• Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Home
  • Belföld
  • Alvó sofőrök a volán mögött

Alvó sofőrök a volán mögött

2021.07.12.2022.02.18. Alvó sofőrök a volán mögött bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Sajnos napi szinten találkozunk szívfacsaró szalagcímekkel: “elaludt a frontális balesetet okozó sofőr”, “vonat és busz ütközött, mert a vezető elaludt”, “gyalogost gázolt az alvó sofőr”. Néhány gondolat következik a témáról.

Minden negyedik buszsofőr elszunyókál a volán mögött

Az Európai Közlekedési Szövetség felmérést készített a hivatásos járművezetők fáradtságáról. A csaknem 3 ezer teherautó-és buszsofőrrel folytatott beszélgetés lesújtó képet adott: a tehersofőrök 60%-a, a buszosok 66%-a azt mondta, hogy rendszeresen fáradtan vezet. És ami a legdurvább: a teherautósok 1/3-a, a buszvezetők 1/4-e elaludt már a volán mögött.

Miért fáradtak a sofőrök? 

Aktív és passzív fáradtság

A passzív fáradtság akkor jelentkezik, amikor a vezetési feladat kiszámítható. A monoton, egyhangú vezetési viszonyokra kell gondolnunk, az ún. “autópálya-hipnózisra”. Felmérés alapján az autóbusz-sofőrök 72%-a szerint az egyhangú vezetés fontos vagy nagyon fontos fáradtságot okozó tényező. 

Az aktív fáradtság okozói között találjuk az időhiányt  és a nagy forgalomban való közlekedést. 

Gond az is, hogy sofőrök a megszakítási idő alatt a legtöbbször nem pihennek. Ekkor tervezik meg  az útvonalat, keresnek parkolóhelyet, pakolásszák az 50 fő bőröndjeit vagy az utasokkal beszélgetnek. Pedig az ideális az lenne, ha ez a 15 vagy 30 perc valóban a pihenésé lenne, amikor ha szüksége van rá, tud 10-15 percet “hunyni” a sofőr.

Álmosan is menni kell 

A tanulmányok szerint az embereink többsége a fáradtság és álmosság ellenére is folytatja a vezetést. Erre sokszor a szoros menetrend kényszeríti őket. Nézzük, hogyan segítsünk sofőrjeinknek!

  • A volán mögött ülők többsége nem tudja, hogy a kávé- tea  fogyasztás, a fülke átszellőztetése vagy a rádióhallgatás, mennyiben járul hozzá az éberség növeléséhez. Ezen segíthetünk, ha vezetéstechnikai vagy foglalkoztatás-egészségügyi orvos segítségével könnyen betartható gyakorlati tanácsokat adunk nekik. Éves képzéskor az 561-es szabályok mellett érdemes ezeket is terítékre tenni. 
  • Gyakori egészségügyi szűrés, amikor a sofőr és az orvos között kialakuló bizalmi kapcsolat, segít a problémák feltérképezésében.
  • Segít a 12 órás pihenő. A fáradtság növekszik a ledolgozott órák számával.  A vezetési idő meghosszabbítását és a csökkentett napi pihenőt érdemes a vészhelyzetekre és kivételes körülményekre korlátozni. A műszakok közötti legalább 12 órás pihenő pedig segít abban, hogy a sofőr testileg és lelkileg felépüljön.  
  • Az éjszakai vezetést lehetőleg kerüljük vagy korlátozzuk heti egy-két alkalomra. Ezzel megelőzhetjük, hogy kollégáink életritmusa felboruljon. 
  • Kerüljük a hirtelen műszakváltozásokat!
  • A munkaidő, vezetési idő tervezésekor vegyük számításba az előre nem látható késéseket, csúszásokat. Maradjon egy kis tartalékidő arra is, ha meg kell állni felfrissülni egy kicsit.
  • Ha több sofőr van, kisebb az esély az elalvásra. 
  • Építsük be a kockázatkezelési tervünkbe a sofőrök fáradtságának kezelésének a kérdését. Ne felejtsük el, hogy ha a fáradt sofőrünk balesetet okoz, az bizony munkahelyi balesetnek fog minősülni, aminek a költségeit végső soron rajtunk hajtják be (pl. baleseti táppénz stb.)

Mire figyeljenek a sofőrök?

A volán mögötti elszunyókálás megelőzé­sében fontosak lehetnek a következők:

  • Próbáljuk meg kipihenni magunkat (az ideális napi 7-8 óra alvás lenne)!
  • Nem kell menő diétákat tartanunk, de tudjuk, hogy egy jó töltött káposzta 3 szelet kenyérrel kísérve le tudja fárasztani a szervezetünket. Próbáljunk a naponta többszöri étkezés és a könnyebb ételek felé kacsingatni.
  • Nagyon fontos (főleg nyáron a 40 fokban), hogy legalább 3 liter vizet igyunk! A kiszáradás szintén fáradtságot és szédülést okozhat.
  • Ne előző nap legyen a legénybúcsúnk! Nagyobb eséllyel bóbiskolunk el másnaposan, emellett a reakcióidőnkkel sincs jó barátságban az alkohol. 
  • Ugyanezért a drogok is tiltólistásak!
  • Ne feledjük, hogy néhány gyógyszer befolyásolhatja a vezetési képességeinket (pl. elálmosít). Ezeknek mindig járjunk utána! Legtöbbször a betegtájékoztatóban megnézhetjük, szükség esetén kérdezzük meg az orvosunkat!
  • Szellőztessünk sokat! A használt levegő elálmosít.
  • Ne legyen se túl meleg, se túl hideg, a 20 fok körüli hőmérséklet a legjobb választás. 

Kis Zsuzsanna

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Bejegyzés navigáció

Módosítható-e a munkaszerződés visszamenőleg?
Júliustól érvényes Covid-intézkedések, korlátozások

Ezek is érdekelhetik:

Hazai siker – A BusWorld innovációs díját a MyBusDirect Zrt. kapta

2025.11.16. No Comments

Eltűnnek a magaspadlós buszok 

2025.11.16. No Comments

Csaknem ezer új busz érkezik a magyar közlekedésbe

2025.11.16. No Comments
Bejelentkezés

Megjelent új szakkönyvünk! Rendelje meg!

Várható időjárás

booked.net