Belföld
Csaknem egy tonnával könnyebbek az Irizar új, modern buszai
Korszerűsödött az Irizar felső-középkategóriás turistabusza, az i6S. A gyártó szerint egy teljesen új modellről van szó, ami 950 kg-mal könnyebb, mint az elődje. Az Irizar fejlesztőcsapata ezt nagyszilárdságú acél és kompozit anyagok felhasználásával érte el. A gyártó finomított a modell aerodinamikai jellemzőin is, a homlokfal, a sisakrész, valamint a szélvédő görbületének módosításával. Az új i6S így 30%-kal jobb légellenállási együtthatóval rendelkezik az elődjéhez képest. Az újragondolt típus a dízelmotoros alapváltozat mellett biodízellel és hidrogénezett növényi olajjal (HVO), valamint cseppfolyósított földgázzal működtethető változatban is rendelhető. A Datik által szállított állapotmonitorozó technológia pedig lehetővé teszi a megelőző karbantartást, és működés közben is hasznos adatokat szolgáltat. Az i6S típuscsalád kétféle magasságban és hatféle hosszúságban, két- és háromtengelyes kivitelben rendelhető; 12 sebességes ZF TraXon robotizált váltóval, vagy ZF Ecolife Coachline automataváltóval kiegészítve 408, 449, 483 és 530 lóerős Paccar (DAF) MX-11 dízelmotorral, különböző alvázas és önhordó változatban is. Érdekesség, hogy az i6S karosszériáját úgy tervezték át, hogy azt a jövőben akár teljesen károsanyag-kibocsátásmentes hajtásrendszerrel is fel lehessen szerelni.
Forrás: magyarbusz.info
Innovatív zajvédő falakkal kísérletezik a Közút
Új típusú zajvédő falak jelentek meg az M0-ás autóút két szakaszán. Az egyik egy alumínium zajvédő falrendszer. Ez Diósdnál található, az M0-ás autóút M5-ös autópálya felé vezető oldalán. A másik egy “prizmás” falpanel, amit Dunakeszinél alkalmaztak a szakemberek, az M0-s autóút kihajtóágánál. Az alumínium zajvédő fal könnyebb, így egyszerűbben cserélhető és olcsóbb a telepítése is a hagyományos elemekhez képest. Az alacsonyabb tömeg különösen hidakon, felüljárókon jelent előnyt. A prizmásnak nevezett megoldás térben szórja a zajt, így a visszaverődés is kisebb. Fantázianeve arra utal, hogy ahogy az optikai prizmák megtörik és szétszórják a fénysugarakat, úgy törik meg és szórják szét a hanghullámokat ezek az elemek.
Forrás: Magyar Közút
Ötvenmilliárd forintnyi pályázati forrás a Zöld Busz Programban
Április 8-tól vált elérhetővé az ITM és a Zöld Busz Programot koordináló HUMDA pályázati felhívása, melynek keretében 2025 végéig akár több mint 300 darab elektromos autóbusz beszerzése is megvalósulhat. A 25 ezer főnél nagyobb városok, valamint a fővárosi agglomeráció közlekedési közszolgáltatói nyújthatnak be támogatási kérelmet. Városi vagy elővárosi forgalmat lebonyolító új, M3/I osztályú, szóló kivitelű elektromos autóbuszokat, trolibuszokat vásárolhatnak a pénzből, valamint támogatják a kapcsolódó töltőhálózat kiépítését is. A járműbeszerzésekre legfeljebb 80%-os, a kapcsolódó beruházásokra legfeljebb 60%-os támogatás igényelhető. A pályázatokat 2022. május 5. és szeptember 30. között lehet beadni. A támogatott járműbeszerzéseknek és a töltők üzembe helyezésének 24 hónapon belül, de legkésőbb 2025. június 30-ig kell megvalósulniuk. A csaknem 51 milliárd forintos keretből várhatóan 300-350 autóbuszt lehet majd beszerezni.
Forrás: zoldbusz.hu
Külföld
Felavatták a Törökországot Európával összekötő hidat
A Canakkale-szoros nyakláncaként emlegetett 1915 Canakkale hídja a világ legnagyobb támaszközű függőhídja. A hídon való áthajtás körülbelül 6 percet vesz igénybe, ami éppen a tizede a korábbi 60 perces kompútnak. A Malkara-Canakkale autópályával és az új híddal a Márvány-tenger és az Égei-tenger kikötői, vasúti és légi közlekedési rendszerei összekapcsolódnak a szárazföldi közlekedéssel. A híd felgyorsítja a közlekedést Európából az Égei- és a Földközi-tenger partvidékére, mivel a forgalom így elkerüli Isztambult.
Forrás: vg.hu
Összeállította: Dobó Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.