A tenger még szeptemberben is vonzó célpont lehet, így aztán sokaknak a kevésbé ismert Dél-Balkán lesz az úticéljuk. Az itteni négy kis ország közül háromban sok a hasonlóság, Albánia még fejlődhet.
Covid hírek
Beutazási korlátozások egyik dél-balkáni országban sincsenek. Nincs se teszt, se karantén-kötelezettség, és az oltottságot sem kell igazolni. Ez a helyzet azonban bármikor változhat, így az utazás előtt ajánlott tájékozódni a Konzuli Szolgálat oldalán (konzinfo.mfa.gov.hu).
Úthálózat, útdíj
Albánia
Az autóutak és a főútvonalak megfelelő minőségűek. A másodrendűnek jelzett utak viszont rendkívül rossz állapotúak lehetnek, ezeket célszerű ellenőrizni vagy elkerülni. Az útvonaltervezők néha nem létező határátkelőkhöz és járhatatlan utakra navigálnak. Az északkeleti hegyvidéken télen gyakori a havazás, amit nem takarítanak, emiatt itt napokig megbénulhat a közlekedés.
Az utak használata ingyenes. Egyedül a Durres-Kukes-Morina útvonal használatáért kell fizetni. Ennek díja 8+1 fős kisbuszok esetében 5 euró, nagy buszoknál 11,2 euró. A fizetőkapuknál kell fizetni készpénzzel vagy bankkártyával.
Bosznia-Hercegovina
Még sok a telepített akna, így csak szilárd burkolatú úton ajánlott közlekedni. A főutak állapota jó, karbantartásuk folyamatos. A mellékutakon azonban gyakran hiányoznak az útjelző táblák, a padkák elhanyagoltak. Gyakori a kőomlás, földcsuszamlás az utakon, főként a heves esőzések, árvizek, olvadások idején. Az utak állapotáról a bit.ly/BosnyákÚtinform oldalon tájékozódhatunk.
Az ország egy autópályával rendelkezik, az A1-essel, hossza 102 km, és 3 szakasza fizetős.
Az útdíjbeszedés kapus-rendszerrel történik, a megtett távolság valamint a járműkategória függvényében. A részletes díjakat a bit.ly/BosnyákAutópályadíj oldalon találjuk. Fizetni készpénzzel és bankkártyával lehet. Létezik OBU-is, helyi néven Autoceste Card, amivel az autópályadíjból 20%-os kedvezmény érhető el. Az eszköz beszerzési módjáról a bit.ly/BosnyákOBU oldalon olvashatunk.
Montenegró
A hegyi utak jó minőségűek, de a szerpentinekhez nem szokott sofőröknek megterhelőek. A hegyvidéki utakon különösen esőzések után gyakori a sárfelhordás és a kőomlás. A magasan fekvő területeken és a mély völgyekben a reggeli órákban párásodás, ködösödés is előfordulhat.
Az országban nincs autópálya, két helyen kell útdíjat fizetni:
8+1 fős kisbusz |
Turistabusz 2-3 tengely |
Turistabusz+utánfutó 4 és több tengely |
|
Lepetane komp (A kotori öbölnél) |
4,5 € |
15 € |
22 € |
E65, Sozina alagút (Podgorica és a tengerpart között) |
5 € |
10 € |
18 € |
Észak-Macedónia
Megfelelő minőségű úthálózat húzódik észak-dél, és kelet-nyugat irányban. Az útfelújításokról karbantartásokról, lezárásokról a bit.ly/ÉszakMacedonÚtinform oldal ad tájékoztatást.
Budapestről az országot átszelő E-75-ös, díjköteles autópályán utazhatunk a görög határig. A díjat a fizetőkapuknál lehet leróni készpénzben, macedón dénárban, illetve bankkártyával. Az autópálya-szakaszok díját a bit.ly/ÉszakMacedónAutópályadíjak oldalon találjuk.
