Októberben egy konferencián számolt be Kruchina Vince, a Volánbusz igazgatója a cég elektromos buszainak valós futási adatairól és üzemeltetői tapasztalatairól. A Volánbusznak jelenleg 102 elektromos busza van. A három különböző gyártó járműveinél átlagosan 100kWh/100 km fogyasztást mértek. A legtöbb tapasztalatot a 2021 nyarán üzembe álló E-Citarókkal szerezték. Ezek főleg nagyobb szintkülönbségű útvonalakon járnak, így nem meglepő módon a legtöbbet fogyasztják, és az egy töltéssel megtett kilométerek száma is jóval elmarad a másik két gyártó típusaitól.
A Volánbusz összeszedte a legtöbbször előforduló hibákat is. Az E-Citaroknál ez a meghajtáshoz kapcsolódott, az IKARUS-oknál az alvázzal voltak gondok, míg a BYD-nál az ajtók zárásából-nyitásából eredő problémák voltak számottevők. Bár az utóbbiak a Mercedeseknél is jelentkeztek.
A Volánbusz megosztotta azt is, hogy mennyibe kerül az egyes meghajtási láncok üzemeltetése. A dízel buszoknál 100 km megtételéhez 38 liter dízelre, míg elektromos társaiknál 100 kWh-ra van szükség. Száz kilométer megtétele a társaságnak így dízeleknél 15 ezer forintba, a nappali árammal töltött buszoknál 10 ezer, az éjszakai áramot használóknál 6 ezer, a saját napelemes-akkus rendszert használóknál pedig 3,5 ezer forintba kerül (a Volán 400 Ft/l dízelárral, 105 Ft/kWh nappali, 63 Ft/kWh éjszakai és 35 Ft/kWh áramdíjjal számolt).
A társaság szerint 15 éves üzemeltetési időszakot nézve a dízelbusz üzemanyagköltsége 145 millió Ft, míg a nappali áramot használó elektromosé 100 millió Ft. Ez utóbbit saját napelemmel akár 33 millióra is le lehet faragni.
A Volánbusz szerint 15 évre vetítve az elektromos buszoknak kisebb a szervizköltsége is. Míg a dízeleknél 80 milliós szervizköltséggel számolnak, az elektromosoknál már csak 56 millióval. Az összes üzemeltetési költséget nézve (üzemanyag, casco, karbantartási költség, beruházási hitel stb.) pedig a dízelbusz fenntartása 343 millió Ft, míg az elektromosé nappali árammal 301, éjszakai árammal 261, saját napelemes árammal töltve pedig 234 millió forintba kerül 15 év alatt. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy ez csak állami támogatás mellett ilyen jövedelmező.
Ha ugyanis az értékcsökkenést és a finanszírozási költségeket is beszámítjuk, akkor már drágábbá válnak az elektromos buszok.
Forrás: villanyautosok.hu, Volánbusz
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.