Rovatunkban a személyszállításban dolgozó szakemberek tesznek fel egymásnak szakmát érintő kérdéseket. Szeptemberben aki válaszol és kérdez, az MKFE elnökségi tagja, a hazai buszos vállalkozás, a HCC Kft. ügyvezetője, Kulcsár Imre.
E havi kérdés-csokrunk: „Jellemző-e a magyar buszos személyszállítási piacra az önköltség alatti fuvarozás?”
A HCC Kft. a pandémia előtt csak egy üzletágat, a turizmust vitte. Az ügyvezető a járványhelyzet legnagyobb tanulságának tartja, hogy egy cégnek több lábon kell állnia. Csak így lehet esélye, hogy az egyes üzletágakban nem egy időben jelentkező külső hatásokat képes legyen kiegyenlíteni.
Névjegy: „Cégünk, a HCC Kft. 1991-ben alakult, jelenleg kb. 50 járművel dolgozunk a három fő üzletágunkban, a ki- és beutaztató turizmusban, a dolgozói szállításban, valamint a nemzetközi menetrend szerinti személyszállításban, a FlixBus egyik hazai alvállalkozójaként. Tavaly újra elértük a 2019-es év forgalmát, a 3,5 Mrd forintot, idén pedig ez várhatóan 4-4,5 Mrd forint körül alakulhat.”
Dolgozói járatok beindítása
A HCC Kft. a Covid kezdetén indította el munkásjáratait. Ennek az üzletágnak ma külön honlapja van, a járműveik körülbelül fele itt teljesít szolgálatot. Az esztergomi Suzukival 2020-ban és 2022-ben kötöttek szerződést, de több környékbeli gyárba is szállítanak. Járataik kevésbé veszik igénybe a fizetős utakat, így az ebből eredő költségnövekedést el tudták fogadtatni a régi megbízóikkal. Az inflációból eredő költségnövekedés legalább részbeni elfogadtatása már keményebb diónak bizonyult, de végül sikerült egy elfogadható kompromisszumot kötniük.
A kezdeti sofőrbőség mára átcsapott sofőrhiányba, így a komolyabb, 10-20 gépkocsivezetőt igénylő új projektre csak nagyon megfontoltan pályáznak, annál is inkább, mert mint mondja: „óvatos, konzervatív megközelítésünk, ami főleg a béreket illeti, nem feltétlenül jelent itt előnyt”. Vállalkozásuk ugyanis minden szabályt betartva, a sofőrök teljes bére után adózik, így a munkatársak nyugdíja sincs veszélyben. Ennek jelentőségét ma már alkalmazottaink is belátják – teszi hozzá.
Csatlakozás a FlixBus-hoz
Már a járványhelyzet előtt is érdeklődtek a FlixBus iránt, de a megvalósítás, az önálló üzletággá válás csak 2022-ben, a Sopron-Berlin járat beindításával történt meg. Ma már budapesti indulással Berlinen kívül Bolognába és Torinóba is szállítanak utasokat. Kulcsár Imre szerint ez az együttműködés nagyon jó lehetőségeket szabadított fel a cégnél. Egyrészt az itt alkalmazott járművek tovább élhetnek majd például városnéző buszként, de a nagyszámú gépkocsivezetői gárdát is sokkal jobban, rugalmasabban tudják hasznosítani. Ha máshol probléma adódna, van kit átvezényelni.
Lokál üzletág, és ami nem jött be
Vadonatúj, és a vállalatvezetés reményei szerint nagy jövő előtt álló üzletág a lokál. Ennek keretében rövid, városon belüli transzfereket bonyolítanak le (repülőtér, rendezvények, városnézés). Három nagy busszal, kisbuszokkal és személyautókkal végzik ezt az ígéretes szolgáltatást.
Mint minden cégnél, náluk sem jön be minden ötlet. Így jártak a 2021-ben indítani tervezett Zöldvillám futárszolgálattal is. Mire nagy nehezen megjöttek a megrendelt elektromos autók, addigra beindult a dolgozói szállítás, és a turizmus is kezdett éledezni. Nem volt motiváció a folytatásra, így a járműveknek más helyet találtak.
