Nem kell személyesen bemenni az okmányirodába, ha ideiglenesen ki akarunk vonatni egy buszt a forgalomból. Interneten keresztül, az e-papírral percek alatt elindíthatjuk a kivonást. Cégek és egyéni vállalkozók számára kötelező is az elektronikus ügyintézés.
Mi az e-papír?
Az e-papír jó dolog, csak meg kell szokni. Ez valójában egy hitelesített üzenetküldő alkalmazás, amit ma már a legtöbb hivatalnál használhatunk az internetes ügyintézésre. Olyasmi, mintha e-maileznénk a hatósággal, de azért nem egészen ugyanaz. Egy sima e-mail ugyanis egyáltalán nem biztonságos. Nem lehet igazolni, hogy tényleg attól érkezik, aki odaírta a nevét, s azt sem lehet nyomon követni, hogy a címzett megkapta-e az üzenetet. Az e-mail nem is fogadható el hiteles ügyintézési módként. Az e-papír használatához viszont be kell jelentkeznünk az ügyfélkapun, s ez igazolja, hogy valóban a feladó küldi az üzenetet.
Az e-papír egy hivatalos kormányzati alkalmazás. A legtöbb hivatalnál ez az elektronikus ügyintézés módja. Szinte minden ügynél használható, ahol nincs külön előírt űrlap – mint például a NAV-űrlapok az adóbevallásoknál.
Ügyek, ügytípusok – az e-papír nehézsége
Az e-papír használata elsőre egy kicsit körülményes. A rendszert az epapir.gov.hu címen érhetjük el. Bejelentkezünk, majd megírhatjuk a hatóságnak, hivatalnak szánt üzenetet, ugyanúgy, mintha egyszerű elektronikus levelet írnánk.
A nehézség abban rejlik, hogy a levél megírása előtt ki kell választanunk azt az ügycsoportot, ügyet, amihez a kérésünk tartozik. És ilyen ügyekből nagyon sok lehet. Ha nem tudjuk pontosan, mit kell keresni, akkor sok száz lehetőség közül kell kiválasztani a számunkra megfelelőt. Hiába járművekkel kapcsolatos ügyet akarunk elintézni, akkor is ott látjuk az építési ügyektől kezdve a fegyvertartási engedélyek ügyintézéséig az összes hivatali lehetőséget.
Három választási lehetőséget ad a program. Először ügytípust kell választani, majd ezen belül a konkrét ügyeket kell megkeresni. Végül azt a konkrét hivatalt, önkormányzatot, hatóságot kell kiválasztani, amihez a kérelmünket címezni akarjuk. Ez utóbbi pontos kiválasztása a legfontosabb, mert egyáltalán nem mindegy, hogy szeged Megyei jogú Város Önkormányzatát, vagy a szegedi Járási Hivatalt akarjuk felkeresni.
Gépjármű forgalomból kivonása
Fontos, hogy ha a jármű a vállalkozás, cég nevén van, akkor nem saját ügyfélkapunkról, hanem a cégkapun keresztül kell az ügyintézést elindítani. Ez annyi különbséggel jár csak, hogy az üzenet írása menüpontban személyi adataink alatt be kell pipálni azt a rovatot, hogy „Cégkapuból küldve szeretnék e-papírt indítani“. Ekkor a megnyíló űrlapmezőkbe be kell írni a cég nevét és az adószáma első 8 számjegyét.
A forgalomból történő ideiglenes kivonáshoz a témacsoportok közül a „kormányhivatali ügyek“ megnevezést kell kiválasztani. A következő rovatban, az Ügytípus menüben pedig keressük meg azt, hogy „okmányügyintézési feladatok“. Végül válasszuk ki a települést, melyhez tartozunk. Ha az eddig említett mezőket már kitöltöttük, akkor itt most nem is jelenik meg más, mint az egyes településekhez tartozó járási hivatalok listája.
A hivatkozási számot nem kell kitölteni, erre csak akkor lenne szükség, ha már lennének az ügynek hivatali előzményei. A levél tárgyához írjuk be, hogy „gépjármű forgalomból történő ideiglenes kivonása“. Majd írjuk meg a levelet.
A levélnek azt kell tartalmaznia, amit szeretnénk elérni. Írjuk bele, hogy kérjük az alábbi jármű forgalomból történő ideiglenes kivonását. Ha konkrét időt akarunk megnevezni, akkor az legyen benne. Ha nem írunk konkrét időtartamot, akkor egy évre szól az ideiglenes kivonás. Tüntessük fel a jármű adatait: rendszám, alvázszám, típus mindenképpen legyen benne.
Az üzenethez lehet csatolni különböző dokumentumokat. Ha cégként intézzük a kivonást, akkor érdemes feltölteni a cégkivonatot, aláírási címpéldányt. Az eljárás 2300 forintba kerül. Csatolni kell az ennek kifizetéséről szóló dokumentumot, banki visszaigazolást is. A számlaszámok megyei bontásban megtalálhatók az MKFE gyűjtésében: bit.ly/kivonas-szamlaszamok. Az utalás közleményében legyen benne a rendszám, és az, hogy ideiglenes kivonás illetéke.
Ne feledkezzünk el arról sem, hogy tavasszal megváltoztak a szabályok. Korábban kérték a tulajdonos hozzájárulását, ma erre nincs szükség. A kivonást csak az üzembentartó kezdeményezheti.
A levél elküldése után a cégkapus tárhelyre kell kapnunk egy visszaigazolást. Ha valamilyen irat hiányzik, arról hiánypótlást fognak küldeni. A sikeres ügyintézésről is érkeznie kell egy értesítésnek. A forgalomból történő kivonás napja az lesz, amikor minden irat hiánytalanul beérkezik.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.