Sajnos napi szinten találkozunk szívfacsaró szalagcímekkel: “elaludt a frontális balesetet okozó sofőr”, “vonat és busz ütközött, mert a vezető elaludt”, “gyalogost gázolt az alvó sofőr”. Néhány gondolat következik a témáról.
Minden negyedik buszsofőr elszunyókál a volán mögött
Az Európai Közlekedési Szövetség felmérést készített a hivatásos járművezetők fáradtságáról. A csaknem 3 ezer teherautó-és buszsofőrrel folytatott beszélgetés lesújtó képet adott: a tehersofőrök 60%-a, a buszosok 66%-a azt mondta, hogy rendszeresen fáradtan vezet. És ami a legdurvább: a teherautósok 1/3-a, a buszvezetők 1/4-e elaludt már a volán mögött.
Miért fáradtak a sofőrök?
Aktív és passzív fáradtság
A passzív fáradtság akkor jelentkezik, amikor a vezetési feladat kiszámítható. A monoton, egyhangú vezetési viszonyokra kell gondolnunk, az ún. “autópálya-hipnózisra”. Felmérés alapján az autóbusz-sofőrök 72%-a szerint az egyhangú vezetés fontos vagy nagyon fontos fáradtságot okozó tényező.
Az aktív fáradtság okozói között találjuk az időhiányt és a nagy forgalomban való közlekedést.
Gond az is, hogy sofőrök a megszakítási idő alatt a legtöbbször nem pihennek. Ekkor tervezik meg az útvonalat, keresnek parkolóhelyet, pakolásszák az 50 fő bőröndjeit vagy az utasokkal beszélgetnek. Pedig az ideális az lenne, ha ez a 15 vagy 30 perc valóban a pihenésé lenne, amikor ha szüksége van rá, tud 10-15 percet “hunyni” a sofőr.
Álmosan is menni kell
A tanulmányok szerint az embereink többsége a fáradtság és álmosság ellenére is folytatja a vezetést. Erre sokszor a szoros menetrend kényszeríti őket. Nézzük, hogyan segítsünk sofőrjeinknek!
- A volán mögött ülők többsége nem tudja, hogy a kávé- tea fogyasztás, a fülke átszellőztetése vagy a rádióhallgatás, mennyiben járul hozzá az éberség növeléséhez. Ezen segíthetünk, ha vezetéstechnikai vagy foglalkoztatás-egészségügyi orvos segítségével könnyen betartható gyakorlati tanácsokat adunk nekik. Éves képzéskor az 561-es szabályok mellett érdemes ezeket is terítékre tenni.
- Gyakori egészségügyi szűrés, amikor a sofőr és az orvos között kialakuló bizalmi kapcsolat, segít a problémák feltérképezésében.
- Segít a 12 órás pihenő. A fáradtság növekszik a ledolgozott órák számával. A vezetési idő meghosszabbítását és a csökkentett napi pihenőt érdemes a vészhelyzetekre és kivételes körülményekre korlátozni. A műszakok közötti legalább 12 órás pihenő pedig segít abban, hogy a sofőr testileg és lelkileg felépüljön.
- Az éjszakai vezetést lehetőleg kerüljük vagy korlátozzuk heti egy-két alkalomra. Ezzel megelőzhetjük, hogy kollégáink életritmusa felboruljon.
- Kerüljük a hirtelen műszakváltozásokat!
- A munkaidő, vezetési idő tervezésekor vegyük számításba az előre nem látható késéseket, csúszásokat. Maradjon egy kis tartalékidő arra is, ha meg kell állni felfrissülni egy kicsit.
- Ha több sofőr van, kisebb az esély az elalvásra.
- Építsük be a kockázatkezelési tervünkbe a sofőrök fáradtságának kezelésének a kérdését. Ne felejtsük el, hogy ha a fáradt sofőrünk balesetet okoz, az bizony munkahelyi balesetnek fog minősülni, aminek a költségeit végső soron rajtunk hajtják be (pl. baleseti táppénz stb.)
Mire figyeljenek a sofőrök?
A volán mögötti elszunyókálás megelőzésében fontosak lehetnek a következők:
- Próbáljuk meg kipihenni magunkat (az ideális napi 7-8 óra alvás lenne)!
- Nem kell menő diétákat tartanunk, de tudjuk, hogy egy jó töltött káposzta 3 szelet kenyérrel kísérve le tudja fárasztani a szervezetünket. Próbáljunk a naponta többszöri étkezés és a könnyebb ételek felé kacsingatni.
- Nagyon fontos (főleg nyáron a 40 fokban), hogy legalább 3 liter vizet igyunk! A kiszáradás szintén fáradtságot és szédülést okozhat.
- Ne előző nap legyen a legénybúcsúnk! Nagyobb eséllyel bóbiskolunk el másnaposan, emellett a reakcióidőnkkel sincs jó barátságban az alkohol.
- Ugyanezért a drogok is tiltólistásak!
- Ne feledjük, hogy néhány gyógyszer befolyásolhatja a vezetési képességeinket (pl. elálmosít). Ezeknek mindig járjunk utána! Legtöbbször a betegtájékoztatóban megnézhetjük, szükség esetén kérdezzük meg az orvosunkat!
- Szellőztessünk sokat! A használt levegő elálmosít.
- Ne legyen se túl meleg, se túl hideg, a 20 fok körüli hőmérséklet a legjobb választás.
Kis Zsuzsanna
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.