Hosszabb külföldi kiránduláson a gyorsabb utazás miatt megéri vállalni a két buszvezető alkalmazásával járó többlet munkadíjat. Négykezesben ismerni kell hány órát dolgozhat a két pilóta egyhuzamban, mikor mehet a melegváltás, és mennyit szabad éjszaka a volán mögött ülni.
Tachográf oktatáson vettem részt, de sajnos még most sem értem teljesen a négykezes vezetéssel kapcsolatos szabályokat. Nem tudom, hogyan kell értelmezni a 30 és 21 órás időszakra vonatkozó előírást, és a 3 órás szabály sem egyértelmű számomra.
Négykezesben nem hűl ki a busz motorja
Az 561-es rendelet fontos előnyt ad a négykezes járatok számára: a napi pihenőket nem 24, hanem 30 óránként kell megtartani. A sofőrök 4,5 óránként váltják egymást, a vezetések közötti kötelező szünetet pedig a mozgó buszon is eltölthetik. Az anyósülésben töltött 4,5 óra első 45 perce lesz szünet, a többi készenlét. Így 18 órát mehet szinte megállás nélkül a busz, vagy hetente kétszer akár 20 órát is.
Négykezesben a két járművezetői kártyát egyidőben, vagy legfeljebb 1 óra eltéréssel kell behelyezni a tachográfba. Induláskor lehetőség van arra, hogy az első órában csak az egyik sofőr legyen a buszon. A jármű elindul az egyik sofőrrel és egy órán belül felveszi a másikat, majd a következő napi pihenőig mindkettőjüknek a buszon kell tartózkodniuk.
Négykezes üzemmódban előírás, hogy a járművezetőknek az utolsó napi vagy heti pihenőidő végétől számított 30 órás időtartam alatt legalább egy 9 órás új napi pihenőidőt kell tartani. Tehát két napi pihenő közt nem telhet el 21 óránál több idő.
Napi vagy heti pihenőidő | 30 óra | |||||||
Egyéb munka 1 óra | Sofőr 1 vezetés 4,5 óra | Sofőr 2 vezetés 4,5 óra | Rendelkezésre állás 1 óra | Sofőr 1 vezetés 4,5 óra | Rendelkezésre állás 1 óra | Sofőr 2 vezetés 4,5 óra | Napi pihenő 9 óra | |
21 óra |
12 napos szabály
Nemzetközi utaknál a buszvezetők a heti pihenő kivételét a 12. nap végig is elhalaszthatják (az előző heti pihenőtől számított 12 egymást követő 24 órás időszakkal kell számolni). Ennek feltételei:
- a heti pihenőidőt olyan országban szabad elhalasztani, melyben az 561-es rendelet alkalmazandó és ahol legalább 24 órán keresztül zajlott a buszos szolgáltatás.
- További feltétel, hogy a busz digitális menetíróval legyen felszerelve,
- és az indulás előtt a sofőrök tartsanak egy 45-ös pihenőt.
Ha alkalmazzuk a 12 napos szabályt, akkor egy fős személyzetnél korlátozva van az éjszakai vezetés. Az általános szabály szerint négy és fél óra vezetési időszak után legalább 45 perc megszakítás nélküli szünetet kell tartani, akár éjszaka, akár nappal vezetünk. A 12 napos szabály feltételei között azonban szerepel, hogy éjszaka, azaz 22:00 és 6:00 óra között csak akkor vezethetünk egyhuzamban 4,5 órát, ha négykezesben megyünk. Tehát ha csak egy sofőr van a buszon, akkor három óránként kötelező egy 45 perces megszakítást tartani. Két buszvezető esetében elvileg megvalósítható a melegváltás, vagyis az, hogy a sofőrök 4,5 óránként csak a helycsere idejére állnak meg.
Külföldön legyünk óvatosak négykezes vezetésnél, mert az uniós országok hatóságai nem egyformán értelmezik a szabályokat. Van olyan ország, pl. Franciaország, ahol az az elvárás, hogy éjszaka 3 óránként váltsanak a sofőrök. Az általunk megkérdezett AETR szakember ezért azt tanácsolja, hogy ha éjszaka négykézben vagyunk, akkor 3 óránként váltsunk, de még jobb ha tartunk egy 45 perces szünetet is. Így nem leszünk bírságolhatók.
A 12 órás szabállyal elhalasztott pihenőt majd vissza is kell pótolni. Az út végén 2 rendes, vagy egy rendes és egy csökkentett heti pihenő jár a sofőröknek (90 vagy 65 óra).
Kaibinger Tamás
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.