A Covid-19 járvány kitörésével a buszos személyszállítás az elsők között került a veszélyeztetett ágazatok közé. S bár azóta az utasok száma lassan gyarapodni kezdett a hajókon, vonatokon és repülőkön, az autóbuszos turizmus azóta sem tért magához. Jakus Józseffel, a NiT Hungary Autóbusz Tanácsának elnökével beszélgettünk az ágazat helyzetéről, a jövőbeli kilátásokról.
A személyszállításban még mindig erősen érezhető a Covid hatása, a világjárvány kitörése óta nem tért magához a szakma.
A fokozatos feloldások után 2021-ben elindult az Európán belüli hajós turizmus, megindultak a szállodahajók. Július 24-én érkezett meg az első hajó. Az átmeneti fellendülést azonban hamar megtörte az, hogy a vörös zónába kerültünk. Folyamatosan mondták le a beutazásokat, a tömegturizmus egyelőre várat magára. Nehezíti a helyzetet az is, hogy bár 26 országgal van kétoldalú megállapodásunk az oltások elfogadására, a nagy beszállítókkal, mint Amerika és a Távol-Kelet, sajnos még nincs ilyen.
A legutóbbi negyedévben a KSH adatai alapján a személyszállítás 13 %-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, de 2019-hez viszonyítva még így is jelentősen elmarad.
Nagyobb növekedés a belföldi személyszállításban figyelhető meg. A nemzetközi személyszállítás teljesítménye a teljes határzár időszakához viszonyítva ugyan nőt, de így is csak 29 %-a volt a 2019-es számoknak. Rossz hír, hogy 2020 harmadik negyedévéhez mérten a légi, vasúti, hajós utasok száma növekedett, de az autóbusszal utazóké 5,7%-kal csökkent.
A beutazó turizmus kiszolgálásában a budapesti buszos városnézések kiemelkedően fontos szerepet töltenek be. Mégis számos problémával kell szembenéznünk, és azt tapasztaljuk, hogy a fővárosi buszos utak szinte lehetetlenné válnak – mondja Jakus József. Például nem sikerül megegyezni a MÁV-al. Így az utasok felvétele nem megoldott a pályaudvaroknál. A különjáratok ki vannak tiltva a Keleti-Pályaudvarról, a Déli-Pályaudvarnál és Kelenföldön pedig sincs megoldva, hogy felvegyék az utasokat.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér külföldi tulajdonosaival viszont jó az együttműködés. Sok probléma megoldódni látszik egy kedvező árú parkolóval, ami behívásos rendszerrel, rendszámfelismerővel működik. Gördülékenyen, utólagos fizetéssel, időveszteség nélkül biztosít lehetőséget az áthaladásra.
Mi lesz a budapesti városnézéssel?
A Citadella már le van zárva, a Várba pedig kizárólag elektromos buszokat akarnak beengedni. (A tervek szerint az I. kerületben egy puffer parkoló venné át az utasokat.) A budai oldalon így a buszos városnézés szinte teljesen ellehetetlenült. Ami elég rémisztő a 2019-es Vár statisztikához képest, amikor napi 176 busz ment fel kétszer (egyszer amikor kirakta az utasokat, egyszer amikor felvette őket).
A pesti oldalon sem sokkal jobb a helyzet. A Bazilikánál nem lehet megállni. A Parlament szinte megközelíthetetlen: az alsó rakpart lezárva, az Alkotmány utcában nem engedik a parkolást. Az utasokat a Margit-híd lábánál kellene kirakni, és innen sétálni. A beutazó amerikai turisták átlagéletkora 76 év! Tőlük lenne elvárható a körülbelül 900 méteres séta?! A Hősök tere reménnyel kecsegtet, itt várhatóan sikerül kedvező megállapodásra jutni.
Problémát okoz az is, hogy a különjáratok nem használhatják a buszsávot. Taxi, motoros igen, különjárat nem. Erre megoldást a KRESZ szabályok felülvizsgálata jelentene.
Van-e egyáltalán hová vinni az utasokat?
Negatív hatást gyakorol a turizmusra az is, hogy a nagycsoportok fogadására alkalmas vendéglátóhelyek száma a Covid miatt jelentősen megcsappant. A korlátozások feloldása után nehezen lehet 60-70 vendég fogadására alkalmas éttermet találni. Nincs személyzet, a bezárások miatt ugyanis sokan elhagyták a szakmát.
A sofőr hiánnyal is meg kell küzdeni
Sajnos a vírus hatására sok vállalkozónak kellett befejezni működését, átmenetileg vagy végleg. Számos olyan fenntartási költség volt, amit bevétel hiányában nem tudtak kifizetni. A vírus helyzet rendeződése után pedig a működő vállalkozásoknak szembe kell nézniük a munkaerőhiánnyal.
A sofőrök közül nagyon sokan már elmúltak 60 évesek. Ők sok esetben döntenek inkább a nyugdíj mellett. És nincs utánpótlás. A szakma nem vonzó a fiatalok számára. Pár éve volt egy átképzési hullám, de a tapasztalatok alapján, akik éltek ezzel a lehetőséggel, nem fognak hivatásszerűen autóbuszt vezetni. A buszvezetéshez szükséges jogosítvány már 18 éves kortól megszerezhető, de a csökkentett korhatár sem jelent megoldást, mivel a szektorban adható fizetések sajnos nem mondhatók magasnak. Sok esetben kerékpáros futárként többet lehet keresni.
A külföldről hazatérő gépkocsivezetők pedig a kinti bérükhöz hasonlót szeretnének kapni itthon is. De ezt a vállalkozásoknak ki is kell termelni, ami mindent egybevéve, ilyen díjak mellett nem egyszerű.
Nyomott árak a piacon
Az egész autóbusz piacra jellemző, hogy nyomott árakon, önköltségi ár alatt dolgoznak a vállalkozások. A jelenség a Covidtól függetlenül is fennáll. Tény, hogy sokszereplős a piac, árverseny van, az álló jármű pedig olyan, mint az üres szálloda. De hosszú távon ez a hozzáállás mégsem kifizetődő. Gondoljunk bele, ha a saját költségeinket sem fedezik bevételeink, akkor hogy tud a vállalkozásunk hosszú távon életben maradni?
———————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Előítéletek avagy mennyire büdös is az a busz?
Sok helyen találkozunk a büdös, zajos buszok előítéletével, ami sok mindenre rányomja a bélyegét. De gondoljunk csak bele! Egy EURO 6-os autóbusz 32 literes normával közlekedik, és el tud vinni 53 embert. Vegyünk egy átlag, 8 literes fogyasztású személyautót, amiben a statisztikák alapján 1,3 személy utazik. 4 autó fogyasztása egyenlő egy buszéval. Utazik a 4 autóban 53 ember? A csuklós buszok pedig 150-160 embert képesek elszállítani.
A zajkibocsátás is szabályozva van. 80 km-es elhaladásnál a busz zajszintje nem lehet több 82 decibelnél. Összehasonlításképpen a suttogás 30 decibel, egy normális beszélgetés pedig 60. Például egy MP3-lejátszó a maximális szinten nagyjából 105 decibelen szól.
———————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Kovács Nikoletta
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.