Immár harmadik éve teszi közzé az ITM Piacfelügyeleti és Utasjogi Főosztálya az éves piacfelügyeleti és ellenőrzési tervét. Az érdekvédelmi szervezetek korábban több javaslatot is megfogalmaztak, ennek dacára a tervben minden évben ugyanazok a témák köszönnek vissza.
ITM Piacfelügyeleti és Utasjogi Főosztálya (mint autóbuszos hatóság) 2019 óta teszi közzé az aktuális ellenőrzési tervét. Az első töredék évben három különböző területre összpontosítottak:
– az engedélyes autóbuszosok azonosítására (az Engedély 2012 rendszer adatainak alapján)
– az állomások, megállóhelyek, stb. üzemeltetőinek a személyszállítókkal való együttműködésére (egyenlő elbánás elve) és
– az „M2”, ún. nyújtott limuzinok engedélyeinek ellenőrzése.
Az autóbuszos érdekvédelmi szervezetek között már ekkor sem aratott osztatlan sikert a terv. Véleményük szerint hiányzik belőle a valódi tartalom. Mint mondták, csak olyan ellenőrzéseket tartalmaz, melyeket a kormányhivatalok eddig is végeztek. A hatóság és az érdekvédelmi szervezetek tárgyaltak, de ezek eredményei a 2020-as ellenőrzési tervben nem köszöntek vissza. A 2020-as terv szinte ugyanaz volt, mint a 2019-es, csak az ellenőrzések sorrendje változott.
A 2021-es piacfelügyeleti terv decemberben jelent meg a minisztérium honlapján. (bit.ly/2021éviPiacfelügyletiTerv) Aki az elmúlt évek után azt gondolta volna, hogy a 2021-es tervben végre láthatjuk az érdekvédelmi szervezetek javaslatait, az keservesen csalódni kényszerült. A mindössze másfél oldalas 2021-es ellenőrzési terv a következőképpen fest:
– januártól márciusig tovább folytatódik a limuzinok lelkes ellenőrzése, de már a 2020-as ellenőrzések eredményei alapján.
– februártól júliusig a buszosokat azonosítják. De kell is, hiszen ettől függ a 2021-es piacfelügyeleti díj.
– augusztustól decemberig a megyei jogú városok buszpályaudvarainál, megállóinál és az ezekhez kapcsolódó létesítményeknél fogják vizsgálni a személyszállítókkal történő együttműködést (egyenlő bánásmód elv).
Hát, mit mondjunk? Idén a „verebek ugyanoda szálltak vissza”. Igaz, hogy a tavalyi terv a vírushelyzet miatt nem tudott kiteljesedni, de annyira talán nem volt jó, hogy idén is ezt valósítsák meg.
Kérdés, hogy egyáltalán mire fizetünk
Az MKFE és a NiT Hungary álláspontja szerint is aggályos, hogy egy olyan hatóság működésének költségeit terhelik ránk, aminek hatásköréről, kötelezettségeiről, feladatairól nincs konkrét, a szakmai szervezetekkel is egyeztetett elképzelés.
Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára szerint indokolatlanul fizettetik meg a piacfelügyeleti díjat a különjárati személyszállítókkal, azt egyszerűen el kéne törölni. – 2020-ban a koronavírus negatív hatásait igyekeztünk enyhíteni, például a piacfelügyeleti díj elengedésének kezdeményezésével. Sajnos sem tartalmában, sem időtartamában nem tudtunk a vállalkozások többségét a válságon átsegítő, hatékony megoldásokat elérni. Álláspontunk szerint ez a jövő év első felében előre vetíti a tömeges csődöket, főleg a mikro- és kisvállalkozások körében – fogalmazott a főtitkár.
Hasonló állásponton van Árvay Tivadar, MKFE kommunikációs menedzsere: – A piacfelügyeleti díj egyfajta adóként terheli a vállalkozásokat. Már az ellenőrzési terv „kidolgozottságából” is látszik, hogy a mai napig nem tisztázott e hatóság feladata, miközben irreálisan magas költségekkel sújtja a vállalkozásokat. Igaz, a 2020-as piacfelügyeleti díjat a kormány december 4-én eltörölte. Ha néhány nappal korábban, a november 30-i befizetési határidőt megelőzően hirdetik ki a döntést, akkor azok a vállalkozások sem éreznék „átverve” magukat, akik az utolsó pillanatban befizették a díjat. Bár nekik ezt majd a 2021-es díjból jóváírják. Az MKFE szerint már most meg kellene fontolni a 2021-es piacfelügyeleti díj felfüggesztését, hiszen az autóbuszos személyszállító vállalkozások piacán a következő szezonban sem számíthatunk számottevő javulásra.
(Forrás: ITM, Közlekedési Hatóság, MKFE, NiT Hungary)
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.