2024 első három negyedévében 16%-kal több új buszt helyeztek forgalomba, mint az elmúlt év azonos időszakában, Európa-szerte összesen 27.400 darabot – számolt be az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA).
Mindennél nagyobb piaci növekedést mutatott Spanyolország (+21,8%) és Olaszország (+21%), de Németországban is 8%-kal, Franciaországban pedig 5,8% -kal több új busz közlekedik az utakon. A legnagyobb számszerű növekedés az első három negyedévben Görögországban történt, ahol 271,6%-kal (554 darabbal) nőtt az újonnan regisztrált buszok száma.
Az elektromos meghajtású járművek száma nagyobb ütemben emelkedik, mint a hagyományosoké, de az új buszállomány 66,6%-a még mindig dízel. A dízel buszok regisztrációja a tavalyi év azonos időszakához képest 19,4%-kal nőtt (2971 darabbal, 18.248 darabra).
Januártól szeptemberig 972 új elektromos busz állt forgalomba az EU-ban, így a piaci részesedésük 14,3%-ról 15,9%-ra nőtt. Németországban van a legtöbb tisztán elektromos meghajtású busz, és a számuk az idén is gyarapodott. Olaszországban jelentősen emelkedett az új elektromos buszok száma, ezzel az Unió harmadik legnagyobb piacává nőtte ki magát. A franciák 514, a görögök 268 új elektromos meghajtású buszt regisztráltak.
A hibrid-elektromos autóbuszok eladásai Unió-szerte csökkentek, most ez a meghajtás adja az új buszok 9,5%-át. Az egyéb meghajtású buszok (CNG,LNG,hidrogén) száma 11,7%-kal növekedett, főleg az olasz beszerzések miatt: ott kétszeresére nőtt a számuk, mindenhol máshol csökkenés volt.
Ausztrián kívül az összes szomszédos országban csökkent az újonnan regisztrált autóbuszok száma, a leginkább Szlovákiában, ahol 301 darabbal kevesebb új buszt regisztráltak, mint tavaly ilyenkor. Magyarországon nagyjából felére esett vissza az új buszok regisztrációja, idén 372 darabbal kevesebbet, összesen 327 új buszt vettek nyilvántartásba. Horvátországban egy kicsit volt jobb a helyzet, míg Romániában csak 1 darabbal csökkent az új buszok száma.
Sebestyén Szabolcs
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.