Belföld
Megépül a nagykörút hiányzó négysávos szakasza Nyíregyházán
Megkezdődik Nyíregyházán a nagykörút délnyugati részén a Huszársort és a Móricz Zsigmond utcát érintő, 1,2 kilométer hosszú, kétszer kétsávos szakasz megépítése. A nettó 5,6 milliárd forintból megvalósuló beruházással gyorsabb, biztonságosabb és kiszámíthatóbb lesz a közlekedés a városban. Az útszakaszon öt közlekedési csomópont épül, megújul az Érpataki-főfolyás hídja, de gyalogos- és kerékpárutakat is kialakítanak majd a nagykörút új, kétszer kétsávos részén.
Forrás: MTI
Elindult az M0-s északi szakaszának megvalósítása
Januárban kiírták a tervezési közbeszerzési eljárást, ezzel elindult az M0-s északi szakaszának megvalósítása. Szintén kiírták a közbeszerzést a budakalászi elkerülő út építésére, ezzel a beruházással a 11-es főút Budakalász és Szentendre közötti szakasza 2×3 sávossá bővül. Az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál (ITM) kezdeményezték az M10-es Pilisvörösvárt elkerülő szakasz és a Szentendrét elkerülő út tervezését a Pilis-Dunakanyar térség tehermentesítéséért. Az M0-s autóút északi részének, a 11-es és a 10-es főút közötti mintegy 8 kilométeres szakaszának kiviteli tervei 2026-ra készülhetnek el, ezután folytatódik a terület előkészítése. A kiírás szerint a 2×2 sáv+leállósávos pálya egy 2 kilométeres és egy 3,2 kilométeres alagútpárban is átvezet majd. A projekt része az M10-es autóút I. ütemének megvalósítása Üröm és Solymár között is, mintegy 4 kilométeren. Felülvizsgálják a 2018-ban kiadott építési engedélyt, ami alapján a 11-es főútnál a csomópontot úgy alakítanák ki, hogy az északi-szentendrei irányból érkezőknek a Megyeri híd felé direkt kapcsolatot adnak. Ezzel megkönnyítik az M2-es és M3-as autópályák felé a közlekedést.
Forrás: MTI
Négysávos út köti majd össze Veszprémet a Balaton-Felvidékkel
Kiválasztották azokat a cégeket, amik a 77-es számú főút Veszprém és Nagyvázsony közötti szakaszának 2×2 sávos főúttá alakítását tervezhetik. A folytatásról, a Nagyvázsony és Monostorapáti közötti szakaszról, tanulmánytervet kell készíteni a nyerteseknek: ezt az utat 11,5 tonna teherbírásúra kell fejleszteni, Nagyvázsony, Pula, Kapolcs és Monostorapáti pedig elkerülő utat kap. Ez mintegy 19 kilométer hosszú főút lesz.
Forrás: napi.hu
Szolnokon új csomópont épül a kórháznál
A 286 millió forintos beruházás várhatóan tavasz elején kezdődik, és a tervek szerint még idén ősszel véget is ér. A beruházás során 503 négyzetméter aszfaltot építenek be, 790 négyzetméteren füvesítenek, 390 méteren szélesítés történik. A NIF Zrt. tájékoztatása szerint a beruházás során a jelenleg kétszer kétsávos kialakítás mellett a Tószegi úton, a Hetényi Géza Kórház szolgálati bejárójánál lévő lámpás csomópontnál két kanyarodó sávot alakítanak ki, s új gyalogos átkelőhely létesül.
Forrás: MTI
Forgalomba állt Magyarországon az első hidrogén-meghajtású autóbusz
Először vesz részt hidrogén-meghajtású autóbusz a közösségi közlekedésben Magyarországon. A Zöld busz program több mint három hétig tartó mintaprojektje hasznos tapasztalatokkal szolgálhat a technológia hétköznapi felhasználhatóságáról – mondta Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára Budapesten, a busz bemutatóján. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. szervezésében a Volánbusz üzemelteti majd a Solaris Urbino 12 electric H2 típusú, üzemanyagcellás buszt. A hidrogén-meghajtású autóbusz február 11. és március 6. között közlekedik Kőbánya-Kispest és Vecsés között. A tesztjelleggel üzemelő járművet bárki díjmentesen kipróbálhatja. Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója jelezte: az üzemanyagcellás buszok hatótávban már felveszik a versenyt a hagyományos dízelüzemű buszokkal és a töltési idejük sem sokkal hosszabb, így a technológia folyamatos fejlődésével egyre inkább teret nyerhetnek. Mint mondta, dinamikus felfutásra 2030 után lehet számítani, de az már most látszik, hogy a hidrogéntechnológia területén az autóbuszok fejlődése megelőzte a többi jármű-kategóriát. A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbuszban egy 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcella működik, amelybe hidrogéngázt juttatnak. A hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép, ennek eredményeként víz és elektromos energia keletkezik. A buszt integrált elektromos motor hajtja, a jármű egyszeri feltöltéssel 350-400 kilométert tud megtenni.
