A belföldi napidíjat 3-ról 9 ezer forintra emelte a kormány, a nemzetközit pedig a ma adható 60-ról 85 euróra változtatták. Az új összegek március 30-tól érvényesek.
Adómentesen tehát a jövőben belföldön 3 helyett napi 9 ezer forintot, nemzetközi személyszállításban pedig 60 helyett 85 eurót kaphatnak a sofőrök napidíj címén.
Korábban két minisztériumi vezető írt a szükségességéről
A fuvarozói érdekvédelmi szervezetek már régóta szorgalmazták a napidíjak felemelését, ám a lépést nem sokkal azután jelentették be, miután megjelent a minisztérium két vezetőjének újságcikke. Gerlaki Bence helyettes államtitkár és Balás Tamás minisztériumi főosztályvezető a Világgazdaság oldalán publikált cikkükben írtak arról március elején, hogy kormányzati beavatkozásra van szükség a fuvarozás versenyképességének javításához, megtartásához.
A két szakember ennek kapcsán elemezte a sofőrök napidíjának kérdését. A cikk bemutatta, hogy regionális összehasonlításban hazánkban a legalacsonyabb a sofőrök adómentesen adható napidíja. A lemaradás főleg Romániával és Bulgáriával összehasonlítva szembetűnő. A belföldi napidíj nálunk 3 ezer forint, Romániában és Bulgáriában 8-8 ezer, Szlovákiában, Litvániában, Csehországban 6-6 ezer forint körüli összeg. Nem ekkora, de jelentős az eltérés a külföldi kiküldetés napidíjánál is: a magyar 60 euró mellett a román napidíj 87,5 euró, a bolgár pedig kereken 100 eurót fizet egy napra a járművezetőnek.
A magasabb adók hátrányt jelentenek a bérversenyben
A folyamatos sofőrhiány aggasztó mértékben emeli a béreket minden országban, s a magyar vállalkozók ezzel sem tudnak versenyre kelni. Nemcsak azért, mert nem tudnak többet adni, mint román és bolgár kollégáik, hanem azért, mert ott alacsonyabbak az adók, és ezzel nem tud versenyezni a magyar vállalkozó.
A bérverseny megoldásaként a szakemberek a napidíjak azonnali emelését javasolták. Ezek összege utoljára 2016-ban változott, miközben a versenytárs országokban ezt rendszeresen felülvizsgálták. Ahogy írják: a napidíjakat a sofőrök főleg élelmiszer vásárlására fordítják, így annak értékét az élelmiszer-infláció határozza meg.
A szerzők fő következtetése tehát az volt, hogy a versenyképesség részleges helyreállításához is mind a belföldi, mind a nemzetközi napidíjak azonnali emelésére lenne szükség.
Úgy tűnik, ezt most a kormány is belátta. Alig egy héttel a cikk megjelenése után megjelent a Gazdaságfejlesztési Minisztérium közleménye, melyben jelezték: megemelik a napidíjakat. A tárca szerint a magyar cégek napidíja ezzel régiós összevetésben a legmagasabbak közé fog tartozni.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.