Hamarosan alaposan megváltozik a járművezetők képzése. Az új sofőröket részben szimulátoron készítik fel a forgalmi helyzetekre, a vizsgabiztosok pedig számítógépen azt is meg tudják majd nézni, hogy a jelölt milyen helyzetekben hibázott a korábbi vizsgáin. Nem fogják eltörölni a GKI-vizsgákat, hiába kérték ezt az érdekképviseletek. A teherautós GKI-vizsgát azonban le lehet majd tenni idegen nyelveken is.
Teherautós GKI vizsga angolul és oroszul
Magyarországon egyre nagyobb gond a sofőrhiány, s a kormány több intézkedést is tesz a külföldi munkavállalók fogadásának egyszerűsítésére. Már nemcsak a szomszédos országokból érkezőket várja egyszerűsített ügyintézés, hanem például brazil, kirgiz vagy kolumbiai munkások is jöhetnek a korábbiaknál egyszerűbb feltételekkel. Feltételezhetően a külföldi vendégmunkások meg fognak jelenni a sofőrképzésben is. Az ő lehetőségeiket egyszerűsítik azzal, hogy a teherautós GKI-vizsgák tesztlapjait idegen nyelveken is elkészítik. Egyelőre angol és orosz nyelven tudnak a külföldi járművezetők tolmács közreműködése nélkül vizsgázni. Az idegen nyelvű vizsgáztatást szeptember 1-től biztosítják, januártól pedig várhatóan már számítógépes változatban is alkalmazhatják az idegen nyelvű teszteket. Az angol és orosz tesztlapokhoz azonos nyelvű vizsgafelkészítő anyag is készül, ezeket a vizsgázók a tanfolyamok szervezőin keresztül szerezhetik be.
A képzésben is lesznek újítások
A Vizsgaközpont újításán kívül is találunk újdonságokat a járművezető-képzésben. Augusztus elsején jelent meg a kormány rendelete a képzési rendszer alapos átalakításáról, modernizálásáról. Modernizálódik az oktatás, a digitális megoldások kerülnek előtérbe. Az újdonságok egy részét a képzők, vizsgáztatók használják majd, ebből a képzések hallgatói kevesebbet látnak. A nyilvántartások pontosságát javítja, a visszaéléseket csökkenti, hogy kötelező lesz elektronikusan nyilvántartani mind az elméleti, mind a gyakorlati órákat. Az elektronikus jelenléti ívekbe a közlekedési hatóság is be tud majd tekinteni, így könnyebben ellenőrzik a tanfolyamokat. Ugyancsak digitálisan fogják követni a gyakorlati órákat is. Az oktatóknak azt kell majd rögzíteniük a rendszerben, hogy hol kezdik és hol fejezik be az órákat. Így ha a közlekedési hatóság ellenőrizni akarja a képzést, akkor az ellenőr pontosan tudni fogja, hogy mikor és hol kezdődik egy óra, hol tud akár előzetes bejelentkezés nélkül is csatlakozni a képzéshez.
A B kategóriánál jönnek a szimulátorok
A jogosítványszerzés legnagyobb újdonsága a tanulók számára kétségkívül a szimulátoros vezetés megjelenése lesz. A gyakorlati órák egy része elvégezhető lesz ezen a módon is – egyelőre csak a B kategóriás képzésben. A szimulátor nem felváltja, hanem kiegészíti a valós körülmények között történő vezetést. A gyakorlati óra eddig is a legdrágább része volt az oktatásnak. Az oktatóhiánynak és az üzemanyag-áremelkedésnek köszönhetően további jelentős áremelkedésre és szűkülő lehetőségekre kell számítanunk. Nemcsak drága lesz a gyakorlati képzés, de a kevés oktató miatt csak egyre hosszabb várakozással lehet majd hozzájutni. Ebben a helyzetben valóban nagy segítséget jelent, ha néhány órát a szimulátoron is lehet majd gyakorolni a párhuzamos parkolást.
A teherautós jogsinál csökken a gyakorlati óraszám
Változik, méghozzá egyszerűsödik a teherautó-jogosítvány megszerzésének a menete is. Itt januártól csökkentik a kötelező gyakorlati óraszámot: az eddigi 29-ről 16-ra veszik vissza a kötelező órák számát. Továbbá elmarad a kötelező hegyvidéki vezetési gyakorlat, s törlik a biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés tárgyat is a vizsgarendszerből. Tehát sem képzés, sem vizsga nem lesz külön ebből a tárgyból. Az itt oktatott ismeretek nem maradnak el, a biztonságos üzemeltetés a rutinvizsga része lesz.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.