A nyugdíjas kirándulások száma viszont alig csökkent
Már az új útdíj is jelentősen befolyásolta a vállalkozások működését, hiszen jókora plusz terhet jelentett, amit vagy át tudtak hárítani a megrendelőre vagy nem. A március 1-jével a MÁV-Volán csoport járataira bevezetett utazási kedvezmény pedig tovább szűkítette a buszos vállalkozások esélyeit. Többen 30–40%-os forgalom-visszaesésről számoltak be.
Március 1-től a gyerekek 14 éves korukig (a születésnapjukig) díjmentesen utazhatnak a MÁV-Volán csoport járatain, a 14-25 évesek pedig féláron. (A 65 év felettiek is továbbra is ingyenesen használhatják a tömegközlekedést.) A változás miatt alaposan lecsökkent a különjárattal bonyolított iskolai utazások száma
Beviz Zsolt egyéni vállalkozó 9 autóbuszt üzemeltet. Náluk az iskolai utazások száma mintegy 10%-kal csökkent. – Korábban sokat jártunk a zánkai táborba, 6-8 utunk volt évente, szállítottuk a gyerekeket az Erzsébet-táborba. Az idén ez már csak 4-5 út volt. Inkább vonattal mentek, mert az olcsóbb. Az osztálykirándulások száma nálunk nem nagyon változott, mint ahogyan a sportolók utaztatása vagy nyugdíjas utazások száma sem. – Azt tapasztaljuk, hogy a nyugdíjasok szívesebben utaznak velünk. Egyrészt nehézkesen jutnak ki a vasútállomásokra, a vonatok késnek, a légkondi pedig vagy működik vagy nem. A különjáratú busz esetében nincs késés, ha kell, meleg van a buszban, ha kell, kellemes, hűvös levegő. A nyugdíjasok szeretik ezt a kényelmet – fogalmazott Beviz Zsolt. A vállalkozás 9 autóbuszából 5 iskolabuszként dolgozik szeptembertől a tanév végéig, körjáratban 5 települést kötnek össze. A nyári időszakban folynak a karbantartások, illetve különjáratként üzemelnek a buszok. Az útdíjakkal kapcsolatban Beviz Zoltán elmondta, hogy csaknem 30 százalékos volt a költségnövekedés, aminek csak a 70–80%-át tudták továbbhárítani. Mint mondja, ha egy busz csak kidugja az orrát a telephelyről, akkor az máris 500 Ft-ba kerül (33. sz. főút–Tiszafüred). – Ki lehet számolni, hogy az 5 busz, napi kétszeri kiállással mennyibe kerül, s akkor még tapodtat sem ment – jegyezte meg a vállalkozó.
A falubusz is probléma
Az egyik kapuvári vállalkozás 10 autóbusszal nyújt különjárati, belföldi és külföldi személyszállítási szolgáltatást. A cég tulajdonosa arról számolt be, hogy a bevezetett kedvezmények miatt az iskolai csoportok megrendelései mintegy 30-40%-kal estek vissza. A nyugdíjas kirándulások esetében a csökkenés mintegy 10%-os, ők szívesebben választják a komfortos utazási lehetőséget. A tánccsoportok száma és a dolgozói szállítás nem csökkent. – Az útdíj, a 27%-os áfa – amit egyébként abnormálisnak tartunk –, valamint a bevezetett kedvezménycsomagok, országbérletek ellehetetlenítik a buszos vállalkozásokat. Nem újkeletű a probléma a falubuszok megjelenése, már a Covid idején is az volt, miattuk összességében mintegy 30-40%-kal estek vissza a megrendelések – mondta a cégvezető.
A Happy Busz tulajdonosa, Vasilev Jordan is úgy látja, „kemény visszaesés” van az egész piacon. Az iskolások inkább vonattal mennek, a sportolókat meg elviszi a falubusz vagy más olyan kisbusz, amit állami támogatásból szereztek be. Úgy véli, ezek miatt csökken egyre jobban a forgalom. Ő többnyire régi megrendelőknek dolgozik, 2-3 idősebb autóbuszt üzemeltet, s mint mondja, nem tudja felvenni a versenyt az újabb, modernebb járművekkel. Az útdíjat „kegyetlenül drágának” tartja. Legutóbb Zsolnán (Szlovákia) járt, s a magyar oldalon összesen 140 km-t tett meg, amiért 14.600 Ft-ot fizetett. A szlovák oldalon megtett 300 km-re viszont kicsit több mint 12.000 Ft volt az útdíj. A befolyó szolgáltatási díjakból alig tudja fedezni a költségeket. Már egy ideje azon gondolkozik, hogy felszámolja a vállalkozást.
Mindenkinek jó legyen
A nyári időszakban, a mintegy 40%-os forgalomkiesést az Erzsébet-táborokba való utazások elmaradása okozta – mondja egy Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye keleti régiójában működő autóbuszos vállalkozó. A 14 év alattiak utazási kedvezménye jelentős visszaesést hozott. – Az iskolai kirándulások száma is csökkent. Ahol megmaradt, ott sok esetben mi teszünk javaslatokat az úticélokra és az útvonalakra, hogy kevesebb legyen az útdíj. Megpróbáljuk úgy tervezni az utakat, hogy mindenkinek jó legyen. A nyugdíjas klubok és a sportegyesületek utaztatása nem csökkent, ez utóbbiból hárommal is szerződésben állunk, de ezek az utazások főként a hétvégékre korlátozódnak. A hét autóbuszunkból egy folyamatosan iskolai járatot bonyolít, szeptembertől a tanév végéig, körjáratban, négy településről viszi iskolába a gyerekeket – mondta a neve elhallgatását kérő vállalkozó. Az útdíjak emelkedésével kapcsolatban elmondta, hogy a szerződött partnereknél nem jelentett gondot a szerződés módosítása, emiatt nem kellett szerződést bontani senkivel. Amit viszont elég nagy problémának lát a régióban, az az ukrán 9-15 fős kisbuszok megjelenése. – A magyar-ukrán határ közelében nagyon sok ilyen kisbusz viszi el a munkát a helyiek elől. Az ukrán kisbuszok engedély nélkül, sok esetben műszaki vizsga és kötelező biztosítás nélkül szállítják az utasokat Bécsbe, Münchenbe, illetve itt is járják az országot. Leginkább a social média felületeken hirdetik magukat – tette hozzá a vállalkozó.
Kalmár Erika
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.