“Külföldön vásároltam egy buszt, melynek még egy évig érvényes a tachográf-illesztési jegyzőkönyve. Itthon újra kell illeszteni a tachográfot? A járművet lábon hozzuk haza, mire kapcsoljam a menetírót?”
Ha a jármű a “saját lábán” jön haza, üresen, akkor az új tulajdonosnak vagy a gépkocsivezetőnek ugyanúgy be kell tennie a saját céges kártyáját vagy az üzembentartóit a menetíróba, mintha fuvart bonyolítana. Ezzel rögzíti be a saját adatait.
Az eladó a saját üzembentartói kártyájával lezárja a gépkocsi tachográf rendszerét. Ezzel igazolja azt is, hogy a járművet értékesítette. Itthon a vállalkozás nevére újra kell illeszteni a menetíró készüléket, mivel az illesztési jegyzőkönyvnek mindig a jármű tulajdonosának vagy üzembentartójának a nevére kell szólnia ( 75/2016. NFM rendelet 2. melléklet).
Ezt természetesen csak akkor lehet, ha a külföldről behozott buszban Magyarországon is engedéllyel rendelkező tachográf van, s nem kell cserélni a tachográfot.
OUT-ban hozzuk haza!
A jármű hazaútján a menetíró készülékbe be kell tenni a járművezetői kártyát, és OUT üzemmódba kell kapcsolni. A vezető így határozza meg azt az tevékenységet, amely nem az 561/2006-os EK rendelet hatálya alá tartozik. Ezt az időszakot a menetíró készülék a digitális kártyára regisztrálja. Attól a pillanattól, amikor a vezető behelyezte a kártyát, az adott tagállam munkajogi szabályai vonatkoznak rá. Amíg külföldön tartózkodik, az ottani munkajogi szabályok, itthon pedig A munka törvénykönyve. A menetíró készülék OUT-ban való működése munkaidőnek számít, ez esetben egy esetleges ellenőrzéskor a maximális napi munkaidőre, valamint a munkaközi szünetekre fog az ellenőr koncentrálni.
Kártya kell OUT-ban is
A gyártóktól és a készülékektől is függ, hogy hogyan regisztrálják az OUT időszakot, vannak olyan digitális készülékek, amelyeken nem is lehet megnyitni, ha nincs bent a kártya. Ha a járművezető nem teszi be a kártyát, és úgy nyitja meg az OUT időszakot, akkor a menetíró kártya nélküli vezetést regisztrál, erre pedig szinte “vadásznak” az hatóságok. Ha a járművezető kártya nélkül vezet, akkor az OUT tevékenység úgynevezett ismeretlen tevékenységként kerül a kártyára, amivel egy ellenőrzéskor a járművezető szintén nem tud elszámolni.
A témában több irányban is tájékozódtunk, s vannak a fentiektől eltérő vélemények is. A fent leírt módszer gyakorlati tapasztalatokon alapuló, megbízható megoldás. Ezzel elkerülhető a munkaügyi bírság, illetve az 561-es bírság a kártya nélküli vezetésért, amelynek a tétele szeptember elsejétől 1.040 ezer Ft is lehet.
Kalmár Erika
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.