A második generációs intelligens tachográfok több fajta és nagyobb mennyiségű adatot rögzítenek, mint a korábbiak. Lehet-e őket a régi sofőrkártyákkal használni?
A gépjárművezetői kártyák valójában egyszerű memóriakártyák, működésükben hasonlóak ahhoz, amit a számítógépekhez, telefonokhoz is használunk. A járművezetőnek jelenleg 28 napról kell információt szolgáltatnia hatósági ellenőrzés alkalmával. Ennyi adatot kell a kártyának minden körülmények között biztonságosan tárolnia. Ám előfordul, hogy valaki elfelejti a letöltést 28 nap után, s erre csak napokkal vagy akár hetekkel később kerül sor. Rájuk gondolva a kártya sokkal több információt is képes fogadni, mint 28 napnyi. A kapacitása azonban nem korlátlan. Ha a kártya betelik, akkor sem áll meg az adatrögzítés. Elkezdi felülírni a régi adatokat, napról-napra haladva előre törli a korábbi információkat.
Új tachográfok augusztustól
Augusztus 21-étől csak olyan új buszt lehet üzembe helyezni, amit már új típusú tachográffal láttak el. Jövő év végéig, 2024. december 31-ig pedig ki kell cserélni az összes nemzetközi fuvarozást végző járműben működő menetíró készüléket ilyen új típusú eszközre. Itt lesz a vége a korongos tachográfoknak is, nemzetköziben 2025-től nem lehet ezeket használni (a belföldi használatról még nincs döntés). Az utolsó határidő pedig 2026. július 1.: ettől a naptól a 2,5 tonna feletti kisteherautók is csak tachográffal fuvarozhatnak. Másfél éven belül tehát az összes tachográfot ilyenre kell cserélni, 3 év múlva pedig a furgosoknak is ezt kell használniuk.
Milyen adatból rögzít többet az új eszköz?
Ezeket a készülékeket SMART 2 kategóriájúként is szokták említeni. Második generációs intelligens készülékek, melyek lényegesen több információt tárolnak a korábbiaknál. Ismert változás, hogy ezeknek a tachográfoknak rögzíteniük kell a határátlépések idejét is. Önmagában már ez az egy elvárás sem egy adatot jelent. Rögzíteni kell
- az ország jelét, amit a jármű éppen elhagy
- az ország jelét, ahová éppen belép
- a határátlépés idejét
- a határátlépés pontos koordinátáit
- mindehhez a kilométeróra állását.
A határátlépéseken túl a menetíró rögzíti majd a be- és kiszállások idejét és helyét is, összesen 1624 fel- vagy leszállás rögzítésére kell a kártyának képesnek lennie.
2026-tól pegig megduplázódik a rögzített adatmennyiség. Most 28 napról kell elszámolni, 2026-tól 56 nap tevékenységét kell majd igazolni. Ez azt jelenti, hogy kétszer annyi adatot kell az eszközöknek tárolnia. Kérdés, hogy ez a dupla adatmennyiség ráfér-e a ma használatos sofőrkártyákra.
Új kártyát gyártanak, de jó a régi is
Az új menetírókhoz új kártyákat is gyártanak, melyek gond nélkül tárolni tudják a megnövekedett adatmennyiséget. Cserére azonban remélhetőleg nem lesz szükség. A változás az EU valamennyi teherautóját, buszát érinti, így sok millió kártya cseréjére kellene készülni, ami túl nagy erőforrást igényelne. Az EU éppen ezért azt a követelményt is beleírta a módosított rendeletbe, hogy a zökkenőmentes bevezetés érdekében mind a két fajta vezetői kártyával mind a két fajta eszköz használható legyen. Azaz a mostani, 2019 óta használatban levő kártyákkal is lehet majd használni az új készülékeket, s az azokhoz készülő új kártyák is használhatóak lesznek a régi tachográfokban. Ez azonban csak a járművezetői kártyákra igaz, a műhelykártyákra nem: a második generációs tachográfokhoz csak a hozzá készített, második generációs műhelykártyát lehet majd a szervizben használni az eszköz kalibrálásához.
Az első generációs, most használt kártyák tehát érvényességi idejük végéig használhatóak maradnak. Amikor lejárnak, akkor már az új kártyákra fogják őket cserélni. Ugyanakkor lehet kérni külön a régi kártyák kicserélését új generációsra.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.