Megreformálja a vezetői engedélyek teljes rendszerét az EU. Jön az egész Unióban használható, egységes digitális jogosítvány, szigorodnak és egységessé válnak az ittas vezetésre vonatkozó tiltások, és ha valakit eltiltanak a járművezetéstől, akkor az az egész EU területén érvényes lesz. A cél az, hogy 2030-ra megfeleződjön a halálos és súlyos sérüléssel járó balesetek száma. Jelenleg évente mintegy 20 ezer ember hal meg az európai utakon.
A várható szabályok egy részét már korábban megszellőztette a német ADAC autóklub, így már megismerhettük a tervezett módosításokat. Most mindez hivatalosan is megjelent: az EU Bizottság bejelentette a jogszabálycsomag elindítását. Várhatóan még ebben az évben be is akarják fejezni a tárgyalásokat, s még év vége előtt elfogadtatnák a Parlamenttel is a módosításokat.
A most beterjesztett intézkedések egy nagy biztonsági csomag részei. Az Európai Bizottság nemcsak a halálos áldozatok számát szeretné csökkenteni, hanem egészében korszerűsíteni, frissíteni a közlekedés biztonságával kapcsolatos magatartásunkat. Fel kell zárkóznunk közlekedésbiztonság terén is a mai és a pár év múlva várható közlekedési szokásainkhoz. Egyre több az elektromos jármű az utakon, a városokban egyre több a kerékpáros és a gyalogos, és bizony elsősorban ők az áldozatai a városi közlekedési baleseteknek. A reform lehetővé teszi azt is, hogy a fiatalok korábban szerezzenek közlekedési tapasztalatokat. Például a fiatalok 17 éves korukban levizsgázhatnak majd, 18 éves korukig azonban csak kísérővel szerezhetnek tapasztalatokat. Igaz, a fiatalítás nem mindenkinek nyeri el a tetszését, az ellen például jelentős a tiltakozás, hogy a tervek szerint 18 éves kortól már autóbusz vezetésére is jelentkezhetnek a fiatal sofőrök. Az EU azonban egyelőre a fiatalításban látja a sofőrhiány megoldásának az egyik lehetőségét, nem a harmadik világbeli járművezetők importálásában.
Nézzük a megismerhető konkrét javaslatokat!
Alacsonyabb lesz a korhatár, de többet kell tanulni
A jogosítványokkal kapcsolatban mindenkit érintő újdonság a digitális vezetői engedély bevezetése lesz. A digitális jogosítványt a világon elsőként az EU fogja használni. Nem a jelenlegi hazai gyakorlat szerint, hogy nem kell magunkkal vinni a jogosítványt, hanem ezt valóban digitális okiratként fogják kiállítani. A teljes folyamat online lesz az igényléstől a használatig. A felmutatható jogosítvány valójában egy telefonos alkalmazás lesz majd. Ez viszont egységes lesz az egész EU területén.
Hozzányúlnak a jogosítványszerzés alsó korhatárához. A fiatalok 17 éves koruktól vizsgát tehetnek, és vezethetnek személy- és teherautót is, de csak kísérővel. Önállóan 18 éves koruktól ülhetnek a volán mögé.
A kezdő vezetők számára a sikeres vizsga letételét követően az első két év próbaidőnek számít. Erre az időre az alkoholfogyasztásban nulla tolerancia lesz számukra érvényben, azaz elveszik a jogosítványukat, ha alkoholos állapotban ülnek autóba.
Átalakítják a járművezetői képzéseket. A mostaninál jobban fel kell készíteni a leendő sofőröket a veszélyeztetett közlekedők, azaz a gyalogosok és a kerékpárosok jelenlétére. Ki kell térni az elektromos rollerek és kerékpárok megjelenésére és a velük kapcsolatos viselkedésre. A képzéseken tanítani kell majd a fejlett, vezetést segítő eszközök, automatizált technológiák használatát is. Tanítani fogják azt is, hogyan hat a vezetési stílus a károsanyag-kibocsátásra, például hogyan lehet üzemanyagot megtakarítani a helyes váltóhasználattal.
Változni fog a járművek tömegére vonatkozó szabályozás is – korábban olvashattunk már arról a javaslatról, hogy 4,2 tonnáig lehet majd B kategóriás jogosítvánnyal vezetni. Erre azért lesz szükség, mert az elektromos járművek nehezebbek lesznek az akkumulátorok súlya miatt.
Egységesítik a szabálysértési eljárásokat
Fontos változás lesz, hogy egységesítik a szabálysértésekkel kapcsolatos eljárásokat annak érdekében, hogy a szabálysértők külföldön se maradhassanak névtelenek. Sokan ugyan azt tapasztaljuk, hogy egy külföldi szabályszegés büntetése is megérkezik hozzánk, az EU bizottság összefoglalója szerint azonban ez nem így van. A határokon átnyúló, bűncselekmény szintű szabályszegések 40%-a büntetlen marad vagy azért, mert nem tudják azonosítani az elkövetőt, vagy azért, mert egyszerűen nem tudják tőle a bírságot behajtani. Ennek a megoldása az lesz, hogy minden tagállam hozzá fog férni a vezetői engedélyek teljes nyilvántartásához. Ezzel el lehet érni, hogy ha valakit az egyik országban eltiltanak a vezetéstől, az automatikusan minden tagállamban érvényes lesz, az ottani rendőr is azonnal látni fogja a feljegyzést egy közúti ellenőrzés alkalmával. Ilyen uniós szintű eltiltást olyan kiemelt szabálysértésekért lehet majd szerezni, mint az ittas vagy kábítószer hatása alatti vezetés, a túlzott sebességtúllépés vagy halálos, súlyos sérüléses baleset okozása.
Lényeges változás lesz, hogy kibővítik a büntethető közlekedési szabálysértések körét olyan gyakori cselekedetekkel, melyek naponta okoznak veszélyhelyzeteket ma is, de megfelelő paragrafusok nélkül nem nagyon tudják büntetni a rendőrök az elkövetőket. Ilyen új bírságolható szabályszegések lesznek a következők:
- biztonságos követési távolság be nem tartása
- veszélyes előzés
- veszélyes parkolás
- záróvonalak átlépése
- kötelező haladási iránnyal szemben vezetés
- tiltott sáv használata (ez vonatkozik pl. a buszsávokra és az útépítés vagy egyéb ok miatt lezárt sávokra is)
- a vészfolyosók szabálytalan használata (a vészfolyosó a járművek között veszély esetén szabadon hagyott sáv a mentők, tűzoltók közlekedésére)
- túlterhelt járművel való közlekedés.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.