2035-től kezdve nem helyezhető forgalomba benzinnel vagy gázolajjal üzemelő motorral hajtott új jármű. Kivételt képeznek ez alól az e-Fuel nevű szintetikus üzemanyaggal közlekedő járművek – ebben állapodott meg végül a német kormány és az EU Bizottság.
A kompromisszumos megállapodás Brüsszel és a német kormány között folytatott hosszas vita után született meg március végén. Ezzel megnyílt az út a 100 százalékig kibocsátásmentes közlekedés számára, az autógyártók pedig most már biztosan tervezhetnek a jövőre – nyilatkozták uniós politikusok. Ugyanakkor Olaszország és Lengyelország szeretné elérni, hogy a biológiai maradványokból és hulladékból előállított bioüzemanyagokat is tekintse klímasemlegesnek az EU.
A lengyel kormány bejelentette, hogy megakadályozza az EU döntés életbe lépését, mert senki sem tanulmányozta előzetesen, hogy a robbanómotorok tilalmáról szóló határozat milyen hatást gyakorol a lengyel gazdaságra, társadalomra és a közlekedésre.
Jelenleg még a szintetikus üzemanyag jövője is bizonytalan, mivel az előállítása nagyon költséges, és rengeteg áramra van szükség hozzá. A szintetikus üzemanyag 2035 utáni alkalmazhatóságával kapcsolatban még meg kell szavazni a vonatkozó uniós jogszabályt, aminek elfogadásával kapcsolatban vannak még kételyek. A végleges döntést a Bizottság hozza meg, de az EU Parlament és a tagállamok még két hónapig élhetnek ellentmondási jogukkal. Az EU Parlament zöld képviselői már bejelentették, hogy a tervezett jogszabályt alapos vizsgálatnak vetik alá.
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.