Sok a bizonytalanság a buszosok körében, hogy vajon hol és mi alapján kell útdíjat fizetni a buszra akasztott utánfutó után. Itthon a buszok vontatmányaira külön matricát kell venni. De vajon mindenütt ilyen a rendszer? Nézünk körül Európában, hol, milyen elv alapján kell fizetnünk az utánfutó használatáért!
Ha sok az utas, akkor sok a csomag is, pláne, ha külföldre visszük az utasainkat. Ilyenkor gyakran felvetődik az utánfutó használata. A lehetőség mérlegeléséhez, tudnunk kell azt is, hogy ez milyen költséggel jár, hol és mennyit kell érte fizetnünk.
Magyarország
Az autópályán a max. 7 üléses, 3,5 tonna alatti gépjárműveknél nem kell fizetni az utánfutókért (D1 kategória). A 7 fő feletti, 3,5 tonna alatti kisbuszok a D2 díjkategóriába tartoznak, az ennél nagyobb buszok pedig egységesen a B2-be. Ezekben a kategóriákban már fizetni kell a vontatmányokért. A szokásos pályamatricán felül egy U díjkategóriás matricát is be kell szerezni. Nincs különbség a könnyű, 750 kg alatti, illetve az e feletti nehéz pótkocsik díjában. Sőt a díjat az sem módosítja, hogy az adott vontatmánynak éppen hány tengelye van. Tehát kisbuszokra D2+U, a nagy buszokra B2+U matricákat kell beszereznünk.
NINCS ÚTDÍJ
Németországban és a Benelux államokban a buszok és a kisbuszok nem fizetnek útdíjat. Montenegróban és Albániában pedig nincs olyan úthálózat, amiért útdíj kérhető. Így értelemszerűen a pótkocsiért sem kell fizetni.
NEM SZÁMÍT AZ UTÁNFUTÓ
Görögország
Görögországban az autópályák és gyorsforgalmi utak egy része díjköteles. A buszok általában a 3. díjkategóriába tartoznak, és nem számít, hogy van-e utánfutójuk vagy nincs.
Ausztria
A 8+1 férőhelyes minibuszokra autópályamatricát kell venni, de az utánfutókra nem kell külön matrica.
A 3,5 tonna felett Go-Box-szal kell fizetni az útdíjat. Az útdíj itt már függ tengelyszámtól is, de a buszoknál ebbe nem kell beleszámítani pótkocsik tengelyét. Az utánfutók használatáért tehát nem kell fizetni.
Románia
A teljes közúthálózat díjköteles, az útdíjat „matricával” kell leróni. A 8+1 személyes buszok az A kategóriába tartoznak, a 10-23 személyesek a G, míg a 23 személy fölöttiek (az autóbuszvezetőt is beleértve) a H díjfizetési kategóriába.
Az utánfutóért buszoknak nem kell külön fizetni (bit.ly/romanut22).
KÜLÖN KELL FIZETNI AZ UTÁNFUTÓÉRT, HA AZ EGYÜTTES ÖSSZSÚLY 3,5 T-NÁL TÖBB
Szlovákia
Az utánfutóért csak a 3,5 t alatti kategóriában kell külön fizetni, és csak akkor, ha a járműszerelvény együttes össztömege azzal együtt meghaladja a 3,5 tonnát. Ezalatt nem kell külön matrica az utánfutóra. 3,5 tonna feletti szerelvény össztömegnél a vonó járműre és az utánfutóra is külön matrica kell. (bit.ly/SzlovákMatrica)
A 3,5 tonna feletti kategóriában már nem számít az utánfutó. A buszok távolságarányos útdíjat fizetnek OBU-val. (bit.ly/SzlovákÚtdíj).
Svájc
3,5 tonna alatt csak az autópályák használatáért kell fizetni. Éves matricát kell venni, aminek a díja egységesen 40 CHF. Ha van egy 3,5 t alatti utánfutónk is, arra külön éves matricát kell beszerezni.
A 3,5 t fölötti turistabuszok után már nemcsak az autópályák, hanem a teljes svájci úthálózat használatáért fizetni kell. A díj a forgalmi engedélyben megadott össztömegtől és az országba belépéstől a kilépésig eltelt időtől függ. A 3,5 tonna alatti utánfutókra egy 40 frankos matricát kell venni. Ha a pótkocsi 3,5 tonna feletti, akkor arra idő- és súlyarányosan kell útdíjat fizetni. A díjat okostelefonos-applikáció segítségével is le lehet róni
(bit.ly/SvájciÚtdíjApplikáció).
A TENGELYEK SZÁMÁT NÖVELI
Törökország
A buszokat tengelyszám alapján sorolják díjfizetési kategóriákba. Szerelvények esetén a pótkocsi tengelyszámát is figyelembe kell venni. Tehát egy háromtengelyes busz egy egytengelyes utánfutóval négytengelyes járműnek számít. A fizetendő útdíjat a tengelyszámon felül a megtett út hossza is befolyásolja, a hidak használatáért pedig egy adott összeget kell fizetni (bit.ly/TörökÚtdíjak). Az útdíjat a postahivatalokban, benzinkutakon beszerezhető HGS matricával lehet kifizetni.
Bosznia-Hercegovina
Az útdíj beszedése kapus rendszerrel történik. A 8+1 személyes kisbuszokat utánfutóval vagy anélkül a II. díjkategóriába sorolják. A 9-nél több személy szállítására regisztrált buszokat tengelyszám alapján sorolják díjfizető kategóriába, és ebbe beleszámít az utánfutó tengelye is. A részletes díjakat itt lehet megtalálni: bit.ly/BosnyákAutópályadíj.
Észak-Macedónia
A díjakat távolságarányosan fizetjük a fizetőkapuknál. A díj függ a jármű tengelyszámától, és az utánfutóét is számításba kell venni.
(bit.ly/ÉszakMacedónAutópályadíjak).
Szlovénia
A 8+1 fős kisbuszok a 2B kategóriába tartoznak, és az utánfutóra nem kell külön matrica. A nagy buszok távolságarányos útdíjat fizetnek tengelyszám alapján, melybe az utánfutó tengelyei is beleszámítanak. (www.dars.si/TOLLING).
EGGYEL MAGASABB DÍJKATEGÓRIA
Szerbia
A díjfizetés kapus rendszerű. A busz díját az össztömegen felül az is meghatározza, hogy utánfutóval vagy anélkül közlekedünk. Ha van vontatmány, több lesz az útdíj.
Horvátország
A horvátországi autópályákon a buszok útdíját az össztömegen felül az is befolyásolja, hogy húznak-e utánfutót vagy sem. Ha van utánfutónk, eggyel magasabb díjkategóriába kerülünk. (bit.ly/Huka10).
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.