Alaposan eljárt az idő a személyszállító járművek terhelhetőségét meghatározó szabályok felett. Az 1990-ben íródott jogszabály olyan súlyhatárokkal számol, amiket már egy középiskolás is túlhalad. Az eredmény: egy átlag turistabusz számára mindig időzített bomba marad a közúti súlymérés. Az engedélyezett utaslétszámmal szinte biztosan túlsúlyos vagy tengelysúlyos lesz bármelyik turistabusz.
Olvasónk gyerekcsoportot szállított, még csak nem is volt teljesen tele a háromtengelyes autóbusz. Alaposan meglepődött a sofőr, amikor kivették mérésre a buszt, és megállapították, hogy tengelytúlsúlyos. Nem is engedték addig tovább, míg át nem ültették, át nem rendezték a gyerekeket az utastérben, hogy rendezzék a tengelyek terhelését.
Amikor halljuk a túlterhelt teherautókról szóló híreket, nehéz megérteni, miként fordulhat elő mindez félig terhelt turistabuszokkal? Hogyan okozhatnak az utasok túlterhelést?
Nem a mai jellemző testtömeggel számolnak
Sajnos a megfejtést részben az elavult magyar szabályozásban kell keresnünk. A járművek maximális terhelhetőségét Magyarországon a 6/1990. KÖHÉM rendelet határozza meg. Sokszor módosították, ám ez a szabálya még eredeti, 35 éves előírás. A rendelet szerint a busz legnagyobb megengedett össztömegét úgy kell meghatározni, hogy az önsúlyhoz hozzáadjuk a szállítható személyek súlyát. Csakhogy a jogszabály a ma általánosnál jóval soványabb emberekkel számol. A nem menetrend szerint közlekedő járatokon az utasokat 68 kilogrammal, a sofőrt 75 kilogrammal kell figyelembe venni csomagokkal együtt.
Csakhogy az emberek többsége ennél nehezebb. A KSH még 2017-ben készített egy felmérést, amiben szerepelt a 16 éven felüli magyarok átlagos súlya is. Eszerint a magyar nők átlaga 69 kg, a férfiak átlagos súlya pedig 83 kg. Egy felnőttekből álló utazócsoport esetén ez már önmagában több, mint lehetne, és akkor még nem vettük számításba, hogy cipővel, télikabáttal, pláne több kilós csomaggal együtt mérve mennyi lesz ebből. Márpedig ha 55 embert számolunk fejenként 68 kg-mal, akkor az összes utas és csomagjaik súlya 3.740 kg lehet. De ha ők nem 68, hanem 80 kilót nyomnak átlagosan ruhával, cipővel, csomaggal, akkor már 4.400 kg lesz a végeredmény. Gyakorlatilag a legtöbb busz abban a pillanatban máris túlterhelt lesz, ha felszáll a megengedett számú utas.
Ha nem is össztömegre, de tengelyre akkor is túlsúlyos lehet az autóbusz, ha abban a megengedett számú és nem is extrém testsúllyal rendelkező utas ül. Egyszerűen az utasok elhelyezkedése olyan aránytalanná teheti a tengelyterhelést, amit már kimutatnak a súlymérő rendszerek.
Kéttengelyesekre van tolerancia, háromtengelyesre nincs
A valóság és a legnagyobb megengedett össztömeg ellentmondásait a döntéshozók is felismerték. A problémát az automata tengelysúlymérő rendszer, a TSM felállítása tette igazán láthatóvá. Addig a mérések esetlegesek voltak, szabályosan közlekedő turistabuszokat alig érintettek. A TSM viszont automatikusan kiszűri az eltéréseket, nem tesz különbséget a járművek között.
Nem véletlen, hogy a TSM rendszer létrehozása után könnyítéseket is bevezettek a kisebb mértékű túlsúllyal kapcsolatban. Külön regisztráció ellenében egy tonna tengelytúlsúly elfogadható például a 40 tonnás kamionok, vagy éppen a kéttengelyes autóbuszok esetén, ha az engedélyezett össztömeget nem lépi át a jármű. Ez az egy tonna elfogadott különbség képes fedezni az utasok súlya miatti többletet, ha a túlsúly valóban csak ebből következik, és nem a jármű tényleges túlpakolásából. A háromtengelyes autóbuszokra azonban a szakmai szervezetek lobbizása ellenére sem adták meg ezt az egytonnás kedvezményt.
A NiT és az MKFE még 2019-ben kezdeményezte az illetékes minisztériumnál a kedvezmény kiterjesztését. A szervezetek azt javasolták, hogy rendelet ne tengelyszám alapján tegyen különbséget a buszok között, hanem egységesen az M3 járműkategóriára adják meg a kedvezményt, és ezt terjesszék ki tengelycsoport-terhelésre is.
A minisztérium azonban elutasította ezt a kérést, nem tartották indokoltnak a kiterjesztést. Álláspontjuk szerint a kéttengelyes buszok esetén konstrukciós okok is indokolják ezt az engedményt. Azoknál ugyanis a hátsó tengely terhelése az utasok elhelyezkedése miatt akkor is meghaladhatja a 11,5 tonnát, ha az össztömeggel nincsen probléma. A háromtengelyes járműveknél szerintük nincs ilyen probléma. Sőt, úgy tapasztalják, hogy ha háromtengelyes járműnél előfordul a tengelytúlterhelés, akkor az általában össztömegre is meghaladja az előírás szerinti mértéket. Ha csak tengelyproblémát okoz az utasok elhelyezkedése, akkor az általában ültetéssel orvosolható, így erre nem látják szükségesnek állandó kedvezmény megadását.
Így tehát a jövőben is számítanunk kell arra, hogy ha kiterelik mérésre az autóbuszt, akkor át kell ültetni az utasokat a túlsúly megszüntetése miatt. Ügyeljünk arra, hogy lehetőleg az utasok egyenletesen foglalják el az ülőhelyeket! Például egy kisebb létszámú diákcsoportot se hagyjunk csak a hátsó sorokba tömörülni, mert kedvezőtlenül befolyásolhatják a jármű terhelését!
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.