A koronavírus-járvány jó néhány ágazatot K.O.-val kiütött. Az egyik legnagyobb vesztes a turizmus volt. Az országok bezártak, az emberek nem tudtak és sokan nem is akartak utazni. Ez a személyszállításnak is durva bal horog, majd jobb egyenes volt. Mire számíthatunk a következő néhány hónapban? Idén nyáron fog ránk is sütni a nap?
A szállodákról, vendéglátósokról talán több szó esett az elmúlt egy évben, mint rólunk. Pedig nekünk is megvolt a magunk baja, nem is kicsi. Próbáltunk túlélni, forrásokhoz jutni, vészharangokat kongatni, több-kevesebb sikerrel. Mindent megtettünk a talpon maradásért, kivonattuk a buszokat a forgalomból, próbáltunk átállni a munkásszállításra és vártuk a csodát. A tartalékaink elfogytak, a leghűségesebb sofőrjeink is kénytelenek voltak más munka után nézni.
2021 májusában végre megindulhatott a fokozatos nyitás. Ám hogy mikor áll vissza a turizmus, az egyelőre kérdés. Egy biztos: olyan nem lesz, mint régen volt. A WTTC (Utazási és Turisztikai Világtanács) adatai szerint a járvány előtt a világ GDP-jének körülbelül 10%-át tette ki a turizmus. Erre épül rá a személyszállítás, legyen az légi, közúti, vízi stb. Egyértelmű, hogy ennek a csökkenése a többi ágazatot is húzza magával lefelé.
Az oltás reményt adhat, de az előrejelzések szerint a turizmus 2024-ig a vírus előtti szinten marad. Ez pedig minket is érint, ha akarjuk, ha nem. Az Európai Utazási Bizottság adatai szerint Európában 46%-kal esett vissza a nemzetközi turizmus 2019-hez viszonyítva. (Volt, ahol 99%-kal (!), például Ausztriában. Izland sem járt jobban a maga 97%-ával. Monaco viszont “jól” megúszta 41%-kal.)
A derűlátóbb jóslatok szerint az év második felére betelnek a szálláshelyek és a belföldi utazások mellett fellendül az Európán belüli utazási kedv is.
Hogyan változnak az utasok kívánságai?
A légitársaságokat jól érinti, minket annyira nem, hogy az előrejelzések szerint növekedni fog a kereslet a távoli, egzotikus országok iránt. Bár sokan nem találják biztonságosnak a zsúfolt repülőtereket, mégis nagyobb mozgás várható olyan államokba, ahol nem annyira szigorúak a járványügyi szabályok. Szintén kevés marad az üzleti utak és vállalati tréningek száma. Felkapott lett az otthoni munkavégzés, a cégek kedvelik, mert sokkal olcsóbb megoldás. Így itt nem számíthatunk nagy bummra, megugró megrendelés-számra.
A turisztikai szakma előrejelzése szerint idén a nyaralók jobban fogják kedvelni a “természetközelibb” helyeket, ahol nincs annyi ember összezárva. A becslések szerint növekedni fog a kerékpáros és vízi túrák iránti kereslet (sportturizmus).
Szárnyalni fog a wellness- és gyógyturizmus, mivel az emberek már nagyobb kincsnek tartják az egészségüket. Itt számíthatunk a csoportos utazások számának növekedésére, mivel a gyógyfürdők a nyugdíjasok körében nagyon népszerűek. Náluk pedig elég magas az átoltottság uniós szinten is.
A városi- és kulturális turizmus azok körében lehet népszerű, akik nagyon megsínylették a bezártságot, és pont ellenkezőleg: emberek közé, nyüzsgésbe vágynak. Itt nagyobb társaságok várhatóak, főként fiatalok.
Az elmaradt osztálykirándulások pótlása is növeli a keresletet. Reménykedhetünk abban, hogy ennek ősszel is lesz folytatása, mert sok iskola még szeptember-októberben is tervez egy gyors kiruccanást pár napra a nebulókkal.
Változnak az utazók elvárásai?
A biztonság soha nem látott mértékben került előtérbe. Az MKFE már 2020 nyarán szakmai ajánlást dolgozott ki az autóbuszok rendszeres takarítására és fertőtlenítésére (mkfe.hu).
Az Európai Unió szerint egy ún. uniós higiéniai tanúsítási címke segíthetne az utazók bizalmának visszaszerzésében. Ez a tanúsítvány azt igazolná, hogy az adott utazási vagy turisztikai vállalkozás megfelel a járvány megelőzésére és leküzdésére vonatkozó higiéniai előírásoknak.
Változni fognak az utazási szokások is. Sokan kivárják a lehetőséget, és évi 2-3 nyaralás helyett egy nagyobbra neveznek be. Ennek van előnye és hátránya is ránk nézve. Ha például Franciaországba viszünk egy busznyi utast, ottani városnézéssel, kirándulással stb., akkor jobban járunk, ha két hétre mennek.
Nehezen teljesíthető elvárás lesz, hogy a személyszállítóktól rugalmasságot várnak el az utazók. Legyen lehetőség átpakolni az időpontot, lemondani az utat. Persze, gondolhatjuk, könnyű ezt mondani! De lehet, hogy 10-ből 2 utunkat lemondják, de egyébként enélkül a “kedvezmény” nélkül meg csak 6 lett volna. Erre már látható elmozdulás, a légi- és hajótársaságoknál például egyre jobban próbálják kihasználni ezt a lehetőséget. Van, ahol indulás előtt 48 órával még bőven át lehet szervezni az utat.
Ha a vírus elvileg onnan jött, érkezhetnének turisták is
Kukkantsunk ki Kínába! Az EU komoly tárgyalásokat folytat velük, nem véletlenül. Kínából sokan jönnek és sok pénzt költenek. Csiszoltabban megfogalmazva az ázsiai ország hatalmas piacot és óriási lehetőségeket jelent.
A kínai turisták általában a csoportos utazást részesítik előnyben, mert ezt biztonságosabbnak tartják. Lehet, hogy itt a kisebb csoportok felé mozdulnak el. Nekik nagyon fontosak a digitális megoldások, mobil fizetési lehetőségek stb., erre is fel kell készülnünk! Viszont Európa annyira népszerű úti cél a körükben, hogy az ebben rejlő lehetőségeket mindenképpen meg kell ragadni.
Mi hír az EU-s vakcinaigazolvány háza táján?
Politikai megállapodás már született, reméljük tényleg (kis) idő kérdése a bevezetése. Az igazolvány az Unión belül szabad mozgást biztosítana és minden tagállamban elfogadnák.
Végleges döntést és részletszabályokat az EU-tól leghamarabb június közepére várhatunk.
Kis Zsuzsanna
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.