Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) nemrégiben közzétette legfrissebb, 2023 első félévére vonatkozó jelentését az európai buszeladások alakulásáról. A városi, helyközi és különjárati szektorban újonnan regisztrált, 3,5 tonna feletti össztömegű buszok számát elemzik. A beszámoló szerint az Európai Unió 27 tagországában, az Egyesült Királyságban valamint Izland, Norvégia és Svájc piacán az elmúlt fél évben összesen 18 191 új autóbusz talált gazdára, ami 13,8%-os növekedést jelent az előző év hasonló időszakának eladásaihoz képest.
Az új villanyhajtású autóbuszok európai értékesítése 47,6%-kal nőtt, és elérte a 3238 darabot, ami 18%-os piaci részesedést jelent. (2022-ben még csak 13,47% volt.). A kontinensen a legtöbb villanybusz, 659 darab az Egyesült Királyságban állt forgalomba, Franciaországban 507 (+89,9%), Németországban 326 (+18,1%), Spanyolországban 291 (+755%), Norvégiában pedig 385 (+187%) e-buszt helyeztek üzembe. A jelentésből az is kiderül, hogy több európai országban a villanybuszok elterjedése még továbbra is várat magára, ilyen Ciprus (0) Észtország (0), Izland (0), Horvátország (0), Szlovákia (0), de Görögország (3) és Szlovénia (7) sem büszkélkedhet túl erős számokkal. Itthon 53 elektromos autóbuszt helyeztek forgalomba, 29-cel többet mint a megelőző év azonos időszakában. 2023-ban ennél már nem is számíthatunk jobb eredményre, hiszen a Volánbusz Zöld Busz Program keretein belül beszerzett 48 BYD átadásával egyelőre lezárultak a közforgalmú villanybusz-beszerzések.
Az európai buszeladásokból a hibridek uniós szinten 14%-os, európai szinten pedig 12%-os piaci részesedéssel vették ki a részüket. Ez 157%-os növekedést jelent, azaz míg 2022 első félévében 832, addig az idei év első 6 hónapjában 2143 ilyen hajtással szerelt autóbusz talált gazdára Európában, csaknem ugyanannyi, mint az előző évben 12 hónap alatt. A legtöbb hibrid Németországban fogyott, ott 881 (+68%) darabot helyeztek üzembe, a francia piacon 493 (+886), a spanyoloknál 398 (+180%), az olaszoknál pedig 232 (+673%) egységet regisztráltak. Ez a felsorolt 4 ország adja az európai hibrid-értékesítések 82,4%-át.
Az elektromos és hibrid modellek térhódításának ellenére továbbra is a dízelbuszok rendelkeznek a legnagyobb piaci részesedéssel, mégpedig 63%-kal. A dízeleladásokban a legtöbb európai országban jelentős emelkedés tapasztalható, Olaszországban 1715 (+53%), Németországban 1494 (+13,5%), Franciaországban 1327 dízel busz fogyott. Jelentősen növekedett az értékesítés Spanyolországban, de növekedtek az eladások az észteknél (+519%) és a románoknál (+454%) is. A lengyeleknél, ahol ma Európán belül a legtöbb autóbusz van forgalomban, mindösszesen 545 új dízelbuszt regisztráltak, ami még így is 29%-os bővülést jelent. Hazánkban az első félévben 481 hagyományos meghajtású autóbusz állt forgalomba, 336-tal több, mint 2022 első 6 hónapjában. Ezzel a magyar dízelbusz-piac 229%-kal bővült. A magyar piacot ezúttal is közforgalmú autóbuszok forgalomba állítása húzta; az Arrivabus Kft. vadonatúj 162 darabos MAN flottája, valamint a Volánbusz 50 darab Volvo 8900-asa, 47 darab Credobus csuklósa, valamint az év végéig érkező 200 darab Credobus egy részének regisztrációja.
Forrás: magyarbusz.info
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.