Vasárnap reggeltől a rögzített 480 forintos ár helyett akár literenként 700 forintba is kerülhet az üzemanyag a nehéz teherautók és a buszok számára. A kialakuló üzemanyag-hiány miatt ugyanis a kormány a külföldi teherautókat és a hazai, 7,5 tonna feletti gépjárműveket kizárta a hatósági árból. Ezeket a járműveket csak piaci áron lehet vasárnap reggeltől tankolni.
Az elmúlt napokban egyre több olyan kép jelent meg a sajtóban vagy épp a közösségi oldalakon, hogy menetrend szerinti buszok és nagy teherautók állnak be a sima benzinkutakra üzemanyagért. Ennek az volt az oka, hogy itt rögzített áron, literenként 480 forintért tankolhattak, míg a cégek saját, belső kútjaira továbbra is csak piaci áron juthatott el az üzemanyag. Ezt a mostani kormányrendelet megtiltotta.
A csütörtök este hozott kormányrendelet értelmében a külföldi rendszámú, 3,5 tonna feletti járműveket, azaz buszokat és teherautókat, illetve a hazai, 7,5 tonnát meghaladó össztömegű teherautókat és a buszokat csak a nagy nyomású kútoszlopokon lehet megtankolni (ebbe a kategóriába a legalább percenként 80 liter átfolyási sebességű kútfejek tartoznak). Az itt kiszolgált üzemanyagra az árrögzítés nem vonatkozik. A járműveket piaci áron kell megtankolni. Ez azt jelenti hogy a rögzített 480-as ár helyett a buszok és a nehéz teherautók vasárnap nulla órától legalább 700 forintos áron vásárolhatják meg az üzemanyagot.
Az intézkedés a rendelet megjelenésekor azonnal hatályba lépett. A nagynyomású kutakon már csak piaci áron vásárolható üzemanyag. Ahol van ilyen kút, ott kötelező azt használniuk a buszoknak és a nehéz teherautóknak. Ahol nincs nagynyomású kútoszlop, ott vasárnap 0 óráig még megtankolhatók a teherautók és a buszok is a hagyományos kutaknál. Vasárnap 0 órától viszont ezeken a helyeken már csak a személyautókat és a 3,5 tonna alatti kistehereket szolgálhatják ki.
A rendelkezés nem vonatkozik a traktorokra és mezőgazdasági erőgépekre. Ezekhez továbbra is használhatjuk a sima kútoszlopokat, azaz a mezőgazdasági termelés élhet a 480 forintos rögzített ár lehetőségével.
Az intézkedéssel egyidejűleg a kormány tovább csökkentette a jövedéki adót is, literenként 20 forinttal. Előzőleg alig egy héttel korábban csökkentették az adót literenként 5 forinttal, most további 20 forintot engednek el belőle. A gázolaj adója így literenként 85,35 forint, a benziné 95 forint lett. A fuvarozók által visszaigényelhető összegek azonban nem változtak, az továbbra is csak 3,50 forint literenként.
——————————————————————————————————————————————————————-
Az üzemanyagok árára vonatkozó mostani intézkedés mutatja, hogy gazdaságilag mennyire elhibázott lépés volt az árplafon bevezetése. A kormány úgy adott meg egy kedvezményt, hogy annak teljes kockázatát a hazai vállalkozók fizették meg, miközben haszonélvezői lettek a külföldi fuvarozók és magánszemélyek is. Az átgondolatlan intézkedés felborította az üzemanyag-piac egyensúlyát. A fuvarozókat és a buszos szolgáltató cégeket is a benzinkutakra terelte – a helyzet tökéletes karikatúrája a benzinkúton tankoló menetrend szerinti járat fényképe.
A hatósági ár megszűnését a kormány most a piaci nyugalmat visszaállító rendelkezésként hirdeti. Pedig valójában csak az történik, hogy az áremelkedés teljes súlyát ezzel a fuvarozókra terhelik. Nem kell hozzá nagy jóstehetség, hogy az intézkedés rakétaként fogja tovább emelni az amúgy is magas inflációt. Ha a fuvarozó 480 forint helyett 700 forint felett tankolhat gázolajat, akkor ez az áremelkedés minden szállított termék árába be fog épülni. Vagy áremelkedések lesznek, vagy leáll a fuvarozás, ami jelentős áruhiányt fog eredményezni. A lakosság hangulatjavító intézkedésként élvezheti a 480-as árat, ám mindennek a valós árát a boltok pénztárainál meg fogja fizetni.
—————————————————————————————————————————————————————–
Forrás: 94/2022 kormányrendelet
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.