Év végéig kell lecserélni a nemzetközi forgalomban közlekedő buszok és teherautók tachográfjait, de a szervizek úgy tapasztalják, egyelőre leginkább csak a nagyobb cégek léptek. Pedig nem érdemes halogatni: decemberhez közeledve nemcsak nehezebb lesz időpontot kapni, de drágább is lehet a csere.
Nem számít új hírnek, de nem árt elismételni, hogy a 3,5 tonna össztömeget meghaladó nemzetközi forgalmat bonyolító buszok régi tachográfjait 2024. december 31-ig le kell cserélni.
Sokan nem is tudnak róla
A tachográfszervizek úgy tapasztalják, hogy még nem indult be a vásárlási hullám. Sőt még olyan fuvarozó is van, aki a többszöri értesítés ellenére sem tud a kötelező cseréről. – A fuvarozók egy része azzal sincs tisztában, hogy tachográfot kell cserélni. Mi havonta értesítjük azokat az ügyfeleinket, akik még nem kértek cserét, hogy ne késlekedjenek. A visszakérdezésekből látom, hogy sokan még az értesítő kézhezvétele után sem hiszik el, hogy rájuk is vonatkozik a cserekötelezettség – mondja Szösz Dezső, a Baranyatax Bt. ügyvezetője.
Mások abban bíznak, hogy az új készülék bevezetését későbbre halasztja majd az EU. De erre roppant kevés az esély. – Van elég készülék, és a Galileo műholdakhoz való csatlakozással sincs már gond május óta. Arra is sokan számítanak, hogy nem készülnek el időre a szoftverfrissítések – de ez is hiú remény. A VDO típusú tachográfok például már minden járműre alkalmasak – mondja a TransAutomat Kft. képviselője. (A TransAutomat Kft. 33 éve látja el a Continental VDO tachográfok magyarországi vezérképviseletét.) Ők tavaly tavasz óta hirdetik a fuvarozóknak, hogy ne halogassák a cserét. Tudnak olyan 50-60 teherautós cégről, melynek a vezetője azt mondogatja, hogy majd…majd. Pedig már leírta az EU és a VDO is, hogy halasztásra senki se számítson, két év alatt mindenki felkészülhetett az okos tachográfra. Gond van a tájékozottsággal is. Jellemző példa erre az a 10 autós fuvarozó, aki úgy vélte, hogy ha egy csere 2-3 óráig tart, akkor az ő flottája kb. két nap alatt elkészül. A valóságban egy flotta 3-4 nap alatt készül el teljesen, de ez is csak akkor van így, ha a vállalkozó egyszerre tudja behozni az összes járművét. Sajnos elég gyakori eset, hogy nem ér oda az összes időben, ami persze valahol érthető, de ezzel a szerviz munkája is csúszik.
A nagy cégek már léptek
A kötelező csere hírére a TransAutomatnál már beindult a vásárlói érdeklődés. Jellemzően a nagyobb fuvarozók jönnek eleinte. Tapasztalatuk ettől függetlenül azt súgja, hogy az igazi roham év végére várható, a többség előreláthatólag október, november végére ébred majd fel. Igazán nagy rohamra a két ünnep közötti időszakban számítanak, sőt valószínű, hogy sokan jönnek majd januárban is azonnali csereigénnyel, mivel mindig vannak későn ébredők.
Hasonlóképp látja a Baranyatax Bt. vezetője is: – A 30 jármű feletti fuvarozók többsége már lépett, de a kisvállalkozók még kivárnak. Pedig minél hamarabb érdemes bejelentkezni a tachográfcserére. Nekem november, december hónapra már tele van a naptáram előzetes bejelentkezővel.
– Sokan majd az utolsó pillanatban fognak feleszmélni. Ebben az a veszély, hogy a tachográfműhelyek vásárlói roham esetén is csak a meglévő kapacitással tudnak dolgozni, és akkor bizony tudomásul kell venni a hosszabb várakozásokat – mondja a Hadarits Tachográfszerviz képviselője. Ők most még 2-3 napos határidővel tudnak időpontot adni. Azt nem láthatja senki előre, hogy mi lesz később. Ha sokan lesznek, akik az év végére halasztják a cserét, akkor akár több hetes várakozás is előfordulhat.
Lesz elég készülék év végén?
