Kevesebb a buszos turisztikai szolgáltató cég
Az autóbuszos személyszállítási szolgáltatást nyújtó vállalkozások száma jelentősen megcsappant az elmúlt egy-két évben. Becslések szerint a különjárati autóbuszos személyszállítók 20-30 százaléka lemorzsolódott 2019-hez képest – mondta Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. A turisták és a bevételek elmaradása miatt számos vállalkozás került bajba, sokan felfüggesztették a működésüket.
Erdei Bálint, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének általános alelnöke szerint a buszos vállalkozók jó része még mindig a hitelmoratóriumban van. A júniusban lejáró moratórium után azonban nekik úgy kell megkezdeni a törlesztést, hogy biztos bevételekkel még nem számolhatnak. De azok sincsenek jobb helyzetben, akik igényelték a 3 éves futamidejű Széchenyi Turisztikai Kártyát: aki így tett, annak november végén automatikusan véget ért a hitelmoratórium. Szakmai körökben terjedő hírek szerint sokan ebből a hitelből fizetik a korábbi hitel- és lízingszerződések törlesztőit, miközben bevételeik nincsenek vagy csak szezonálisan vannak. És egyszer majd ezt a hitelt is el kell kezdeni törleszteni.
A buszos szolgáltatók egy része az elmaradó bevételek láttán inkább felfüggesztette a tevékenységét, a sofőröket kényszerűen szélnek eresztették, és ideiglenesen kivonták a forgalomból a járműveiket. Márpedig a forgalomba visszatérés engedélyeztetése, az elmaradt műszaki vizsgák pótlása, a biztosításkötések és ami a legnagyobb gond, a sofőrök pótlása nagyon is idő- és forrásigényes. Összegezve, ha a járvány előtti, 2019-es turisztikai rekordév forgalmát kellene most kiszolgálni, nem biztos, hogy lenne elég buszos vállalkozás. Sőt érdemes még a belföldi buszos utak szervezését is jó előre megkezdeni. A buszos utaztatással foglalkozó szakemberek nagyon várják a nemzetközi turizmus újraindulását, és bíznak abban, hogy 2022 az elmúlt két évnél sokkal jobb számokat mutat majd.
Forrás: Index
Továbbra is munkaerőhiányra számít a vállalkozások többsége
A cégeknek mindössze 7 százaléka várja a munkaerőhiány javulását, 52 százalék szerint nem lesz enyhülés, 41 százalék pedig a mostaninál is nagyobb hiánytól tart a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézetének (GVI) felmérése alapján. A megkérdezettek kétharmadánál volt az év elején betöltetlen álláshely, 23 százalékuknál tíznél is több. Munkaerőhiányra visszavezethető nehézségekkel már tavaly 69 százalék szembesült. A kisebb, 20 és 49 fő közötti vállalkozások helyzete valamivel legkedvezőbb, de őket is 50 százaléknál nagyobb arányban sújtja a munkaerőhiány. Vizsgálták azt is, hogy a kihívásra milyen válaszokat találtak a vállalkozók. A leggyakoribb megoldás a távmunka és a részmunkaidő, a cégek 51 százaléka választotta ezt. 43 százalék a diákmunkában látja a megoldást, míg 34 százalék új munkaerő-toborzási megoldásokat keresett, és csaknem ugyanennyi, 33 százalék magasabb fizetéssel akar előnybe kerülni. Külföldiek foglalkoztatásával 25 százalék, míg munkaerőt kiváltó beruházásokkal 21 százalék próbálkozik, de a visszajelzések alapján ez egyre népszerűbb megoldás: 27 százalék számolt be ilyen idei tervekről. A felmérés eredménye és az abból készült összefoglaló a GVI honlapján olvasható.
Forrás: MTI
———————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Egyedi Spotify lista segíti a stresszes sofőröket
A Cristo autós applikáció egy ismert hazai DJ segítségével állította össze azt a zenelistát, ami segíthet a forgalomban jelentkező, többnyire az agresszivitás és türelmetlenség okozta stressz csökkentésében. A magyar sofőrök közel harmada stresszel vezetés közben, 15 százalékuk pedig hajlamosabb kockázatosabb manővereket végrehajtani ennek következtében – mutatott rá a Cristo autós alkalmazás megbízásából készült kutatás. Az eredményekből az is kiderült, hogy minden harmadik autós zenével vezeti le a stresszt. A Cristo autós alkalmazás, „Maradj nyugodt és vezess biztonságosan” kampánya keretében egyedi zenelistát hozott létre számukra a Spotify zenelejátszó platformon. – Ez a nyolcvan könnyed R&B és hip-hop dal segít a kiegyensúlyozottabb vezetésben – így jellemezte Bréda Bia lemezlovas a listát, melyet a Cristo felkérésére állított össze. Dr. Maróti Emese, zenepszichológus arról beszélt, hogy kutatások igazolták, hogy az extrém hangos zene lassítja a reakcióidőt, a gyors tempójú zene pedig arra készteti a vezetőt, hogy gyorsabban vezessen, miközben nagyobb az esély arra, hogy veszélyes helyzetekben rosszul dönt. „Mondhatjuk azt, hogy minél összetettebb egy zene, annál jobban elvonja a vezető figyelmét, és annál jobban bevonódik érzelmileg is. A balesetmentes vezetés érdekében tanácsos tehát a könnyen emészthető, közepes vagy lassú tempójú zenék hallgatása, melyek egyúttal nyugtatóan is hatnak az autóvezetőkre.” – összegezte a szakember. A zenelista elérhető ezen a linken keresztül: bit.ly/zenelista, a Spotify profil neve: Hellocristo, a lejátszási lista neve pedig: Keep Calm and Drive Safe.
