Az elmúlt időszak nem kedvezett a személyszállításban működő vállalkozásoknak. A covid időszak alatt sokan a túlélésre játszottak, mindenki várta, hogy javuljon a helyzet, újra éledjen minden. Akkor még senki nem számított arra, hogy mindezek után teljesen másfajta nehézséggel kell majd szembenézni, olyan mértékű költségnövekedéssel, ami minden korábbi számítást felülír.
Az üzemanyagköltségek emelkedése jelentős plusz terhet ró a vállalkozásokra, de a gázolaj árán túl egyéb költségnövekedésekkel is számolni kell. Az emelt, de nem elégséges mértékű díjakkal a vállalkozók sok esetben a túlélésre játszanak. De mi lesz a szezonon kívüli időszakban, mi lesz akkor, ha meghibásodik a jármű, hogy marad pénz a járműpark fiatalítására? A személyszállításra amúgy is jellemző a szezonalitás, de most már nemcsak a szokásos szezonalitás van jelen, hanem egy-egy hónapon belül is óriási változások lehetnek.
És mindeddig nem említettük az ágazat egyik fő problémáját a munkaerőhiányt. A munkát hivatásának tekintő generáció kezd kiöregedni, a fiataloknak nem vonzó a szakma. Növekvő bérigények állnak szemben a sok esetben kevés tapasztalattal rendelkező, akár pályaváltó munkaerővel szemben. 10 jelentkezőből kedvezőnek mondható, ha egy megfelelő.
Mennyit sikerül az emelkedő költségekből érvényesíteni?
Ezen a téren megoszlanak a vélemények. Sajnos még mindig vannak a piacon olyan vállalkozások, akik jóval alá ígérnek a reális árnak. Kérdés, hogy ez meddig tartható fenn. Az önköltségi ár alatti árazás gyorsan véget vethet a jól működőnek tűnő vállalkozásnak. Természetesen az árazás összetett és bonyolult folyamat, nem mindegy, hogy valaki saját maga ül a buszon vagy alkalmazottat foglalkoztat, esetleg több lábon állva, a járműparkot maximálisan kihasználva tud kedvezőbb árakat megállapítani, vagy csak azért ajánl kedvezőbb árat, hogy ezzel nyerjen piacot ideig-óráig. Ez utóbbira sajnos a jelenlegi helyzetben is látható példa, és nem vigasz az sem, hogy ezek a vállalkozások hosszú ideig nem tudják működésüket fenntartani. Jönnek helyettük újak…
A megbízói oldal részben nyitott az áremelésre, mivel a növekvő üzemanyagárakkal nap mint nap szembesül mindenki. Az ezen felüli költségnövekedés már nehezebben érvényesíthető, mert az kevésbé szembetűnő, és kézzelfogható. 10-15% körüli emelés általában érvényesíthető, de ez mire lehet elég? Az emelések hozzávetőleg fedezik a növekvő üzemanyag költségeket, de nem nyújtanak fedezetet a többi költségre. A menetrend szerinti járatok, munkásszállítások esetében legtöbbször a megbízó diktál, de természetesen erre is van ellenpélda.
A különjárati piacon sok esetben nő a lojalitás, a munkaerőhiány problémája a megbízók előtt sem titok. A nagyobb megbízások esetén a tárgyalásoknál az évek óta jól működő üzleti kapcsolat is javíthat az alkupozíción. A megbízói oldal részéről nő a bizonytalanság, hogy vajon a járatokat egy ismeretlen vállalkozás le tudja-e fedni gépjárművezetővel, ki tudnak-e állni a munkára? Mindez a malmunkra hajthatja a vizet.
Az államilag meghatározott árazások esetében – például a TAO pénzeket felhasználó sportkluboknál vagy esetleg egy szerényebb költségvetésű nyugdíjas klubnál – viszont a megbízói oldal egyszerűen nem bírja el az emelést. Az idősebb korosztály utazásainak könnyen gátat szabhat, hogy az alacsonyabb jövedelmekhez növekvő rezsiköltségek párosulnak. Lehet, hogy itt a díjban kedvezőbb vasúti közlekedés kerül majd előtérbe.
Borús a helyzet
A vállalkozások az áremelések kapcsán eltérő tapasztalatokat osztottak meg velünk, viszont egyetlen kérdésre mindenki azonos választ adott. Arra, hogy hogyan látják a jövőt, egyértelmű és egyező az álláspont: nagyon borúsan. Javulás a közeljövőben nem várható. Többen a szakma elhagyásán gondolkoznak. Arra kérdésre, hogy volt-e valamikor hasonlóan kedvezőtlen a helyzete, egyik olvasónk azt válaszolta, hogy egyszer, amikor indította a vállalkozását.
Egyértelműen kimondható, hogy ez az időszak mélypont a személyszállító vállalkozások életében, ami kezdődött a coviddal, majd folytatódott a szomszédban zajló háború következményeivel. A piac jelentős beszűkülése várható. A hatékony működésnek, költségoptimalizálásnak, több lábon állásnak talán minden korábbi időszaknál nagyobb jelentősége van.
Kovács Nikoletta
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.