Sebességhatárok turistabuszoknak
Albánia
- lakott területen belül 35 km/h
- lakott területen kívül: 70 km/h
- főútvonalon, autóutakon: 90 km/h
Bosznia-Hercegovina
- lakott területen belül: 50 km/h
- lakott területen kívül: 80 km/h (gyerekeket szállítva: 70 km/h)
- autópályán: 100 km/h
- autópályán vagy lakott területen kívül utánfutóval 80 km/h
Montenegró
- lakott területen belül: 50 km/h
- lakott területen kívül, utánfutóval vagy anélkül: 80 km/h
Észak-Macedónia
- lakott területen belül: 50 km/h
- lakott területen kívül: 80 km/h
- autópályán: 100 km/h
- autópályán vagy lakott területen kívül utánfutóval 80 km/h
Behajtási korlátozások
Egyik dél-balkáni országban sincs alacsony kibocsátású zóna. Albániában viszont helyi különlegesség, hogy minden hónap első vasárnapja autómentes nap. Ilyenkor a nagyobb városok utcái le vannak zárva.
Parkolás
Albánia
Az országban a közterületi parkolás a legtöbb helyen ingyenes, de a városok központjában nehéz parkolóhelyet találni.
Bosznia Hercegovina
Szarajevó
A fővárosban kevés a parkoló. A parkolás a hét minden napján, napi 24 órában díjköteles. Szarajevó három díjzónára van osztva. A belvárosban (0. zóna) és az 1. zónában 2 bosnyák márkáért parkolhatunk óránként. Ráadásul a belvárosban 2 órában korlátozzák a parkolás hosszát. A 2. zónában a díj 1 márka óránként.
Buszparkolók:
- A „Bus Parking Bentbasa” 2,7 km-re a központtól található. Hivatalos cím nincs, GPS koordinátái: 43.8605, 18.437013
- Bus Parking Vjecnica (Nevjestina utca )
- International Airport Sarajevo Parking (Kurta Schorka)
Mostar
A város nem nagy, nincsenek jelentős távolságok. Közel az öreg hídhoz található a „Parking Mostar” turistabusz parkoló. Fizetni a Campanile étteremben kell, a városkapu közelében.
Montenegró
A turista információs füzetek külön kiemelik, hogy az ország minden városában, a látványosságoktól 10-15 percre található ingyenes parkoló. Létezik parkolóórás és sorompós rendszerű fizetős parkoló is, leginkább a személyautóknak. Ennek díja nyáron 0,5-2 euró óránként, télen kevesebb. Kimondottan turistabuszok számára fenntartott parkoló sehol sincs, a szállodák kivételével.
Észak-Macedónia
Csupán a fővárosban, Szkopjéban található egy nagy turistabusz parkoló, a városi távolsági autóbusz-pályaudvar közelében.
Jó tudni!
A határon
Júliusban és augusztusban pénteken és vasárnap több órás várakozásra készüljünk a montenegrói határátkelőhelyeken, illetve az albán határon, Koszovó és Montenegró irányából, ill. oda tartva. Montenegróból csak kifelé használható a vucai (Szerbia), illetve a mateljkai (BIH) határátkelő.
Információ a határátkelőkről:
Bosznia-Hercegovina:
Montenegró:
Észak-Macedónia:
- bit.ly/ÉszakMacedónKamerák,
- bit.ly/ÉszakMacedónHatárátkelők
Iratok
Magyar állampolgároknak egyik országban sincs szükség vízumra. Személyivel és útlevéllel is be lehet lépni. Az iratoknak az egyes országokban különböző ideig kell érvényesnek lenni:
- Albániában a beutazástól még 3 hónapig,
- Bosznia-Hercegovinában a tervezett kilépéstől még 3 hónapig,
- Montenegróban elég, ha csak a belépés időpontjában érvényes,
- Észak-Macedóniában az átkelés időpontjától számított 6 hónapig.
A buszsofőröknek elég a magyar jogosítvány, kivéve Észak-Macedóniát, ahol nemzetközi jogosítvány is kell.
A zöldkártya kötelező Albániában és Montenegróban, illetve ajánlott Bosznia-Hercegovinában, Észak- Macedóniában is.
A kiskorúak beutaztatásához kell a szülői nyilatkozat, lehetőleg angolul vagy a helyi nyelven (minta: bit.ly/MintaSzülőiHozzájárulás). Bosznia-Hercegovinában ez csak a 14 éven aluliakra vonatkozik.
Albánia: az iskolai csoportokat minimum egy felnőttnek kell kísérnie, akinél ott kell lennie az igazgató által aláírt utaslistának.
Közlekedési tanácsok
Albánia kivételével mindenhol kötelező a tompított fényszóró használata.
