A lecsengő Covid és a vadonatúj háborús helyzet tükrében vajon mire számíthatunk idén nyáron a piacon? Utazási irodák és buszos vállalkozók véleményét kérdeztük, valamint elmondta tapasztalatait az MKFE képviselője is.
Az utazási irodák szerint „dübörög” az utazási kedv
Az idei év hatalmas utazási érdeklődéssel indult. – Folyamatosan érkeznek a nyári ajánlatkérések, jól telnek a buszok – emelik ki a megkérdezett utazási irodák képviselői. A járványhelyzet fogságából kiszabadult emberek tömegesen kezdték lefoglalózni a 7-8 napos külföldi buszos utakat. A februárban kirobbant háború is csupán néhány napra akasztotta meg, és azóta is „dübörög” a turizmus. Az embereket vélhetőleg még az infláció sem tudja most elriasztani az utazástól. – Egyre másra kell megnyitni az újabb és újabb desztinációkat – számolnak be az irodák.
A fő irány a környező országok tengerpartja, de a görög, olasz körutak is népszerűek. Kapósak a belföldi, 4-5 napos utak is. De olyan új célpontok is megjelentek, mint Albánia. Van olyan utazási iroda, ahol a nyári párizsi nagy-körútra az induláshoz szükséges 35-ből, már most van 32 jelentkező. Azért azt mindegyikőjük hozzátette, hogy inkább a közelebbi időpontokra foglalnak az emberek. Az őszi, de leginkább a téli időpontokra még gyér az érdeklődés.
Megrendelés van, sofőr nincs
Sok buszos már érzi, hogy valami elindult, mert jelentkezgetnek a korábbi utazási irodás kapcsolataik. A gond az, hogy hiába lenne most sok különjárati út, sofőr meg nincs. – Pont holnap indulna egy krakkói út, de nincs sofőröm. Van olyan fuvar, amit csak azért nem tudunk elvállalni, mert nincs, aki elvigye a buszt – panaszkodik egyikük. Egészen egyszerűen „megette” a jó sofőröket a Covid, elmentek más területre.
Sok buszos cég van hasonló helyzetben. Azt mondják, csak tapasztalatlan, „0 kilométeres” fiatalok és újra munkát vállaló nyugdíjasok állnak a rendelkezésükre.
Utóbbiakat sokan tudják használni a munkás- és diákjáratoknál, ahol a megyéből sem kell kihajtani, és biztosított a minden esti saját ágyban alvás. Egy nemzetközi buszjárathoz, egy nagy értékű buszhoz azonban már nem. – Már a jó fizetés sem elég. Nettó 500-at is kézbe adnánk, de még sincs elég „nemzetközi-képes” járművezető – fogalmazzák meg a legégetőbb problémát.
– A buszos cégek az elmúlt 2 évben elveszítették a munkavállalóik nagy részét. Ahol nem mozogtak a járművek, nem volt bevétel sem, így nem tudtak tisztességes bért fizetni a gépkocsivezetőknek – magyarázza Árvay Tivadar (MKFE). Szerinte az autóbuszos piac, és annak a különjárati szegmense továbbra sem rendelkezik olyan biztosítékokkal, amelyek hosszú távon garantálhatnák a működést. Így pedig nagyon nehéz visszacsábítani a már elhelyezkedett gépkocsivezetőket, és a vállalkozásoknak is meg kell fontolniuk, hogy újraindítják-e a járműveiket vagy beszereznek-e újakat. Hiszen akár az is előfordulhat, hogy néhány hónapon belül ismét leáll az utazási piac.
A háború elsősorban a tengerentúli turistákat riasztja el
Európában már láthatóak a turizmus újraindulásának jelei. De azt nem tudjuk, hogy ez átmeneti vagy végleges állapot.
– A buszos utazásokra az orosz-ukrán háborúnak nincs közvetlen hatása, de mégsem ennyire egyszerű a helyzet. Egyrészt az orosz turisták elmaradása befolyásolhatja az uniós idegenforgalmi piacot, másrészt a háború és annak bizonytalan kimenetele elriaszthatja a tengerentúlról érkező turistákat. Ők pedig az egyik legfontosabb ügyfélköre a különjárati autóbuszos szolgáltatóknak – elemzi a helyzetet Árvay Tivadar. Nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy Kínában jelenleg is komoly lezárásokat okoz a koronavírus Omikron variánsa. Így a különjárati szolgáltatók piacának egy jelentős része még mindig nem jelent meg a keresleti oldalon.
Nem csoda, hogy vannak kollégák, akik nem érzik az utazási irodáknál tapasztalható eufórikus állapotot. Ők főleg a kínai és amerikai turisták beutaztatásra szakosodott, külföldi irodákkal kapcsolatban álló, luxus buszokat üzemeltető vállalkozások és azok, akik már elszakadtak a korábbi irodás kapcsolataiktól, és például munkásszállításra váltottak.
Nem, vagy csak nehezen érvényesíthető az üzemanyagár
A munkaerőhiány és a háború miatti olaj- és nyersanyagár emelkedés miatt drasztikusan megemelkedett az önköltségi ár. Árvay Tivadar szerint legalább 20 százalékkal kell megemelni a járvány előtti időszakban jellemző díjakat. Ez forintban kifejezve azt jelenti, hogy 500 forintos kilométerdíj alatt nem kifizetődő az autóbuszok mozgatása.
Ám sok utazási iroda nem tolerálja a megemelt díjakat. – Pedig meg kellene érteniük, hogy nem csak önköltségre szeretnénk kihozni egy utat. Annyit kellene keresnünk, hogy abból belátható időn belül még új buszt is vehessünk – magyarázza egy buszos vállalkozó.
Az utazási irodák ugyankkor azt mondják, hogy ők számolnak az árfolyamváltozással és a buszok drága üzemanyagköltségével is. A már lefoglalózott utaknál viszont kicsi a mozgásterük. Itt legfeljebb 7%-ot emelhetnek a korábbi díjhoz képest, és azt is csak alapos indokkal. Ha e fölött emelnének, akkor az utasnak joga lenne szerződést bontani.
Árvay Tivadar szerint most a legfontosabb, hogy a megbízói oldal elfogadja az autóbuszos vállalkozások díjait. Ha nem így lesz, akkor sorra kell majd lemondaniuk a tervezett és kiajánlott utazásokat. Ez nyilván drágulást jelent, és a költségeket át kell hárítani az utazóközönségre, de egyénekre vetítve a díjemelkedés nem lesz számottevő. Kizárólag így lehet biztosítani azt, hogy legyenek jól képzett, megbízható gépkocsivezetők és megfelelően karbantartott, biztonságos járművek.
A diák- és munkásszállításoknál sokkal kiélezettebb az árverseny
Sok iroda el is fogadja az emelést. Ők jól tudják, hogy a megszokott színvonalat csak a megszokott buszos partnereikkel tudják fenntartani. Az „utcáról felfogadott, ismeretlen buszos” lehet, hogy olcsóbban végzi el a feladatot, de az utasok megelégedettsége, és ezzel az utazási iroda jövője egyáltalán nem garantálható.
Mindez nem mondható el a kisebb presztízsű munkás- vagy diákszállításokról, ahol a megbízók nem akarják elfogadni az emelt költségeket. – Csak az üzemanyagár-változás érvényesítése 20%-os emelést jelentene, ugyanakkor egy ajánlatnál néhány ezer forintnak is jelentősége lehet. Sokszor kell gondolkodnunk azon, hogy folytassuk-e a megbízást, ha nem akarunk veszteséget termelni – számolnak be helyzetükről kollégáink.
Ôri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.