Forrás: MTI
Külföld
Különleges buszt tervezett egy olasz stúdió
Az évente 15.000 autóbuszt gyártó, kínai Yangzhou Asiastar eddig még nem jelent meg az ázsiai piacokon kívül. Most úgy döntöttek, hogy az új X9-3-assal más piacokra is próbálnak betörni. Az új turistabuszuk formáját a Pininfarina stúdióval terveztették meg. “Az új busz a luxus turista piacot és a tengerentúli turistabusz-forgalmazókat célozza meg. A stílus és a belső tér üdítő érzést kölcsönöz a járműnek” – mondta Jia Kajqian, az Asiastar vezérigazgatója. Az X9-3-as formája az olasz formatervezést a modern kínai divattal ötvözi, így az új turistabusz elegáns és fényűző megjelenésű. Az új buszkonstrukció 1.300 kilóval könnyebb az elődmodellnél. A farrészét úgy alakították ki, hogy bármilyen hajtásláncot be lehessen szerelni. Ezek egyelőre csak dízelmotorra korlátozódnak. A most bemutatott X9-3-as még csak prototípus, de az Asiastarnál úgy tervezik, hogy még idén elindul a sorozatgyártás és a forgalmazás is. A Pininfarina és az Asiastar együttműködése folytatódik a jövőben, ugyanis az X9-3-as formanyelvét az olasz stúdió hamarosan átülteti az összes típusra.
Forrás: Totalcar
Új fizetős útszakaszok Szlovákiában
A Szlovák szakminisztérium tájékoztatása szerint 2022. március 1-jétől új szakaszok válnak fizetőssé a 3,5 tonna feletti útdíjköteles járművek számára: a D4 autópálya (pozsonyi körgyűrű) és az R7 gyorsforgalmi út, illetve a D2 autópálya több új szakasza. Ezen a linken láthatják térképen is a díjkötelessé váló útszakaszokat: bit.ly/szlovak_fizetosutak
Forrás: Nit Hungary
A horvát kormány ismét befagyasztotta az üzemanyagárakat
A horvát kormány egy hónapra ismét rögzítette az üzemanyagok árát, a mostani rendelet a 95-ös oktánszámú benzinre, valamint a dízelre vonatkozik, a prémium üzemanyagok szabadárasak maradnak – jelentette be Andrej Plenkovic horvát kormányfő. Az eurosuper 95 árát 11,37 kunában, az eurodízelét 11,29 kunában határozta meg a tárca. A rendelet február 7-én jelent meg, és azonnal hatályba lépett. A zágrábi kormány először tavaly október közepén maximalizálta az üzemanyagok árát egy hónapra, majd novemberben további egy hónappal meghosszabbította a rendeletet, de ezt még a lejárta előtt fel is oldotta.
Forrás: MTI
Csehországban is új autópálya-szakaszokat tettek fizetőssé
Február 1-től a D6, D7, D11, D35, D48, D55 és D56-os autópályák újonnan megnyíló szakaszaival bővül a fizetős úthálózat. Az új fizetős autópálya-szakaszok az alábbiak:
- D6 Lubenec elkerülő út, összesen 5,4 km hosszan
- D7 Panenský Týnec elkerülő út, teljes hossza 6,5 km
- D11 Hradec Králové, Kukleny – Jaroměř, teljes hossza 23,2 km
- D35 Opatovice – Časy, teljes hossza 13,3 km
- D48 Frýdek-Místek elkerülő I. ütem, összesen 4,3 km
- D55 Otrokovice JV elkerülő út, teljes hossza 3,3 km
- D56 Frýdek-Místek, csatlakozás a D48-hoz, teljes hossza 2 km
A D11 Hradec Králové, Kukleny – Hradec Králové 2,7 km-es szakaszát kivették a fizetős utak rendszeréből.
Forrás: mytocz.eu
Összeállította: Dobó Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.