Albánia
A városokban a torlódásokat leszámítva jól lehet közlekedni. Számítsunk rá, hogy a helyiek miatt sokszor váratlan helyzetek alakulhatnak ki. Gyalogátkelőnél és minden veszélyes helyzetben csökkenteni kell a sebességet.
Kötelező tartozékok:
- elakadásjelző és ehhez villogó, figyelmeztető fénylámpa
- csak ajánlott a téli gumi és a hólánc
Bírságok
A rendőrség a legkisebb kihágást is bünteti, a maximálisan kiszabható bírság 200 ezer albán lek (~675.600 Ft). Komolyabb kihágásnál a pénzbüntetésen felül még 1-3 hónapra el is veszik a jogosítványt, majd ennek lejárta után a magyar kiállító hatóságnak küldik meg.
Bosznia-Hercegovina
A hegyekben kanyargó utakon a sűrű forgalom miatt csak 60-70 km/h-ás sebességgel lehet közlekedni. Különösen ősszel és tavasszal gyakori az útomlás, kőomlás, ilyenkor elterelik vagy egy sávra korlátozzák a forgalmat.
Az éjszakai vezetés a terepviszonyok miatt veszélyes lehet.
Tilos vezetés közben telefonálni. Hivatásos jogosítvány esetén az alkoholra zéró tolerancia van érvényben.
Kötelező tartozékok:
- nov. 15. és márc. 15. között minden járműnek téli gumit kell használni.
- nov. 15. és ápr. 15 között a buszoknál a meghajtott kerekekre hóláncot kell tartani.
Bírságok
Különösen a sebességkorlátozásokra és a követési távolság betartására érzékenyek. Általában 50 km-ként mérik a sebességet, sok helyen számíthatunk rövid, szakaszos sebességkorlátozásra (40-60 km/h). Az alsóbbrendű utakon nem ritka, hogy a rendőr kilép a gépjármű elé, hirtelen fékezésre késztetve a vezetőt. A 10-30 km/h sebességtúllépés büntetési tétele 50-150 euró, és még a jogsit is bevonhatják.
Az ellenőrzések során minden járműben külön megnézik az elakadásjelző háromszöget, az izzókészletet és a vontatókötelet (rudat).
Baleset esetén általában helyszíni bírságot kell fizetni, majd a rendőrség illeték ellenében, 1-3 munkanap elteltével állít ki igazolást vagy jegyzőkönyvet.
Montenegro
A helyiek sokszor kiszámíthatatlanul vezetnek, kihagyva az indexelést vagy az elsőbbségadást. Figyeljünk!
Kötelező tartozék
- a fényvisszaverő láthatósági mellény
- minimális gumiprofil-mélység autóbuszoknál 2 mm
Bírságok
A gyorshajtásért kiszabható bírság 20-150 euróig terjedhet, súlyos esetben a jogosítványt is bevonhatják. Az ittas vezetés 50-150 euróval sújtható. A rendőrség csak kiszabhatja, de a helyszínen nem szedheti be a pénzbüntetést.
Észak-Macedónia
Gyakori a gyorshajtás és a szabályok be nem tartása, emiatt sokszor előfordulnak súlyos közúti balesetek. Baleset esetén az érintett külföldi sofőrnek is kötelező bejelentést tenni. Sajnos nem ritka a 8-10 órás ügyintézés, de ha nincs rendőrségi jegyzőkönyv, nem lesz kártérítés sem.
Kötelező tartozékok:
- november 15-től március 15-ig kötelező a téli gumi (min 4 mm profilmélység), vagy legalább a meghajtott kerekre a hólánc.
- vontatókötél
- tűzoltó készülék
- hólapát
- fényvisszaverő mellény (EN471 szabványú legyen. Kötelező felvenni a kocsin/buszon kívül.)
Bírságok
A hivatásos sofőrök alkoholfogyasztására zéró tolerancia van érvényben. Érdemes betartani a közlekedési szabályokat, különösen a sebességkorlátozásokat, mert a rendőrök könnyen bírságolnak. A bírságot nem a rendőröknek, hanem a legközelebbi bankban vagy postán kell kifizetni.
Őri András
Olvasson ehhez hasonló információkat a mesés Svájcról az alábbi linken!
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.