Megkezdődött újra a mozgolódás a helyközi autóbuszos piacnyitás ügyében. Megjelent egy kormányhatározat, amelyben a miniszterelnök az építési és közlekedési minisztert, illetve a miniszterelnöki kabinetirodát vezető minisztert szólította fel a pályázatok előkészítésére. A pályázatokat 10 évre fogják kiírni, az első magáncégek 2025. január elsején szállhatnak be a helyközi közlekedésbe.
Az autóbuszos piacnyitás kérdése egy olyan csontváz a kormány szekrényében, melyet időről-időre elővesznek, aztán gyorsan igyekeznek is visszatuszkolni a legalsó fiókba még pár évre. Ez egy olyan feladat, amit előbb-utóbb végre kell hajtani, de láthatóan nagyon nem akaródzik nekik beengedni a külföldi vállalkozókat erre a területre.
A piacnyitás azt jelenti, hogy a VOLÁN mellett be kell engedni más vállalkozásokat is a helyközi autóbuszos piacra. Nem adhatja oda egy az egyben egy cégnek ezt a piacot az állam, hanem meg kell pályáztatni az egyes vonalakat. S ha a nyertes egy külföldi cég, akkor vele kell szerződést kötni a szolgáltatásra. Ez uniós előírásokhoz kapcsolódik, s Magyarország még a 2004-es csatlakozás során vállalt rá kötelezettséget. Csak aztán türelmi időt kértünk, ami azóta ezernyi módon hosszabbodott.
A helyközi buszos közszolgáltatási pályázatot a türelmi idő letelte után, már 2010 körül ki kellett volna írnia a kormánynak. A 2012-es határidő azonban indoklás nélkül előbb 2016-ra, majd 2020-ra változott. Addig pedig pályáztatás nélkül a VOLÁN-t jelölték ki erre a feladatra. Időközben lebonyolították a VOLÁN koncentrációját, majd a MÁV-csoporthoz csatolását is. A társaságok összevonásával és korszerűsítésével a kormány láthatóan saját vállalkozását igyekezett arra felkészíteni, hogy a cég elég tőkeerős legyen a pályázat elkerülhetetlen megnyitásakor.
2017-ben volt egy próbálkozásuk a pályázat kiírására, mert akkor jártak le a legutóbb megkötött koncessziós szerződések. Az ügy addig jutott, hogy az akkori Innovációs és Technológiai Minisztérium megjelentetett az uniós közbeszerzéshez egy előzetes anyagot. Ebből kiderült, hogy 7 nagyobb régióra és 7 kisebb, regionális, elővárosi körzetre tervezték a pályázatok kiírását, 10 éves időtartamra. A végleges kiírás azonban már nem jelent meg. Ellenben újabb és újabb haladékok születtek. Végül 2021-ben egy kormányhatározatban az innovációs miniszter kapta a pályázat előkészítésének a feladatát.
A most megjelent kormányhatározat szövege szinte szó szerint ugyanazt tartalmazza, mint már két elődje is. Így ebből nem derül ki, hogy a kormány vajon tényleg rászánta-e magát az évtizedes ügy befejezésére, vagy a szokott újabb haladékkal van csak dolgunk.
A kormányhatározatból tehát csak annyi derül ki, hogy a minisztereknek májusig ki kell dolgozniuk a feltételeket, s úgy kell előkészíteni a közbeszerzést, hogy a nyertesek 2025. január elsejétől meg tudják kezdeni a szolgáltatást. A felkérés egy pályázati csomagra szól. Azt tehát nem tudni, hogy régiónként, megyénként, városonként képzelik-e el a pályáztatást, vagy esetleg egy nagy cég viheti a teljes hazai közösségi buszközlekedést. Ebben az esetben a VOLÁN lesz az egyetlen hazai pályázó, s nemzetközi versenytársa se nagyon akad majd. Nem kis mennyiségről van szó, a VOLÁN ugyanis ma 5 ezer autóbusszal, 2.750 vonalon évi 15 millió járatot bonyolít le.
Újdonság, hogy a kormányhatározatban már nem esik szó sem a más módon megközelíthetetlen kisrégiókról, sem a magánvállalkozók bevonásáról. A két évvel ezelőtti határozat még mindkettőt tartalmazta. Akkor felvetették annak lehetőségét, hogy az állam magánvállalkozások szolgáltatását is engedélyezze ott, ahol ő maga nem indít buszjáratokat. A mostani változatból még ez az óvatos nyitás is hiányzik.
Nagy Csaba
Forrás: 1049/2023. kormányhatározat
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.