A novemberi díjhirdetésig még két hónap hátra van, az azonban már most látszik, hogy a biztosítók idén alaposan meg fogják emelni a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások árait. Drága lesz a 2023-ra szóló biztosítás, érdemes lesz alaposan tájékozódni a szerződések megkötése előtt.
A biztosítók nem egyszerűen az előző évi infláció alapján módosítják a díjaikat, sok más szempontot is figyelembe vesznek. Számukra a biztosításnak akkor van haszna, ha a károkra kifizetett összeg jóval alatta marad a beszedett díjaknak. Ha emelkednek a kárkifizetések, akkor emelni kell a díjakat is, hogy az egyenlegük fel ne boruljon. Ha tehát a kifizetések emelkednek, ezt hamarosan követni fogják a díjak is.
Ezeket az arányokat figyelemmel tudjuk követni, mert a biztosítók felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank évente megjelenteti az adatokat. Kategóriákra lebontva láthatjuk, hogy az egyes járműtípusok mennyi és mekkora károkat szenvedtek el, mennyi kártérítést fizettek a biztosítók.
20-50 százalékkal drágább a javítás, mint két éve
A kárkifizetések az elmúlt években jelentősen emelkedni kezdtek. Ha minden járműtípust együtt nézünk, akkor azt látjuk, hogy az átlagos kifizetés a 2019-es 576 ezer forintról 750 ezer forintra emelkedett. Ezen belül a teherautók kárkifizetése 536-ról 755 ezerre, a vontatóké 1,75 millióról 1,8 millióra, a buszoké 646 ezerről egymillióra növekedett.
A növekedés oka nem az, hogy súlyosabbá váltak a balesetek, hanem az áremelkedések. E két év alatt 20-25 százalékot drágultak a járművek, vele együtt emelkedett a cserealkatrészek és a javítási munkaórák ára is. Ugyanazt a kárt ma 20-50 százalékkal drágábban tudjuk javíttatni, mint két évvel korábban.
Eddig nem szálltak el a díjak, mert a covid javított a baleseti statisztikán
Hogy a növekvő kifizetéseket nem a balesetek számának emelkedése okozza, azt jól mutatja egy másik adat is, az úgynevezett kárgyakoriság. Ez annak az arányát mutatja meg, hogy az adott kategória összes járműve közül mennyire kellett a biztosítónak kártérítést fizetnie. Nos, a személygépkocsik esetén például tökéletesen látszik, hogy 2020-ban és 2021-ben a járvány miatt nem közlekedtek az emberek. A személyautós kárgyakoriság az elmúlt 10 évben szinte mindig meghaladta a 3-3,5 százalékot – 2019-ben például 3,21 százalék volt ez az adat. Aztán 2020-ra visszaesett 2,36 százalékra, 2021-ben pedig 2,54-re.
A balesetek ritkábbá válása még azokban a járműkategóriákban is tetten érhető, melyek a járványidőszak alatt is közlekedtek. Régebben a vontatók több mint 20 százalékát érintették kárkifizetések. Ez először 2018-ban csökkent 20% alá, majd 2019-ben újra súrolta ezt a határt 19,8%-kal. A járvány első évében, 2020-ban viszont már csak a vontatók 11,22 százalékát érintette kárkifizetés – ennyire alacsony adattal az elmúlt 20 évben nem találkozhattunk.
Jól látszik tehát, hogy a koronavírus miatt az elmúlt két év mennyire visszafogott időszak volt. Az emberek keveset közlekedtek, így kevesebb balesetet is okoztak. A biztosítóknak így az áremelkedéseket kevésbé kellett a díjakba átültetniük. Igaz, hogy már akkor is többe került egy-egy kár javítása, de összességében kevesebb autót kellett javíttatni, a beszedett díjaknak kisebb arányát kellett kártérítésként visszafizetni. Ezzel el lehetett kerülni a nagyobb áremeléseket.
A KGFB és a casco is drágább lesz
Idén már nincs ilyen csökkentő hatás. Az újonnan megjelenő díjakban már jócskán érezhető lesz a járművek árának növekedése, és a javítási költségek emelkedése. Az áremelkedés egyébként folyamatos, októbertől például egy vontatóra már jó 200 ezer forinttal drágábban lehet biztosítást kötni, mint amekkorák az év eleji ajánlatok voltak. Érdekes ezzel szemben, hogy az autóbuszos díjak egyelőre nem emelkedtek, sőt, például a Groupama biztosító jóval alacsonyabb tarifákkal dolgozik, mint év elején. Egy 50 személyes busz biztosítási alapdíja év elején 1,2 millió forint volt, most ugyanerre 730 ezerért is szerződni lehet.
Drágulásra a casco biztosításoknál is fel kell készülnünk. Az ok itt sem a biztosítók mohósága. Ha nagyobb a biztosított érték, mert drágábbak az autók, akkor többe kerül a biztosítás is. Egy lopás vagy totálkár régebben 6-8 milliós kárkifizetést jelentett, ma 8-12 milliót kell a biztosítónak ilyen esetben egy átlagos személyautónál letennie. A casco esetében a témáról eddig nyilatkozó szakértők szerint legalább 15-20 százalékos emelésre kell számítanunk.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.