További három hónappal meghosszabbította az üzemanyag-árstopot a kormány. A 95-ös benzin és a gázolaj május 15-ig hatósági áras marad, azokat 480 forintos literenkénti árnál drágábban nem árusíthatják a töltőállomások. A kutak most már drágábban veszik az üzemanyagot, mint amennyiért el kell adniuk. Az árplafon nélkül a benzin legalább 510, a gázolaj 530 forintba kerülne.
Továbbra is emelkedik a kőolaj világpiaci ára, ami február közepén elérte a 95 dolláros árszintet. Ebből persze nem könnyű levezetni a hazai kutaknál indokolt fogyasztói árakat. Összehasonlításként csak azt tegyük mellé, hogy Magyarországon a kormány 2016 óta még mindig az 50 dolláros hordónkénti ár elérésétől teszi függővé a jövedéki adó változását (ha 50 dollár alá esik az olaj ára, akkor emelkedik a jövedéki adó). Az olaj árának emelkedése mellett pedig számítanunk kell a forint tartós romlására is, ami szintén felfelé tolná az importból beszerzett nyersolaj árát.
E két folyamat miatt egészen biztos, hogy Magyarországon az ár-befagyasztás miatt a kereskedők már drágábban szerzik be az üzemanyagot, mint amennyiért a kutakon árusíthatják azt. A novemberi befagyasztás óta piaci körülmények között legalább 15 százalékot kellett volna drágulnia a benzinnek és a gázolajnak is.
Beavatkozás nélkül nagyjából 1 százalékkal drágulna hetente
Az árak befagyasztása pillanatnyilag jó a közlekedőknek, tönkreteszi azonban az üzemanyag-kereskedelmet. A kormány úgy nyúlt a hatósági ár bevezetéséhez, hogy annak minden terhét a kereskedőkkel fizetteti meg. A fogyasztói árat fixálta, abba azonban nem avatkozott bele, hogy a nagykereskedők, például a részben állami tulajdonban lévő MOL mennyiért adhatja tovább a kutaknak az üzemanyagot. A nagykereskedelmi ár a piaci változásokkal együtt mozdul, többnyire emelkedik. Így a kúthálózatok egy idő után már önköltség alatt kénytelen árusítani a kormány árrendelete miatt.
A fogyasztói árak rögzítése, a hatósági ár alkalmazása éppen ezért nagyon ritka a piacgazdaságokban. Ezt a módszert ma Magyarországon kívül más szinte nem is alkalmazza. Egyedül Horvátországban láthatunk hasonló megoldást, ám az ottani maximált ár csak kicsit tér el a piaci összegektől. A hatósági ár szerepe itt az volt, hogy ne engedjék a további árnövekedést.
Más országok inkább az üzemanyagra rakódó közterheket csökkentik. Korábban Lengyelország, februárban Szlovénia is úgy döntött, hogy csökkenti az üzemanyagok adóját. Lengyelország az áfát vitte le 23-ról 8 százalékra, Szlovénia pedig a jövedéki adót csökkentette az uniós minimumszintre (0,359 euró a benzinre és 0,33 euró a gázolajra).
Az uniós országok többsége azonban egyáltalán nem avatkozott be az áremelkedésbe hatósági eszközökkel. Az emelkedés így egyelőre folyamatos, nagyjából heti 1%-os drágulásra kell számítani.
Beindult az üzemanyag-turizmus
A hatósági maximált ár hatása az is, hogy óhatatlanul megindul az üzemanyag-turizmus Magyarország felé. Több sajtóhír is mutatja hogy a szomszédos országokból egyre többen járnak át hozzánk tankolni. Sőt, az árkülönbség miatt a magyarországi tankolás már van annyira vonzó, hogy sokan a csempészetet is megkockáztatják. Nagyobb mennyiségű üzemanyagot nem szabad magánimportban átvinni a határon. Az autó hivatalos tankjában lévő mennyiségen felül 10 liter lenne a kannában átvihető mennyiség. A hírek szerint viszont Szlovákia felől egyáltalán nem ritka, hogy utánfutóval, hordókkal érkeznek a magyarországi üzemanyagért. Így gyakorlatilag a magyar vállalkozók finanszírozzák a szlovákok spórolását is.
Az árak magyarországi befagyasztása februárig még nem jelentett nagyobb problémát. Csak egy-egy hír szólt arról, hogy a kutak ezt a költséget sem tudták fedezni. Ehhez az is hozzájárult, hogy decemberre csökkentek némileg az árak, így a kutakon is a maximált ár alatti összegeket mutattak az árcédulák. Január végére azonban ez megfordult, s az előttünk álló hónapokban tartós emelkedésre számíthatunk. Ehhez nem kell nagy jóslás: az üzemanyag ára minden tavasszal növekedni kezd a fogyasztás növekedése miatt. Az árban tartalék viszont már nincs: a további drágulás már azt jelenti, hogy a kutak önköltség alatt fognak üzemanyagot értékesíteni.
Forrás: 39/2022 kormányrendelet
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.