A távoktatásban marad a vizsga, azoknak viszont, akik személyesen vesznek részt a tanfolyamon, valószínűleg jövőre már nem kell vizsgát tenniük a felújító képzés után. Ez a rendszer látszik most körvonalazódni, de még csak bejelentés van, jogszabály nincs.
2023-tól a jelenléti tanfolyami rendszerben végzett GKI felújító képzés után nem kell vizsgát tenni – jelentette be Érsek István, az ITM közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára a NiT Hungary és az MKFE által szervezett munkaerő-piaci konferencián. Ez azt jelentené, hogy a tanfolyami részvétel vizsga-mentességgel járna, de annak, aki távoktatásban végzi el a képzést, annak továbbra is vizsgázni kell majd. Mindez még nem hivatalos, hiszen jogszabály-módosítás egyelőre nem született.
A felújító vizsga eltörlését régóta kérik az érdekvédelmi szervezetek. Úgy látják, a fuvarozói társadalom szinte száz százalékban egyetért a felújító vizsga eltörlésével. Az érdekképviseletek rendszeresen konzultáltak a minisztériummal a felújító vizsga eltörlésének és a felújító képzések tananyagának a korszerűsítése ügyében. Az ITM végül áprilisban jelentette be, hogy támogatja a javaslatot.
Sok magyar külföldre jár vizsgázni
– A jelenlegi rendszerben a gépkocsivezetők csoportosan járnak át a szomszéd országokba GKI felújító képzésre – tájékoztatta lapunkat Ignácz József Péter, az MKFE volt elnöke, akit a mai napig sok fuvarozó keres meg ügyes-bajos dolgaival.
A magyarázat egyszerű: a legtöbb EU tagállamban a felújító tanfolyam után nem kell vizsgát tenni, vagy ha kell is, az a környező országokban a magyartól eltérően pehelysúlyú. Pedig a külföldi tanfolyam nem olcsó, meg kell fizetni a csoportszervezőt, a kisbuszt és a szállást, a tanfolyami díjról már nem is szólva. Szlovákiában például egy hosszú hétvégén kb. 200 euróért lehet megszerezni az utánképzési igazolást. De ugyanígy járnak ki Ausztriába teherautó-sofőrök a veszélyes anyagok szállításához szükséges ADR vizsgát megcsinálni. A kinti tanfolyamokon csak a leglényegesebb dolgokat tanítják. A vizsgát könnyű letenni, mert a választ szinte szájba adják a vizsgáztatók. A külföldön vizsgázók 99 százaléka sikerrel veszi az akadályokat.
Remélhetőleg az új vizsgarendszerben a külföldre járás okafogyottá válik.
Mire számíthatnak jövőre a felújító vizsgára készülők?
– Egyelőre nem tudjuk, hogy a tanfolyam hány órás lesz és mennyi ideig tart majd. Biztos nem lesz könnyű a gépkocsivezetőnek vagy vállalkozónak egy jó hétre, vagy egy hosszú hétvégére szabaddá tenni magát a tanfolyam kedvéért. Véleményem szerint a tanfolyamos megoldás az idősebb korosztálynak jön majd jól, mert sokan bajlódnak a távoktatásos rendszerrel – mondja Lengyel Zoltán, a nyíregyházi E-Lenz Autósiskola vezetője.
– Vizsgát csak annak kell tennie tudomásom szerint, aki vállalja a távoktatást. Ami egyébként nagyon népszerű a járművezetők körében. Véleményem szerint a fiatalok inkább ezt a képzési módot választják majd. Igaz, hogy távoktatásban csak az vehet részt, aki a veszélyhelyzeti szimulációt a készüléken előzetesen meg tudja oldani. A szimulátoros gyakorlatra a távoktatást választóknak is ki kell venniük egy napot.
Távoktatás egyébként évek óta van Magyarországon. A népszerűsége annak köszönhető, hogy akár vezetés közben a pihenőidők alatt is tanulhat a járművezető. Jól működik, nincs vele baj. Nagyon jó, könnyen kezelhető gyakorló programunk van, amit telefonon is használhatnak a résztvevők. A vizsgákon 95-96 százalékos megfeleltséget érnek el tanítványaink.
Át kéne gondolni a képzést is
Zsigmond István Phd okleveles műszaki tanár, egyetemi oktató, gépjármű vizsgabiztos, közlekedési szakértő is örül a GKI felújító vizsga részleges eltörléséről szóló híreknek. – Régóta hangoztatom, hogy ne legyen vizsga, nem kell számonkérés. Aki egyszer levizsgázott, azt hagyjuk dolgozni! Miért álljunk a gépkocsivezetők útjába azzal, hogy újra vizsgázzanak? A végzettség megszerzése után legyen elég egy ismeretfelújító tanfolyam! Ugyanezt tartom helyesnek a taxis és a vállalkozói képzéseknél is. Semmi sem indokolja, hogy az ismeretfelújító tanfolyam 3 napnál tovább tartson.
Felteszem a kérdést, ki vizsgáztat kit? Azoknak, akik most tartják a tanfolyamot, a többségük nem gyakorlati ember. Mi magunk közül szeretnénk válogatni az oktatói szakmából olyanokat, akiknek van hozzá rátermettsége, gyakorlata, végzettsége és tudása.
A jövőben ki fogjuk elemezni a taxisok vizsgáztatási módját, a belföldi és nemzetközi vállalkozói szaktanfolyamot. Ha egyszer 8 általánoshoz van kötve a gépjárművezetés, és még csak nem is szakma, akkor ne támasszunk egyetemi szintű elvárásokat! A mostani rendszerben a GKI, a belföldi és nemzetközi, valamint a taxis vizsga esetenként meghaladja a felsőfokú végzettségnek megfelelő szintet.
Kaibinger Tamás
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.