhetőségünket, ha van, a mottónkat, és nem utolsósorban egy kreatív logó sem hátrány. Ezt ugyan mi is elkészíthetjük, de célszerű profira bízni, aki néhány tíz és százezer forint közti áron dolgozik. A logót azért is érdemes jól megtervezni és szépen kivitelezni, mert utána ezt minden felületen feltüntethetjük, a sofőr egyenruháján, fejléces dokumentumokon, a honlapunkon és közösségi oldalunkon is.
Cégünk arca: a sofőr
A másik nagyon fontos dolog a megfelelő autóbuszvezető alkalmazása, és akár képzése, hogy miként bánjon az utasainkkal, megbízóinkkal. A sofőr lesz az, akivel utasaink személyesen találkoznak, és aki által emlékeznek majd cégünkre. Az ő modora, kedvessége, problémamegoldó képessége meghatározhatja, hogy mit gondolnak rólunk, és visszatérő megrendelőként számíthatunk-e rájuk. Ezért kell emlékeztetni sofőrjeinket a felelősségükre, a balesetmentes közlekedés mellett az ápolt megjelenés és az udvariasság fontosságára. Nem lehet minden egyes kérésnek eleget tenni, de ezt megfelelően kell kommunikálni, elmagyarázni az utasnak. A sofőr viselkedése határozhatja meg utasaink elégedettségét, ami a kapcsolati tőke szempontjából elengedhetetlen egy buszos vállalkozásoknak. Az elégedett utas tovább ajánl ismerőseinek, más cégeknek, iskoláknak, ami így újabb megrendelésekhez vezethet. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni – mondja a blogvezető.
Ne feledjük a saját cégvezetői felelősségünket sem: az alulfizetett buszsofőr sokszor mogorva, kialvatlan a másodállása miatt, és lehet, hogy nem is tud róla, de üzleti érdekeink ellen dolgozik. Ezért is fontos becsben tartanunk sofőrjeinket. A GKI képzése során Áront is meglepte, hogy milyen sokat foglalkoztak ezzel a kérdéssel. Ennek ellenére szerinte még van hova fejlődnie a magyar személyszállító vállalkozásoknak ezen a területen.
Honlap és Facebook nélkül nincs sikeres marketing
Mint sok marketing szakember, Áron is úgy látja, hogy egy saját honlap nélkül egy személyszállító vállalkozás már nem indulhat neki a marketingnek. Ő is találkozik vele, hogy a kisvállalkozások csak a Facebookon, esetleg Instagramon találhatók meg. Ez azért üthet vissza, mert itt nagy a konkurenciaharc, nehezebb kitűnni a sok magát hirdető cég közül. A honlap ezzel szemben tökéletes felület, mivel teljes mértékben a saját elképzeléseink szerint alakítjuk, saját, és nem utolsósorban tartós tartalommal töltjük meg. A közösségi médiában azt, hogy milyen gyakran, mennyien és mikor látják posztjainkat, ma már algoritmusok szabályozzák.
A saját weblap a hosszabb, a céget átfogóan bemutató bejegyzéseknek kedvez, feltüntethetjük buszaink jellemzőit, akár bemutathatjuk sofőrjeinket is. A honlap és a közösségi oldalak elengedhetetlenek cégünk nevének megismertetésében. Ha pedig a trendeket szeretnénk követni, akkor ma már a Tik-tok felé is nyitnunk kell, ezáltal ugyanis egy új generációs célközönséget is elérhetünk.
Legyen szó akár saját honlapról, akár közösségi profilról, az ott található tartalmakat rendszeresen kell frissítenünk, új képeket, akár rövid videókat is tegyünk közé! Ne feledjük, hogy a közösségi médiában különösen él a 3-as szabály, azaz három sornál nem hosszabb, frappáns szöveggel adhatjuk el legjobban magunkat, és sajnos egy jó poszt is csak 3-4 napig hozhat új közönséget.
Tartsuk szem előtt azt is, hogy bár a közösségi médiában érjük el a legtöbb lehetséges ügyfelet, azonban a marketing szabályai szerint jó, ha a posztjainkat követők 1-2%-a választ minket megrendelőként.
Hírlevelek, direkt ajánlatok
Az új ügyfelek szerzéséhez és a régiekkel való kommunikációhoz kikerülhetetlenek az ügyfeleknek közvetlenül küldött levelek, hírlevelek, ajánlatok. Az aranyszabály, hogy négy perc alatt átolvasható, jól tagolt, informatív leveleket, megkereséseket küldjünk ki. Az anyagaink legyenek interaktívak, vagyis külső, lehetőleg saját tartalomra mutató linkekkel lássuk el őket! A tartalmát tekintve mindenképpen legyen benne új tudnivaló, ami az adott partner számára hírértékkel is bír.
Szerezzünk hirdető partnereket!
Honlapunkhoz készíthetünk QR kódot, amelyet beszkennelve utasaink az utazás alatt bebarangolhatják oldalunkat, további információkat szerezve cégünkről. Különjáratosként érdemes minden új út előtt egy kicsit felmérni megrendelőnk igényeit, vagy éppen profilt alkotni az aktuális csoportról. A GDPR szabályainak betartásával akár játékos formában is megkérhetjük utasainkat, hogy töltsék ki a kérdőíveket, amelyek alapján profilozhatjuk őket. Így személyre szabott tartalommal készülhetünk nekik.
De akár mások hirdetését is megjeleníthetjük. Például ha többször szállítunk nyugdíjasklubot színházlátogatásra, akkor a színházzal és egy utazási irodával is köthetünk reklámszerződést, hogy bizonyos összegért hirdetjük a korcsoportnak szóló tartalmukat. Gondoljunk csak arra, hogy mennyi ember utazik velünk, és mennyi időt töltenek buszunkon egy hosszabb kirándulás alatt! Az ülések számát, a megtett utakat, azok időbeli hosszát mind-mind felhozhatjuk érvként a leendő hirdető partnereknek. Ehhez azonban szükségünk lesz kimutatásokra. Állítsunk össze statisztikákat, az útjainkról, arról, hogy egy hónapban mennyi embert, milyen hosszú utakon szállítunk!
A jó marketing szakmai feladat
A jó marketingstratégia kidolgozása, és folyamatos alkalmazása nem egyszerű, és nem is könnyű feladat. Nyilván a cég anyagi helyzetén is múlik, hogy ezt megoldják egyedül, a meglévő munkatársakkal, felvesznek a pozícióra valakit, esetleg külső céget bíznak meg. Marketinges szakembert, céget megbízási szerződéssel már találhatunk havi 200 ezer forintért, a határ pedig a csillagos ég.
Sebestyén Szabolcs
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.