Lezajlott májusban az idei második Truck & Bus ellenőrzés, de az akcióban Magyarország most nem vett részt. Az adatokból az látszik, hogy jelentősen emelkedett a vezetési és pihenőidők be nem tartása, és a helytelenül kezelt, esetleg megpiszkált tachográfok miatt kiszabott büntetések száma is.
Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) idén tíz, egész Európára kiterjedő, összehangolt ellenőrzés sorozatot jelentett be. Ezek közül négy kiemelten a buszok és nehéz teherautók ellenőrzésére összpontosít (Truck & Bus). Ilyen zajlott május 10-16 között is, de az akcióban Magyarország most nem vett részt.
A májusi Truck & Bus ellenőrzés adatait a közelmúltban tették közé. 18 tagországában összesen 187.308 tehergépkocsit és 43.389 autóbuszt ellenőriztek. Ennek során 36.538 szabálysértést tártak fel. A teherautók vitték a „prímet”, hiszen az ellenőrzöttek 17,8 %-a (33.400 eset) bukott meg szemben a buszok 7 %-val (3.138 eset).
A következő összehangolt Truck&Bus ellenőrzésre 2021. július 19-25 között, majd az ezévi utolsóra október 11-17 között kerül majd sor.
Miben hibáztak leginkább a buszsofőrök?
Míg a teherautóknál minden 5.-dik addig a buszoknál csak minden 13. bukott meg az ellenőrzés során. Mivel azonban mi nem csak magunkért, hanem sok ember életéért is felelünk, ez is soknak tűnik.
Magasan a legtöbb szabálysértés, az összes elkapott szabálysértés csaknem negyede a gyorshajtáshoz volt köthető. De magas volt biztonsági övet nem használók száma is. A pihenő idő be nem tartása, és ezzel összefüggésben a nem megfelelően működtetett, esetleg megpiszkált tachográf használata is viszonylag magas volt. Sok gépjárművet szűrtek ki súlyos műszaki problémákkal, de jelen volt a túlsúly is. 93 esetben (3,0%) tovább sem engedték a járművet addig, amíg meg nem szűntették a szabálysértés okát.
Az egyes szabálysértések előfordulása:
– gyorshajtás – 725 esetben (23%)
– a biztonsági övek használatának, illetve más biztonsági szabályok be nem tartása – 503 esetben (16,0%)
– a vezetési és pihenőidők be nem tartása – 227 esetben (7,2%)
– műszaki szabálysértések – 132 esetben (4,2%)
– túlsúly – 22 esetben (0,7%)
Az ellenőrzésekből a ROADPOL azt a következtetést vonta le, hogy most, a járványt követő időszakban némiképp megnövekedett a versenynyomás. Ezt jól jelzi a be nem tartott pihenőidők és a megpiszkált tachográfok korábbihoz képest emelkedő száma. Mivel fuvarozásban még rosszabb eredmények születtek, így náluk kifejezetten várhatóak további ellenőrzések a meghirdetett ROADPOL ellenőrzéseken felül. Mivel ezek tagállami hatáskörben történnek majd, csak az ország hatóságaitól függ, hogy kiterjesztik-e a buszokra is, vagy sem.
A következő összehangolt Truck&Bus ellenőrzésre 2021. július 19-25. között, majd idén az utolsóra október 11-17 között kerül majd sor.
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.