Alaposan átírta az útdíjak emeléséről szóló korábbi rendeletét a kormány. Az útdíjak nem egységesen, az inflációt követve emelkednek január elsejétől. A buszok matricái csak 5%-kal drágulnak. Ha az augusztusi inflációs adat alapján emelték volna a díjakat, akkor 15,6%-kal kellett volna többet fizetnünk.
Az útdíjak emelésére két éve vezette be a kormány azt a módszert, hogy az előző évi inflációt veszik alapul. Az útdíjak módosítása az elmúlt két évben így nem kormányzati rendeletekkel történt, hanem egyszerűen a szolgáltató hirdette ki a következő évre szóló díjakat. A díjemelés mértékét az előző év augusztusi infláció határozta meg. Az alacsony inflációnak köszönhetően így 2021-ben 3,9, 2022-ben pedig 4,9 százalékkal emelkedtek a tarifák egységesen, minden járműkategóriában. A díjemelés mértéke azonos volt a matricás rendszerben és a teherautók e-útdíjában is.
Egységesen 15,6% lett volna az áremelkedés
Ebben az évben azonban meglódult az infláció, s ez most egy nagyobb díjemelést vetített előre. A hivatalos augusztusi inflációs adat 15,6%, így ezzel a mértékkel kellett volna januártól az útdíjaknak is emelkedniük. Ez alapján számoltuk ki mi is a jövő évben várható díjakat az augusztusi inflációs adat megjelenésekor. Az inflációs adat megjelenésekor Palkovics miniszter még azt nyilatkozta, hogy semmiképpen sem fognak hozzányúlni a két éve működő automatikus korrekcióhoz. Nem egészen két héttel később azonban megjelent az új útdíjrendelet, amiben alaposan megváltoztatták a számokat. Nemcsak a díjemelés mértékét írták át, hanem az egyes kategóriák egymáshoz viszonyított arányát is megváltoztatták. Az átalakítás vesztesei azok a személyautósok, akik csak alkalmi jelleggel használják az autópályákat.
A buszos pályadíjak csak 5%-kal kerülnek többe
A módosítások lényege, hogy egyes kategóriák díjait a 15,6%-os infláció helyett mindössze 5%-kal emelik meg. Ebbe a csoportba kerültek a buszok is, méghozzá valamennyi kategóriával, azaz a 10 napos, havi és éves díjakkal egyaránt.
A személygépkocsik esetén az éves matrica ára szintén 5%-kal emelkedik, de a rövidebb időszakra szóló matricák sokkal drágábbak lesznek. A legrövidebb időre szóló, 10 napos bérlet 43,9%-kal, a havi bérlet pedig több mint 70%-kal drágul jövő év elejétől. Jelenleg ennek a kategóriának (D1) a legolcsóbb, 10 napra szóló díja 3820 forint. A 15,6%-os díjemeléssel ez 4420 forintra emelkedett volna, helyette viszont 5500 forintot kell majd fizetni. A kormány tehát nem mond le az inflációt követő díjak beszedéséről, csak ezt nem egységesen teszi, a buszosokat most megkímélik a nagyarányú díjemeléstől.
Rosszabbul jártak az áruszállítók. A teherautók útdíját is az augusztusi 15,6%-os inflációval kellett volna megemelni január elsejétől. Ennyi is lett a díjemelés, csakhogy nekik az új díjakat nem január elsejétől fogják bevezetni, hanem már 2022. október 15-től. Ez az évközi díjemelés a fuvarozószervezetek álláspontja szerint nehéz helyzetbe hozza a vállalkozásokat.
A személygépkocsik, buszok, motorok díjai a következők lesznek január 1-től (zárójelben az emelés százalékos mértéke):
E-matricák díja 2023.január 1.
E-matrica díjkategória | Országos | Megyei | ||||||
10 napos | Havi | Éves | Éves | |||||
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | 2022 | 2023 | 2022 | 2023 | |
D1M (motorkerékpár) | 1600 | 2750 (71,88%) | 2730 | 4450 (63%) | 46850 | 49190 (5%) | 5450 | 5720 (4,95%) |
D1 (személygépkocsi) | 3820 | 5500 (43,98%) | 5210 | 8900 (70,82%) | 46850 | 49190 (5%) | 5450 | 5720 (4,95%) |
D2 (7 fős személygépkocsi, 3,5 t alatt, kisbusz) | 7630 | 8000 (4,8%) | 10420 | 12600 (20,9%) | 46850 | 69830 (49%) | 10900 | 11450 (5%) |
B2 (autóbusz) | 16890 | 17730 (4,97%) | 23950 | 25150 (5%) | 217950 | 228850 (5%) | 21800 | 22890 (5%) |
U (utánfutó) | 3820 | 5500 (43,98%) | 5210 | 8900 (70,82%) | 46850 | 49190 (5%) | 5450 | 5720 (4,95%) |
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.