Mit tehetünk, ha valaki megjelenik a piacon egy majdnem ugyanolyan névvel, mint a mi cégünk neve, majdnem ugyanolyan szolgáltatással, és ugyanazt a vásárlói kört célozza meg? A károkozás egyértelmű, a jogi lehetőségek azonban korlátozottak.
Utazási irodát működtető olvasónkkal pontosan ez történt. Egyik napról a másikra megjelent egy versenytársa. Az új cég neve egyetlen betűvel tért el a piacon régóta jelen lévő cég nevétől. Az új társaság is ugyanazokat az utakat kínálta, s még a szórólapjuk formája is hasonló volt. Nehéz lett volna mindezt a véletlennek betudni, annyi volt a két vállalkozás között a hasonlóság. A helyzet látszólag egyértelmű: egy zavarosban halászó vállalkozó irigyelte a régóta működő cég sikerét, s úgy gondolta, a külsőségek átvételével megtakarítja magának a piaci bevezetés nehézségeit. Mintha a McDonald’s mellett nyílna egy másik étterem is McRonald’s néven, szinte ugyanazokkal a látványelemekkel építkezve.
Sajnos, a vevőknek nem tűnnek fel az utazási cégek között lévő apró különbségek. Ha az új cég is a megszokott útvonalakat hirdeti, hasonló árakkal, akkor az utasnak nem szúr szemet a változás. Gondolhatja azt is, hogy ugyanaz a cég folytatja a munkát, csak más néven – sok esetben alapítanak a tulajdonosok új vállalkozást adózási vagy más problémák miatt. A helyzet tehát riasztó: a vevő nem különbözteti meg a cégeket, így az eredeti vállalkozás ügyfeleket veszít.
Érdemes először azt körbejárnunk, hogy van-e jogi lehetősége az eredeti vállalkozásnak változtatnia ezen a helyzeten.
A cégnév nem lehet hasonló
A cégnevek kérdését törvény szabályozza. Egy alakuló új cég nem kaphatja meg ugyanazt a nevet, mint egy régi. Még nagyon hasonló sem lehet. Bár a cégnevekre vonatkozó törvény nem ír elő konkrétumokat, a cégbíróságok többnyire legalább 3 karakter különbséget megkövetelnek a cégnevek között. Ha már van egy West Reisen Kft., akkor nem alapítható egy Best Reisen Kft. Nem választható olyan név sem, mely csak egy számban tér el az eredetitől. A példánál maradva: a West Reisen Kft. mellett nem lehet megalapítani a West Reisen 2020 Kft-t, ezt sem engedi meg a törvény. Nem elég megkülönböztető jelzés a földrajzi szűkítés sem: ha van egy Best Reisen nevű cég, akkor nem lehet mellé létrehozni a Best Reisen Hungary nevű vállalkozást.
Sajnos, ez az előírás csak a cégnevekre vonatkozik. Csakhogy a reklámokban szereplő ajánlatok sokszor nem a valódi cégneveken futnak. Sőt, azt sem figyelik már olyan szigorúsággal, ha a teljes cégnevek különböznek, a rövid nevek viszont már sok hasonlóságot mutatnak. Könnyen lehet, hogy az újonnan létrehozott Best Reisen valójában Best Reisen Kereskedelmi, Szolgáltató és Idegenforgalmi Korlátolt Felelősségű Társaság, míg a másik a Best Reisen Idegenforgalmi és Személyszállító Kft. nevet viseli. Ez már elég nagy különbség ahhoz, hogy a bíróság bejegyezze a hasonló nevet.
Az is előfordul, hogy a reklámban szereplő név nincs is a cégbejegyzésben. A Best Reisen csak fantázianév, a papírokon pedig a Best 2020 Kft. név olvasható. Ezt már semmilyen módon nem fogja meg a cégbíróság névellenőrzése, hiszen nem kerül eléjük ez a változat.