(ezt a kódot a Spotify alkalmazáson keresztül kamerával beolvasva azonnal elérhető a lejátszási lista)
———————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Új gyártócsarnokkal bővült a mosonmagyaróvári buszgyár
Átadták a Kravtex-Kühne cégcsoport 4 ezer négyzetméteres új gyártócsarnokát Mosonmagyaróváron, ezzel az autóbuszgyár alapterülete több mint 20 ezer négyzetméteresre bővült. A társaság által kiadott sajtóanyag szerint a beruházással olyan hazai tulajdonú autóbuszgyártó kapacitás jött létre, amely akár a teljes magyar piac ellátását is lehetővé tenné. A gyártóeszközök telepítését követően 2023-tól 1.000 autóbusz vázszerkezete készülhet majd el itt, és kerülhet Győrbe, ahol az összeszerelés zajlik. Készülnek arra is, hogy a későbbiekben zéró emissziós buszokat is gyártanak. Ennek érdekében a csarnok energiaellátását úgy tervezték, hogy alkalmas legyen majd az elektromos autóbuszok nagyteljesítményű töltésére. A beruházás nagyobb részét eszközbeszerzések teszik ki. Egyebek között új lemezvágó lézert, megmunkáló központokat, szalagfűrészgépet és robotizált hegesztő gépeket telepítettek. A több mint 550 főt foglalkoztató cégcsoport Mosonmagyaróváron és Győrben buszgyártással, valamint a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. révén mezőgazdasági gépgyártással foglalkozik. A szolnoki Panoráma Tourist Kft.-vel pedig a személyszállítási piacon is aktív.
Forrás: MTI
Megkezdődik a Gyöngyöst nyugatról elkerülő út második ütemének építése
Májusban elkezdődik a Gyöngyöst nyugatról elkerülő út második ütemének építése. Az út első, csaknem 3 kilométeres szakasza másfél évtizede épült, ezt is fel kell már újítani, emellett elkészül a 3-as számú főútig tartó, 1,5 kilométeres folytatás is. A kivitelezés egy- másfél évig tart.
Forrás: MTI
Pozsony is zöldíti a buszflottáját
Pozsonyban összesen negyven Solaris Urbino 12 Hydrogen típusú autóbusz közlekedhet egy tenderkiírásnak megfelelően. A 12,2 méter hosszú autóbuszok a legmodernebb tarifa-, tájékoztató- és kamerarendszerrel lesznek ellátva. Egy autóbusz ára 610 ezer euró lesz, áfa nélkül.
A pozsonyi közlekedési vállalat szakembere arra is felhívta a figyelmet, hogy a hidrogéncellás buszok használata nem minden esetben jelent teljes “zöldülést”. Igaz, hogy az ilyen buszok károsanyag-kibocsátása nulla, de nem hagyható figyelmen kívül, hogy miként állítják elő az üzemanyag hidrogént. Ha a hidrogén előállítása olyan elektromos áram segítségével történik, ami megújuló energiaforrásokból származik (napelem, szélerőmű), akkor az előállított hidrogén üzemanyag 100 százalékosan zöldnek minősül. Ez lesz a zöld hidrogén. Ha a hidrogén előállítása fosszilis üzemanyagok (szén, olaj) segítségével történik, akkor ez inkább csak szürke hidrogénnek nevezhető, hiszen bizonyos mennyiségű üvegházhatású gáz kibocsátásával jár.
Forrás: ujszo.com
Jönnek a napelemes utánfutós buszok
Először tesztelték forgalomban a Sono Motors fejlesztését, a napelemes utánfutós buszt. Az ülésekkel felszerelt utánfutó tetején napelemek vannak, amik folyamatosan töltik az elektromos vagy hibrid busz akkumulátorait. A Solar Bus Traileren 20 darab napelem üzemel 2.000 watt összteljesítménnyel. A technológiával éves szinten 2.500 liter üzemanyag takarítható meg, így járművenként akár 6,5 tonnával is csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, és az akkumulátorok élettartama is növelhető. A járművet a müncheni tömegközlekedésben tesztelik majd tovább. A Sono Motors szabadalmaztatott napelemes technológiáját úgy fejlesztették ki, hogy az a járművek széles körében alkalmazható legyen. 2021 óta már több mint tíz gyártóval írtak alá szerződést. A technológia alkalmas arra is, hogy a már meglévő járműveket alakítsák át utánfutós modellé.
Forrás: sonomotors.com
Spanyolországban és Angliában is büntetnek a kézben tartott telefonért
Spanyolországban márciustól lépett hatályba az a rendelet, mely szerint büntetik azt a sofőrt, aki kezében a telefonnal vezet. A büntetés 200 euró és hat büntetőpont.
Hasonló szigorítást vezettek be az Egyesült Királyságban is, ahol szöveges üzenetet eddig is tilos volt küldenie a sofőröknek. Azt a járművezetőt, aki mobiltelefont használ vezetés közben 200 font pénzbírságra és hat büntetőpontra bírságolhatják. Telefon csak navigációs céllal használható, felszerelt telefontartóban.
Forrás: healthplanspain.com, theguardian.com
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.