Turizmus üzletág
A korábban egyeduralkodó üzletágukban jelenleg csak euro 6-os járműveket üzemeltetnek. A turizmus éledezésekor, 2022-ben már az egész szezont végigdolgozták. 2023-ban a turizmus robbanásszerű fellendülésével azonban általánossá vált a piacon a sofőrhiány. Jöttek a megbízások, de nem volt, aki vezesse a járművet, így a buszos cégek kénytelenek voltak egymásra licitálni. A gépkocsivezetők a jobb és még jobb ajánlatok között választhattak, gyakran 2 ezer forint többletért is munkahelyet váltva. Az áremelkedések ezt egy pontig lehetővé is tették. A HCC ugyan nem jutott el a buszok leállításig, de a tervezettnél előrébb kellett hozniuk néhány busz értékesítését. A helyzet az ügyvezető szerint az év második felére normalizálódott, és arra a cégnél kimondottan büszkék, hogy idén ez már nem ismétlődött meg, hanem stabil, fluktuációmentes csapattal tudják az utakat vinni.
Az útdíj növekedése, különösen a nemzetközi viszonylatok esetén nem okoz gondot. Jobbára itt csak meg kell előlegezni azt. A szakember fontos problémának érzi a járműpark megújításának jelenlegi finanszírozási hátterét. Az utóbbi időben nemcsak az új járművek, de a használt buszok ára is jelentősen megemelkedett a 2020 előttihez képest, ráadásul az elérhető kölcsönök kamatlába is érezhetően megnőtt.
Önköltség alatt dolgozni, önbecsapás
Az ügyvezető a hosszú távú fennmaradás feltételének tarja, hogy minden cég legyen tisztában a saját költségeivel. Sokan egyáltalán nem számolnak, és fogalmuk sincs a költségeik szintjéről. Csupán azt nézik, mennyi van pillanatnyilag a zsebükben, és az néha nagyon megcsalhatja őket. A másik ilyen hiba, és ez különösen az egyszemélyes vállalkozásokra jellemző, hogy számolnak ugyan, de nem veszik figyelembe a saját munkadíjukat, ami egy általános, évtizedek óta visszatérő hiba.
Csodák nincsenek, ha valaki tartósan az önköltségi szint alatt vállal munkát, és hosszú távon sem megy tönkre, az csak úgy lehet, hogy valamilyen adózási vagy műszaki szabályt nem tart be, arra nem költ. Magyarán ez a részéről csak látszólag önköltség alatti munka. Nem jelenti be, vagy kevesebbel jelenti be a dolgozót, zsebbe fizet, és a különböző költségeket is zsebből fizeti. Elhanyagolja a műszaki előírások betartását, bár erre a veronai buszbaleset óta egyre kevesebb a példa, ráadásul ma már a tizenéves buszok is tele vannak biztonsági felszereléssel. „Önköltségi ár alatt soha nem vállaltunk és nem is fogunk vállalni megbízást – jelentette ki Kulcsár Imre.
Megoldás lehetne a szoros ellenőrzés
A kapitalizmusban sokszor jelen van egymás mellett a tisztességes és a tisztességtelen vállalkozó is. Ez utóbbiak csak akkor kopnának ki, ha ki tudná szűrni az adóhivatal vagy a közlekedési hatóság. Komoly és átfogó adóellenőrzésekre, műszaki ellenőrzésekre lenne szükség, amihez jelenleg hiányzik mind a szándék, mind az ellenőrzések végrehajtásához szükséges kormányzati források.
Mi várható a buszos piacon?
A buszos piacon egyfajta koncentrálódási folyamat megy végbe. Egyre kevesebb számú, de az átlagnál nagyobb flottával rendelkező vállalkozások jönnek létre a magyar piacon. Van egy új generáció, aki dinamikusan és nagyon modern módon gondolkodva igyekszik fejleszteni a buszos vállalkozását, ami örvendetes és mindenképpen előremutató – hívja fel a figyelmünket a cégvezető.
Kulcsár Imre kérdése az MTÜ „leányvállalata”, a turizmussal kapcsolatos hazai és nemzetközi értékesítési, marketingkommunikációs és az egyes nemzeti rendezvények megszervezéshez kapcsolódó feladatok ellátásáért felelős Visit Hungary Nonprofit Kft. vezetőjéhez, Kristó Ákoshoz:
- Mi az oka annak, hogy a világ egyik legnagyobb utazási tematikájú kiállításán, a Londonban november elején megrendezésre kerülő World Travel Marketen (WTM) az eddigi évtizedes gyakorlattal ellentétben, idén Magyarország nem vesz részt?
- Hogyan egyeztethető ez össze azzal a kormányzati stratégiával, amely a turizmust kiemelt nemzetgazdasági ágazatnak tekinti és igyekszik azt támogatni?
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.