Nevek, fantázianevek, formák levédése
Fontos tudni, hogy a cégnevek, fantázianevek, márkanevek le is védethetők. Ez a védettség lehet csak belföldi és nemzetközi is. A védelem azt jelenti, hogy ha rendelkezünk ilyen védjeggyel, akkor ezt a nevet, vagy a védjegyben megjelölt formákat, logót, szlogent nem használhatja más.
A levédésnek persze vannak korlátai. Levédhető egy egyedi márkanév vagy egy egyedi logó. De nem védhetünk le egy köznapinak tűnő szót, színt vagy formát. Például a Telekom próbálkozott egy időben a magenta szín védelembe vételével, hogy azt más cég ne használhassa a reklámjaiban. Erre nem volt lehetőségük.
Ha egy cégnév, szlogen, logó rendelkezik védelemmel, akkor védjegybitorlás miatt egyszerűen be lehet perelni azt a vállalkozást, aki visszaél a nevünkkel vagy megjelenésünkkel. Ha a logónk nincs védve, akkor elég nehéz bizonyítani, hogy valaki visszaél a tulajdonunkkal.
Forduljunk a Gazdasági Versenyhivatalhoz!
Akár védelem alatt áll a cégnév, akár nem, egy ilyen visszaélésnek tűnő helyzetben érdemes bejelentést tenni a Gazdasági Versenyhivatalhoz. A GVH-nak az a dolga, hogy a versenyt torzító visszaéléseket megvizsgálja. Sokat nem tehet, ha egyszerűen csak nagyon hasonlít egymásra két cég kommunikációja. Az a véletlennek is lehet köszönhető, nem biztos, hogy szándékos. A két vállalkozás működésének alapos összehasonlítása kell ahhoz, hogy nyilvánvalóvá váljon a másolás és a mögötte álló rosszindulat. A GVH talán lépni fog, de biztosak nem lehetünk ebben.
Álljunk bele a versenybe!
Be kell látnunk, hogy hatósági vagy jogi eszközökkel nem nagyon tudunk egy ilyen helyzetet megoldani. Nincs más megoldás, mint jobbnak lenni a másiknál. Ha igaz a feltételezésünk, akkor az új cég nem talál ki új dolgot, nincsenek valós ötletei, csak másolja, amit tőlünk lát. Hát próbáljunk megújulni, új dolgokkal jelentkezni, hogy túlhaladottá váljon, amit másolni próbáltak! Nem lát bele a lapjainkba, így ha csak másol, akkor mindig egy lépéssel a hátunk mögött marad. Frissíteni kell a marketinget, felrázni a közönséget, hogy egyértelmű legyen a vállalkozások különbsége.
A direkt marketing nem másolható
Tegyük fel, hogy eddig abból lettek utasaink, hogy szórólapokat készítettünk egy-egy településen és hirdettünk a helyi hirdetési újságban. Ezt elkezdte másolni a versenytárs is, hasonló eszközöket, hasonló szófordulatokat használva. Akkor változtassunk: például hirdessünk meg egy nyereményjátékot. A szórólapra tegyünk egy telefonszámot, aki küld rá egy meghatározott tartalmú sms-t, nyerhet egy utazást. Ne hirdessünk semmi mást, csak a nyereményjátékot. Mit nyerünk vele? Egy egyre növekvő adatbázist lehetséges új ügyfelek telefonszámával. Legközelebb, ha jó ajánlatunk lesz, már nem az újsághirdetéssel vagy a szórólappal tudjuk elérni őket, hanem célzottan, a saját telefonjukra küldött üzenettel is. Kapnak egy sms-t, hogy kedvezményes ajánlatért nézzék meg a linkelt weboldalt. És ott lesz a valódi reklám, a valódi ajánlat. Ezt a megoldást már nem tudja elvenni a másik cég, mert nem elég hozzá a cégnevek és a szórólapok hasonlósága.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.