A decemberi számunkban a 2023-as év kilátásai kapcsán már megszólalt Pencz Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete Személyszállítási Tanácsának elnöke, a Tűzpenge Kft. ügyvezetője. Most arról kérdeztük, hogy a kínai covid korlátozások enyhítése után megindulhatnak-e a távol-keleti turisták.
Tavaly év végén a kínai turisták előtt ismét megnyílt a nemzetközi utazások lehetősége. Érzékelhető-e már a jelenlétük hazánkban?
Kína és a kelet-ázsiai térség legnagyobb ünnepe, a kínai újév idén január 22-re esett. Ezt az ünnepet jellemzően otthon, családi körben töltik. S bár Kína könnyített a pandémiás szabályokon, Magyarországra inkább a tajvani utasok kezdenek visszatérni. A kínai turisták európai, s azon belül magyarországi látogatásaira leghamarabb 2023 második negyedévének a végén vagy a harmadik negyedév elején lehet számítani.
Jelentősen megerősödött az indiai piac is, ezen felül újraéledni látszik a thai, indonéz, dél-koreai és japán turistaforgalom is.
Jó hír, hogy a tengerentúlról Észak- és Dél-Amerika államai is küldő országként jelentkeznek. Az európai küldőpiacok továbbra is gyengék, az orosz és ukrán turisták pedig az ismert okok miatt teljesen eltűntek Magyarországról.
A hazai buszosok fuvarfeladatai hasonlóak lesznek, mint a járvány előtt?
A távol-keleti turisták általában úgynevezett LDC túrán vesznek részt. Ezek hosszabb, több napos buszos utak, sok esetben két uniós tagállam között, de előfordul, hogy uniós és unión kívüli országokat is érint az út.
A pandémia előtt sok ilyen buszos túra érintette hazánkat. Jelenleg úgy látom, hogy a Budai Vár és a Citadella csoportos látogatásának beszűkült lehetőségei miatt a „csonka Budapest” nem kellőképpen figyelemfelkeltő a nemzetközi turisztikai piacon. A Budai Vár buszos behajtásának anomáliái, az ott bevezetett indokolatlanul szigorú korlátozások miatt az egész magyar idegenforgalmi szakma versenyhátrányba kerülhet más országokkal szemben. Még talán nem késő, hogy újragondoljuk, észszerűvé tegyük ezeket a szabályokat, mert ha lekerülünk a kedvelt turistacélpontok térképéről, jelentősen csökkenhet Magyarország turizmusból származó bevétele.
A pandémia alatt sok magyar turistabuszos vállalkozás ment tönkre. Az általuk hagyott piaci résbe kik nyomultak be?
Úgy érzékelem, hogy a hazai turistabuszos vállalkozások, amelyek között számos kisvállalkozás van, nagyon nehéz helyzetben vannak. A pandémia alatt meginogtak a piaci pozícióink, így a tőkeerősebb vagy jobban támogatott külföldi cégek léphetnek be a magyarországi piacra.
A pandémia előtt a buszos társadalom komoly rétege épített a magas költési hajlandóságú amerikai és távol-keleti turisták országon belüli és a környező országokba történő szállítására. Ezek a szolgáltatók annak idején nagyon sokat fektettek be az ilyen turisták részéről felmerülő luxusigények kielégítésére. Sokan méregdrága új buszokat lízingeltek. Sok vállalkozásnak rendkívüli nehézséget jelentett és jelent most is a lízingterhek fizetése. Különösen nehéz volt ez akkor, amikor egyhelyben álltak és amortizálódtak a nagyértékű fuvareszközök. Sokan nem is élték túl ezt az időszakot.
A pandémia óta jelentősen megváltozott a turistabuszos piac, erősen érezteti hatását a munkaerő-elvándorlás. A nyersanyagárak megugrottak, másfélszeresére emelkedett az üzemanyagár. Megdrágultak az új vagy újszerű eszközök és az egyéb költségek is. Mindezek miatt én úgy látom: nem igazán várható, hogy egyhamar a 2019-es forgalom és bevétel visszatér.
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.