Szeptembertől a harmadik országos utasok be- és kiléptetésének ellenőrzését már nem az útlevélben lévő bélyegző alapján, hanem elektronikus úton kell végezniük a buszsofőröknek. Az ehhez szükséges rendszerek használatához regisztrálnunk kell az eu-LISA rendszerbe.
Az eu-LISA ügynökség sürgeti a buszos vállalkozókat, hogy regisztráljanak az ügynökség honlapjára. Enélkül nem használhatják a hamarosan bevezetésre kerülő EES és ETIAS rendszereket az utasok be- és kiléptetésének ellenőrzéséhez. A regisztráció első szakasza február 28-án lezárult, de az erről megfeledkezők és az újonnan alakuló vállalkozások továbbra is regisztrálhatnak.
Hogyan regisztráljunk a LISA-ba?
A LISA rendszerhez a következő oldalon regisztrálhatunk: bit.ly/lisaregisztracio. Először kattintsunk honlap baloldali “Organisation” menüpontjában található „Working Group for Carriers” feliratra. Ezután görgessünk le a menüpont aljára, és klikkeljünk rá az F01: Carrier Registration Form pontra! Töltsük le a nyomtatványt.
A kitöltött űrlapot a következő e-mail címre kell megküldeni: carriers_onboarding@eulisa.europa.eu.
A regisztrációhoz szükséges adatok:
- a vállalkozás neve, adatai, szállítási ágazat
- kapcsolattartási adatok: e-mail, telefonszám, postacím
- hivatalos képviselő (név, e-mail, telefonszám, postacím)
- a cég jogi képviselőjének és a helyettesítő kapcsolattartó pontoknak az elérhetőségei
- működő e-mail a műszaki segítségnyújtáshoz
- a hivatalos cégbejegyzés helye szerinti EU tagállam vagy harmadik ország megnevezése, valamint a cégjegyzékszám
- azok az országok, amelyekbe a vállalkozó a következő 6 hónapban fuvarozni akar
- Elektronikus másolatban: a létesítő okirat és az alapszabály (nem kell fordítani).
Miért érdemes minél gyorsabban regisztrálni?
A regisztrációt követően az eu-Lisa ügynökségtől a vállalkozásunk informatikai felkészítését segítő információkat kapunk. A regisztrált vállalkozók tavasztól már tesztkörnyezetben megismerkedhetnek az új rendszerrel, kipróbálhatják és megtanulhatják a működését.
Fontos: Az eu-Lisa ügynökség azt tanácsolja, hogy ne halogassuk a regisztrációt, mert a későn csatlakozók biztonságos felkészítését már nem tudják garantálni.
Röviden az EES és az ETIAS használatáról
Az eu-LISA két elektronikus honlapot működtet a harmadik országos utasok ellenőrzésére:
- az elektronikus be-és kiléptető rendszert, az EES-t (Entry/Exit System),
- valamint az ETIAS rövidítésű Utasinformációs és Engedélyezési Rendszert (Travel Information and Authorisation System).
A buszsofőr erről a két felületről kérhet le adatokat, hogy meggyőződhessen harmadik országbeli utasa jogi helyzetéről.
EES be-és kiléptető rendszer
Az útlevelek pecsételését ősztől felváltja az EES elektronikus nyilvántartása. Szeptembertől kezdve ezen a felületen kell ellenőriznünk azokat a harmadik országos utasainkat, akik vízummal léphetnek be a schengeni övezetbe. Az új rendszerben arról kell meggyőződnünk, hogy utasunk felhasználta-e már a vízummal engedélyezett beutazásokat. Az ellenőrzést számítógépre, tabletre vagy okostelefonra telepíthető alkalmazás használatával tudjuk majd elvégezni, legkorábban az indulás előtt 48 órával.
ETIAS
Az ETIAS rendszeren keresztül azon harmadik országos polgárokat kell ellenőriznünk, akiknek nem kell vízum a belépéshez. Nekik 2023 májusától előzetesen engedélyt kell igényelniük az Európai Utasinformációs és Engedélyezési Rendszeren (ETIAS) keresztül. Személyszállítóként utasfelvételkor arról kell meggyőződnünk, hogy utasunk megkapta-e a belépéshez szükséges engedélyt. Az ellenőrző lekérdezés legkorábban 48 órával az indulás előtt tehető meg.
Jogszabály: 2021/1224 EU, 2021/1217 EU
Kaibinger Tamás
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.