Február közepén jelentős hírként jelent meg a magyar sajtóban, hogy az EU döntése alapján kötelező lesz újra bevezetni a személyautókra az egynapos autópálya-matricát, és több országban változások várhatók a teherautók útdíjával kapcsolatban is. Megvizsgáltuk, mi áll a hangzatos hírek mögött, és milyen újdonságokra számíthatunk. Magyarországon a buszok díjfizetése fog átalakulni, mert 2 éven belül ki kell kerülniük a matricás rendszerből.
Az Európai Parlament döntéséből szinte mindenki az egy napra szóló sztrádamatricát emelte ki, holott nem feltétlenül ez volt a döntés lényege.
Nem jó az időalapú útdíj
A döntés megértéséhez az úgynevezett Euromatrica-irányelvhez lépjünk vissza! Ez az 1999-es jogszabály arról rendelkezett, hogy az EU hogyan érje el az egységes útdíjakat, milyen alapelveket kövessenek az úthasználati díjak megállapítása során. Ebben jelent meg a „szennyező fizet“ elv is, aminek a lényege, hogy a közlekedés okozta környezeti károk vagy az emberek egészségromlása miatti kezelési költségek ára épüljön be az úthasználati díjakba. Néhány éve már ennek az Euromatrica-irányelvnek a módosítása van soron. A témával már 2017 óta foglalkoznak, s mostanra alakult ki a végleges, elfogadott új irányelvi szöveg.
A döntés szerint úgy szeretnék a meglévő szabályokat átalakítani, hogy a díjfizetési rendszer inkább a tisztább, környezetbarát járművek használatára ösztönözzön. Ennek az ösztönzésnek egy fontos része például, hogy fokozatosan meg kell szüntetni az időalapú úthasználati díjakat, és át kell térni a megtett úttal arányos díjak fizetésére. Továbbá míg az eredeti irányelv csak a nehéz teherautók díjfizetésére terjed ki, a mostani módosítással a kisebb járműveket és a személygépkocsikat is bevonnák a közös díjfizetési szabályok hatálya alá. Most a személyautókra vonatkozó szabályokat az országok mind saját maguk hozzák, így nem tud kialakulni egységes uniós megoldás ebben a kérdésben.
Minden járműkategóriában be kell vezetni a távolság-alapú útdíj fizetést
Magyarország például 2013-ban tért át arra a megoldásra, hogy a nehéz teherautók számára a korábbi időalapú útdíjat felváltsa a használatarányos e-útdíjjal. A 3,5 tonnánál kisebb teherautók, a buszok és a személygépkocsik azonban a régi rendszerben maradtak, máig a korábbi matricás rendszer szerint fizetik a díjakat. Vannak azonban olyan országok, ahol még mindig időalapú díjat kell fizetni a nehéz teherautók után is.
Az Európai Parlament friss döntésének éppen az a lényege, hogy belátható időn belül minden kategóriában át kell térni az időarányosról a használat-alapú díjszabásra. Ez nem egyik napról a másikra történik, a tagállamok nyolc évet kapnak a teljes átállásra, az tehát 2030-ban fog csak teljes egészében megtörténni. Első lépcsőben, 2023 végéig kell a buszok és a nehéz teherautók díjfizetését átalakítani. Nálunk az utóbbi már működik, a buszok esetében azonban fel kell készülni a változásra 2023. december 31-ig. A személygépkocsik és kisteherautók távolság-alapú díjfizetését 2027-ig kell majd bevezetni, további két évet pedig azok az országok kapnak, melyek ma a közös uniós euromatrica-rendszer hatálya alá tartoznak.
A hosszú türelmi időre főleg azokban az országokban van szükség, ahol még a nehéz teherautók is időalapú díjazás alá esnek. Sőt, még ezen a nyolc éven túl is megmarad annak a lehetősége, hogy belföldön megtartsák az országok a régi rendszereket, csak az uniós törzs-úthálózaton kell mindenképpen átállni a távolság-alapú díjfizetésre.
Az új útdíjfizetési módokat a későbbiekben ki kell majd terjeszteni valamennyi járműkategóriára. A tagállamok azonban ebben elég nagy szabadságot kapnak, például arra is lehetőségük lesz, hogy teljesen külön rendszer szerint kezeljék az egyes járműtípusokat. Így például dönthetnek úgy is, hogy a buszokra egyáltalán nem vetnek ki útdíjat.
A környezetvédelmi besorolás számítson a buszoknál és személyautóknál is
Megváltozik a jövőben az is, hogy milyen alapon sorolják be a járműveket díjfizetési kategóriákba. A besorolás nagyrészt a jármű környezetvédelmi tulajdonságain alapul majd, s ebben feltehetően nagy szerepe lesz majd a szén-dioxid kibocsátásnak. A jobban szennyező autókra többet kell majd fizetni. Nálunk a teherautók díjfizetési rendszere már tükrözi ezt a megközelítést, de a buszok és a személyautók díjaiban egyáltalán nem jelenik meg a környezeti szempont. Ezt át kell majd alakítani.
Két éven belül kötelező lesz az egynapos matrica
Az EU Parlament döntése kitér a személygépkocsik díjfizetésének változásaira is – nagyrészt csak ezeket a részleteket emelték ki a döntéssel foglalkozó újságcikkek. Az egynapos matrica kérdését az hozta felszínre, hogy az EU szerint szükség van egy minimális tarifa megállapítására elsősorban az átutazó járművek számára. A hosszabb időre szóló díj nagyon távol esik a használatarányos díjszabástól. A tranzitban közlekedő jármű csak egy távoli célpont elérése érdekében utazik át az országon, ám azt a díjat kell megfizetnie, mint például az utat napi szinten használó helyi lakosoknak. Ez így rendkívül aránytalan. Az EU javaslata éppen ezért az, hogy kötelező legyen egy rövid időre szóló, minimális díj bevezetése, elsősorban az átutazók számára. Ez konkrétan az egynapos matricát jelenti. Az új díjszabást két éven belül kell bevezetni.
Érthető, hogy az EU-parlamenti döntésnek miért pont ez a részlete keltette fel a hazai sajtó érdeklődését. Magyarországon a matricás rendszerben jelenleg 10 napos a legrövidebb úthasználati jogosultság. Ezt fizeti meg az az átutazó is, aki csak pár órát tölt az ország területén. A hazai autósok azonban még emlékeznek a kedvezőbb lehetőségre is: 2012-ig lehetőség volt 10 helyett 4 napos matricát vásárolni. Egynapos jogosultság vásárlására azonban korábban sem volt még Magyarországon lehetőség.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.