A TransAutomat Kft.-nél úgy számolnak, hogy készülékhiány nem lesz. Tachográf van, jeladó van, szakember is van, aki meg tudja csinálni a cserét. Ráadásul országszerte rengeteg új szerviz született. Úgy néz ki tehát, hogy a szakmai oldal felkészült, de nagyon sok múlik a fuvarozókon is.
– Kockázatos dolog lenne jóslásokba bocsátkozni, de annyi azért elmondható, hogy már most is előfordult, hogy az előre lekötött mennyiségből kevesebbet kaptunk, és azt is csak magasabb áron. Ebből még nyilván nem vonható le a következtetés, hogy később tendenciává válik a hiány, de azért kizárni sem lehet – mondja a Hadarits Kft. munkatársa.
Az árakat a kínálat-kereslet befolyásolja
Az árakról nagyon nehéz bármit is mondani, mert borzasztóan nagy a szórás. A TransAutomat Kft. képviselőjétől azt a tájékoztatást kapjuk, hogy az új készülék és a cserével kapcsolatos szerelés, kalibrálás, illesztés legfeljebb 350-400 ezer forintba kerül összesen. Nyugat-Európában jóval drágábban, 2-3.000 euró közötti áron végezik a cserét, Közép-Európa országaiban beérik a szervizek egy 1.000 euró körüli árral.
Szösz Dezső azt mondja, egy új tachográf ára – beszereléssel együtt – 300 ezertől 6-700 ezerig változhat. A márkaszervizek többet kérnek érte, mint a kisebb vállalkozások, de több szolgáltatást is kínálhatnak hozzá, ezért (is) lehet drágább. A kisebb cégek, főleg a mostanában gomba módra szaporodó tachográfműhelyek inkább az olcsóbb árakkal operálnak. – Bár én azt mondom, hogy egy tapasztalatlan vállalkozóra bízni az új készülék beüzemelését eléggé kockázatos dolog. Nálunk egyébként 380-tól 440 ezer forintig terjed egy tachográfcsere tokkal-vonóval. Az árakat készülékkel és beszereléssel, tanúsítással együtt szokás érteni. A legritkább esetben fordul elő olyan, hogy valaki megvásárol egy új tachográfot, aztán elmegy vele egy tachográf-szervizbe, hogy építsék be neki. A szervizeknek nem kifizetődő egy másnál vásárolt készülékkel foglalkozni, ezért a puszta beszerelés olykor többszöröse a normál díjnak.
Nagyságrendileg 400-450 ezer forint körüli árakat mond a Hadarits Kft. képviselője is. De ez sokban függ a járműtől és a különféle kiegészítőktől is, pl. hogy kell-e a cseréhez utólag beszerelendő GMSS antenna vagy modulfrissítés.
– Azoknak az ügyfeleknek, akik nálunk illesztették a tachográfjukat, minden hónapban küldünk tájékoztatót, hogy melyik típusú járművekben mikor esedékes a csere. Ajánlatokat is küldünk az új készülékekről. Ha bejelentkezik illesztésre valaki, akkor azonnal megkérdezzük, hogy nemzetközizik-e. Ha igen, akkor felhívjuk a figyelmét, hogy a közelgő csereidőpont miatt most már felesleges volna egy illesztést kifizetni, természetesen csak akkor, ha szeretné megtartani a járművet. Sokan vannak, akik eladják, esetleg befejezik a vállalkozást, vagy nyugdíjba mennek”.
A határidőhöz közeledve drágább lehet
Az árakat nagyban befolyásolja a kereslet is. Arra mindenkinek számítania kell, hogy év végi roham idején jelentősen megemelkednek majd az árak. Gondoljunk csak bele, hogy több szerelő az év végén sem lesz, ezért a megnövekedett csereigény miatt még szombat-vasárnap és szabadnapokon is dolgozniuk kell az embereknek. A szervizek el fogják vállalni akár még esti órákban is a cserét, hiszen nekik kell a munka, készülék van, eszköz van, miért ne tennék? De ez nagyon fel fogja hajtani az árakat. Már most is van olyan vállalkozás, ahol 25.000 Ft-ot kérnek csupán a bejelentkezésért. Ezért is ajánlatos minél előbb, még a mostani szerényebb árak mellett, rövidebb várakozási idővel elvégeztetni a cserét.
Kaibinger Tamás
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.