Az idei repülőjegy-foglalások száma megközelítette a járvány előtti szintet, de erre az utaslétszámra nem készültek fel sem a légitársaságok, sem a repterek. Így most sorozatosak a járattörlések, késések. Van olyan ország, ahol az utazók emiatt inkább a buszokat választják, de általános jelenségről nem beszélhetünk. Ám a nemzetközi buszos utakra is nagy igény van.
Sosem volt még ennyire bizonytalan repülni, mint most. Rengeteg a késés és a járattörlés. A légitársaságok és a repülőterek komoly létszámleépítést hajtottak végre a járvány alatt, a nyári főszezonban pedig nehéz pótolni a munkaerőt. Nemcsak a légitársaságoknak, a földi kiszolgálóknak sincs elég személyzete. Kevés az ember a biztonsági ellenőrzéseken, a becsekkoláskor és a poggyászok pakolásakor is. Kénytelen volt csökkenteni emiatt a járatok számát például a holland Schiphol repülőtér, de a londoni Gatwick és Heathrow is arra kérte a légitársaságokat, hogy korlátozzák a járatok számát. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren heti szinten 10-15 járattörlés van üzemelési okból.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Minden mutató emelkedett
A nemrég kiadott Travel 2022: Trend and Traditions kutatás szerint a szabadidős és az üzleti utak száma is túllépi a járvány előtti szintet. Április végére a nemzetközi szabadidős repülőjegy foglalások száma már 25 százalékkal túlszárnyalta a 2019-es adatot, a rövid és középtávú utak foglalási számai 25 és 27 százalékkal emelkedtek. Megnőtt a csoportos utazásba fektetett bizalom is. A hajóutakon történő költés 62 százalékkal nőtt január és április vége között, de elmarad a 2019-es számoktól. A buszok visszaálltak a járvány előtti szintre, míg az utasszállító vonatok elmaradnak 7 százalékkal. Az autós utazások továbbra is népszerűek, az útdíjakra, az autóbérlésre költött összeg 19, illetve 12 százalékkal emelkedett.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Úgy tűnik, vannak olyan országok, ahol a légi közlekedésben tapasztalható fennakadások miatt az emberek inkább a buszt választják. A Benelux-országokban a Flixbus-nál például rekordszámú foglalások vannak a nyári hónapokra. – Ez azonban nem nevezhető általános tendenciának, nem tapasztaljuk azt, hogy az emberek a repülőgépek helyett nagy számban utaznának inkább autóbusszal. Az egyéni utazás tekintetében Európán belül a vasút értékelődhet fel a jövőben – fogalmazott lapunknak Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke.
Az autóbuszos szolgáltatók sincsenek könnyű helyzetben. Itt is munkaerőhiánnyal küszködnek a vállalkozások, miközben az üzemanyagárak száguldanak felfelé. Így az autóbuszos utak is ugyanúgy drágultak, mint a repülős nyaralások. Ennek ellenére nagy az igény a nemzetközi autóbuszos utazásokra. Emellett felértékelődött a charter repülőjáratokkal való utazás is. Ezek a járatok jellemzően a tengerparti üdülőhelyekre – a görög szigetekre, Törökországba, Egyiptomba – szállítanak turistákat. Ezeknél a járatoknál megvan a fix személyzet, ezért itt nincsenek járattörlések. Sokan már eleve úgy választanak utat, hogy charterrel szeretnének utazni, aminek régebben nem volt ekkora jelentősége.
Nem tudni meddig, de most óriási az utazási kedv
Molnár Judit úgy látja, nagyon erős most az utazási kedv az emberekben, hiszen két évig jóformán csak itthon tudtak utazni. Viszont arra senki nem készült fel, hogy ilyen robbanásszerű lesz az utazási igény. Mindenki külföldre, jellemzően tenger mellé szeretne utazni. A repülőtereknek, légitársaságoknak már az elmúlt év végén el kellett volna kezdeni a személyzet visszaépítését, hogy a nyár folyamán fennakadás nélkül tudjanak üzemelni, de tavaly decemberben még az egész világ maszkban járt és beutazási korlátozások voltak érvényben. Így érthető, hogy a szolgáltatók nem számítottak ilyen mértékű keresletnövekedésre.
A szakember elmondása szerint rengeteg foglalás érkezett az idei első félévben, de hogy ez a tendencia folytatódik-e ősszel, azt még nem lehet tudni. Most – ahogy az élet minden területén – az utazások árai is emelkednek, de az emberek mégis kifizetik a drágább szolgáltatásokat. – Várakozással tekintünk az ősz elé, hogy vajon az energiaválság, a rezsicsökkentés változása visszafogja-e ezt a nagy utazási kedvet. Kérdés, hogy az az ügyfélkör, aki szeretne elmenni egy csehországi, németországi autóbuszos utazásra, vagy egy észak-olasz körútra, meg tudja-e majd tenni – jegyezte meg Molnár Judit.
Szilágyi Katalin
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.