Aggasztó jelnek tartják a szakmában, hogy a Budapestre érkező külföldi szállodahajók – néhány magyar buszos vállalkozástól eltekintve – főként német, svájci és holland partnerek szolgáltatását veszik igénybe, és azokkal fuvarozzák a csoportokat a környékbeli programokra. De más bajok is vannak a fővárosban. A népszerű nevezetességeket nem lehet turistabusszal megközelíteni, és a parkolás sem biztosított.
A nyáron végre megjelentek az első külföldi szállodahajók Budapesten, de ez csak néhány magyar turistabuszos vállalkozásnak hozott szerencsét. Több hajót ugyanis svájci, német és holland rendszámú buszok kísérnek, ők fuvarozzák a turistákat a nevezetességekhez és az éttermekhez. Pencz Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) Személyszállítási Tanácsának elnöke szerint kérdés, hogy ezek a külföldi busztársaságok mennyire járnak el szabálykövetően. Nem tudni, hogy mennyire tartják be a vezetési és pihenési időket, a heti vagy kétheti pihenőidőt. – A környező országokban nagyobb támogatást kaptak a személyszállító vállalkozások, mint a magyarok, és ha nem tudunk velük versenyre kelni az árban vagy a minőségben, akkor kiszorulunk erről a piacról. Ennek első jelét láthatjuk most, hogy a szállodahajók, még ha csökkentett létszámban is, de elindultak, a kiszolgálásukat viszont nagy részben nem magyarok végzik – fogalmazott Pencz Zoltán.
A szakember szerint a másik problémát a budapesti autóbuszos városnézés jelenti, mert a legnépszerűbb látnivalókat lehetetlen megközelíteni, és a parkolás sem biztosított. – A Hősök terét gyakorlatilag nem tudjuk megmutatni, és nemcsak a pápalátogatás, illetve az Eucharisztikus Kongresszus miatt, hanem mert fel fogják újítani. Az Andrássy úton az egyik sávot lezárták, ott a városnéző buszok nem közlekedhetnek, a Bazilikánál, a belvárosban megoldhatatlan a parkolás. A Parlament autóbusszal megközelíthetetlen, most folytatunk egyeztetéseket, hogy egyáltalán hol tegyük le a csoportokat. A rakpart zárva van, a Margit híd alatt felújítási munkálatok zajlanak, a Budai vár megközelíthetetlen – sorolja Pencz Zoltán.
Fenntartható turizmus – a fokozatosság elvét kellene követni
A Városliget már most is nehéz terep az építkezések és a rendezvények miatti lezárások végett, a későbbi autómentesség viszont végképp ellehetetlenítené az autóbusszal érkező vendégek kiszolgálását. Ahogy az is példa nélküli a hozzánk hasonló adottságú turisztikai célpontoknál, hogy olyan kiemelt fontosságú helyszínek, mint például a Citadella vagy a Budai vár megközelíthetetlen legyen autóbusszal. Utóbbihoz az elképzelések szerint a jövőben majd elektromos kisbuszokkal juthatnak fel a turisták. A szakember úgy látja, hogy ezeket a döntéseket alaposabb előkészítésnek kellene megelőznie, és a döntéshozóknak figyelembe kellene venniük a szakma ajánlásait is. Mint mondta, többször leültek tárgyalni az érintett kerületekkel, de egyelőre eredménytelenül. Pedig közös, összehangolt rendszerre lenne szükség, mert az idegenforgalmi bevételek drasztikus csökkenését eredményezheti, ha a kerületek által hozott, nem kellően átgondolt szabályokkal elriasztjuk a turistákat.
A városnéző túráknak megvan a szigorúan felépített menetrendje, amibe nem fér bele, hogy az indokoltnál többször kell ki és beszállniuk az utasoknak, vagy a túrán belül akár többször kelljen járművet váltaniuk. De a konkrét elképzelésekkel kapcsolatban is számos nyitott kérdés van, például, hogy ki fogja finanszírozni, üzemeltetni a Várba tervezett elektromos buszt, s vajon igaz-e, hogy hosszú távon ez valóban, környezetkímélő megoldás? – Amellett, hogy az elképzelések teljesen szétzilálják a városnéző programokat, vajon átgondolták-e azt az ötletgazdák, hogy a jelenleg egy autóbusszal végzett programot legalább két (vagy több) jármű, és ennyivel több sofőr szolgálja majd ki? Honnan lesz munkaerő, hiszen már most sincs járművezetőnk? Logikusabb döntés lenne – ahogyan ezt tőlünk nyugatabbra teszik –, hogy először a környezetszennyező, majd a kevésbé környezetbarát autóbuszok közlekedését korlátozzuk, de egyeztetve a szolgáltatókkal, felépítve a folyamatot, bejelentve a változásokat, nem pedig több milliárdot beleölni egy álláspontunk szerint minden fél számára előnytelen projektbe – vélekedett Pencz Zoltán.
Mint mondta, az, hogy a Citadellát ne lehessen megközelíteni autóbusszal, vagy hogy egy zárt turistacsoportot arra kényszerítsünk, hogy többször váltson autóbuszt, elhibázott és szakmaiatlan elképzelés, hosszabb távon súlyos, forintosítható károkat okoz majd az idegenforgalmi, turisztikai szektorban.
Az MKFE ezért számos javaslattal élt a főváros turisztikai arculatáért felelős Budapest Brand felé. Pencz Zoltán úgy véli, kevesebb pénzből, észszerűen ki lehet úgy alakítani a turisztikai szolgáltatásokat, hogy az nem terhelné az itt élőket, miközben az adóbevételek, az idegenforgalomból származó bevételek sokat adhatnának a kerületeknek és a fővárosnak.
A turista – ahogy eddig – a továbbiakban is jól érezhetné magát Budapesten, nem a dugóban ácsorogna. Megkapná azt a látványt, élményt, amivel idecsábítottuk, amiért fizetett. S nem utolsó sorban megtalálná a számítását az őket magas színvonalon kiszolgáló vállalkozó is, aki adót fizet, munkahelyet teremt és forgalmat hoz. A szakember szerint még most sem késő, hogy közösen, minden érdekelt megelégedésére alakítsuk a buszos turizmust, megőrizve ezzel Budapest nívóját és jó hírét a nemzetközi színtéren.
Szilágyi Katalin
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.